28 nov 2014

Davids psalm: een stimulans voor mij

David was doodsbang. Zijn hart klopte als een razende in zin keel. Wat moest hij doen? Hij wist maar één uitweg: doen als hij gek was. En dat deed hij. Met zijn vingers krabbelde hij op de deuren van de poort. Hij liet zijn speeksel uit zijn mond in zijn baard druipen.

KRANKZINNIG

De Filistijnse koning keek naar hem en zei huiverig tegen zijn knechten: "Zien jullie niet dat die man krankzinnig is? Waarom hebben jullie hem bij mij gebracht?"

Mensen die geen volledige beschikking meer hadden over hun verstand werden in de oudheid gezien als personen die bezeten waren door een bepaalde godheid. Je mocht hen niet storen. En zeker niet van hun vrijheid beroven. Anders maakte je kans dat de godheid zich tegen jou zou keren want deze persoon stond onder bescherming van de godheid. De koning was vreselijk bang voor persoonlijk schade en wilde deze rare figuur weg hebben uit zijn aanwezigheid.



OP GOD VERTROUWEN

Tijdens mijn persoonlijk Bijbelstudie naar aanleiding van Psalm 34:5 kwam ik bovenstaande geschiedenis tegen (zie vers 1 van psalm). Ik denk dat er tussen 1 Samuel 21 en Psalm 34 een behoorlijke tijd verstreken is. David is beschaamd geweest over hoe hij handelde. Gezien zijn getuigenis heeft hij zich van zijn verkeerde keus afgekeerd en ervoor gekozen voortaan op God te vertrouwen.

DAVIDS IS DANKBAAR

Psalm 34 is een uiting van dankbaarheid voor Gods bescherming. Het was voor David op het nippertje en voor hem echt geen verdienste. Maar hij zegt:

Ik heb de HEERE gezocht en Hij heeft mij geantwoord, en mij gered uit al wat ik vrees. Psalm 34:5

Ik heb het opnieuw gedaan, lijkt David hier te zeggen. Ondanks mijn fout, heb ik opnieuw mijn vertrouwen op God alleen gesteld en Hij heeft mij gered uit al mijn vrees. Hij verloste mij uit al mijn benauwdheden.

MOOI GETUIGENIS

Deze psalm is voor mij zo'n mooi getuigenis! David die ooit in zijn doodsangst de toevlucht nam tot een sluwe list schrijft hier over hoe mooi het is om op alleen op God te vertrouwen.

Een echte stimulans!

5 opmerkingen:

  1. Hi Ariella,
    I can not think of any One better to trust in than the Lord, and there is our part to play in the relationship too, as verses 11 -14 of Psalm 34 state:-
    'Come, you children, listen to me;
    I will teach you the fear of the Lord.
    Who is the man who desires life,
    And loves many days, that he may see good?
    Keep your tongue from evil,
    And your lips from speaking deceit.
    Depart from evil and do good;
    Seek peace and pursue it.

    God bless you.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Rely.

    A difficult thing to do, but what freedom it brings!

    God Bless You

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Thanks be to God for his deliverance! God is so good.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooi, ook zo'n mooie les voor ons. Je mag altijd bij Hem terugkomen!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. "I sought the Lord and He answered me, and delivered me from all that I fear." Psalm 34: 5

    One of my favorites!

    BeantwoordenVerwijderen