17 mrt 2018

Waarom ik geen Bijbel App meer gebruik

De Bijbel App van YouVersion is helemaal gratis en zonder advertenties. De leesplannen die aangeboden worden, zijn ontworpen om mensen te helpen dagelijks Gods Woord te bestuderen. Ik maakte gretig gebruik van deze app op mijn iPhone.

WAAROM WEL?

Er zijn een zoveel positieve punten te noemen over het gebruik van de YouVersion Bijbel App. Hieronder dingen die ikzelf fijn vond:


  • Contact maken met gelovigen over heel de wereld 
  • Op elkaars notities reageren
  • Samen met vrienden een leesplan volgen
  • Een uitdaging aangaan om 21 dagen  achter elkaar in Gods Woord te lezen
  • Vers van de Dag afbeeldingen maken
  • Zoveel (!!!) mooie Engelstalige leesplannen
  • Videoboodschappen!
  • Lumo Project Gospel of John
  • Bible in One Year


👉 Er is een leesplan heeft me geholpen om minder angstig te zijn in de maanden na het overlijden van mijn moeder: Popular Verses: A Video Devotional with John Piper

WAAROM NIET (MEER)?

Waarom ik de YouVersion Bijbel App toch van mijn iPhone verwijderde? Hieronder wat persoonlijke puntjes over dingen die negatief werkten:

  • Het werd een vervanging voor Bijbelstudie.
  • Ik kwam in de verleiding om tussendoor andere dingen te checken op mijn iPhone.
  • Ik miste het onderstrepen (met de pen) zoals ik doe in mijn Bijbel en boeken.
  • Ik miste het maken van aantekening op papier tijdens het lezen.
  • Ik miste de context. Op papier is die makkelijker te ontdekken. 
  • Ik vond het moeilijk om terug te lezen wat me geraakt had (teruglezen in papieren Bijbel of boek is gemakkelijker).
  • Ik had veel 'vrienden' en richtte me teveel op hen.

MEER RUIMTE

Ik verwijderde mijn account op mijn iPhone en maakte op de laptop een ander account aan. Daar accepteer geen vriendenverzoeken. Ik gebruik het alleen als ik iets zoek over een thema, bijvoorbeeld voor mijn schrijfwerk. Hierdoor heb ik meer ruimte gekregen voor persoonlijk Bijbelstudie.

Je weet wel; op de manier die ik zo graag doe... met een papieren Bijbel, allerlei naslagwerk en pen en papier!

Volg jij leesplannen via de Bijbel App?

9 opmerkingen:

  1. I still like pulling out my actual Bible to read even when I follow a plan. There is just something about putting it in my hand, seeing it in print that is soothing to me. After the last full reading through the Bible which I did chronologically by the way, the First 5 app came out with a a three year plan to study the Bible. I think it is three years. I have been doing this, but like I said, I do the reading from my actual Bible and make notes on paper. I rarely read comments on the app or share. I have enjoyed this study. It also allows me time to study other things that I want to do as well.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat grappig dat jij er ook mee gestopt bent!
    Ik ben een poos geleden gestopt om veel van dezelfde redenen die jij noemt.
    Gewone bijbelstudie past het beste bij mij en geeft rust.
    Aantekeningen maken in m'n stille tijd schrifte en rustig luisteren naar de diepe betekenis van de teksten.
    En die telefoon aan de kant!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik gebruik hem eigen vooral met mijn man samen. We lezen samen de leesplannen in de avond en praten er dan over. Dat vind ik heel fijn. Maar ik accepteer verder geen vrienden verzoeken en mijn bijbelstudie alleen doe ik net als jij lekker met een bijbel een kopje koffie, naslagwerk en een schriftje. Er gaat niets boven dat ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Een moedig besluit. Ik wens je veel zegen toe met je studie uit je papieren Bijbel.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Er gaat niets boven de gewone dikke Bijbel, dan wordt je ook niet zo snel afgeleid.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. I don't use an app because I prefer the Bible held in my hands so I can underline and take notes as I go through my reading and study. I did not realize that your mother passed away, Aritha. I certainly understand that one. You will be in my prayers. I also want to check out the link you provided by John Piper. xx

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hi Aritha, I love the bible app but agree with every point you make. I MUCH rather use my actual bible. On my phone its just another app. I don't focus the way I do when I open my bible. I also like making notes, highlighting and underlining in my bible. One thing I do not do on my bible app is connect with anyone else. Because then for me it just becomes another social media app. God's word I love to share through my blog and on social media feeds, but my quiet time is between me and my Saviour.
    Great post
    God bless
    Tracy

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. PS: I am adding this post to my list of favourite posts on my blog. Very wise words here!

      Verwijderen
  8. Ik gebruik de App en de Bijbel met pen en papier naast elkaar, zou het een of het ander niet willen missen eigenlijk.
    Ik gebruik m'n App vooral op m'n telefoon en daar heb ik geen sociale media op staan misschien dat dat scheelt.
    Vind het ideaal om daar te lezen als ik zit te wachten tot het vrouwtje waar ik mantelzorg doe klaar is met douchen, of 's avonds voor het slapen gaan in bed.

    BeantwoordenVerwijderen