26 sep 2018

Hang je harp niet aan de wilgen

De Joden werden weggevoerd in ballingschap. Het was een massale deportatie. De Babyloniërs begonnen er in 597 voor Christus mee. En het was een verschrikking. Lees Psalm 137 en je ziet het helemaal voor je:

Aan de rivieren van Babel, daar zaten wij,
ook weenden wij als wij aan Sion dachten.
Wij hadden onze harpen gehangen
aan de wilgen die daarbinnen zijn.

Jeremia's brief aan deze Joodse ballingen hielp hen om te begrijpen wat ze moesten doen in dat verre vreemde land.

  • Of dat mij iets te zeggen heeft? Meer dan ik dacht!


Soms kom je in een situatie of omgeving terecht waarin je je totaal wanhopig voelt. Je hangt je harp maar aan de wilgen. Op dat moment is de boodschap uit Jeremia 29 voor jou zo gek nog niet! Hoe te leven in een omgeving (of situatie) waarin je jezelf niet thuis voelt?

4 TIPS VAN WARREN WIERSBE 

 Met eigen woorden omschreven:
  1. Aanvaard je situatieProbeer een zo normaal mogelijk leven te leiden en verdraag ongemakken zonder jezelf iedere keer te beklagen. Probeer een zegen te zijn voor de mensen om je heen. Wees een vredesduif en geen mopperpot.(Jeremia 29:5-7)
  2. Wees geduldig: God weet hoelang iets zal duren en hoeveel je op je bordje krijgt. Hij weet de precieze tijd voor alles. Wees geduldig in je verdrukking ook als Hij je situatie niet a la minute wijzigt. (Jeremia 29:10)
  3. Vertrouw op GodVers 11 is zo'n mooie belofte als je in een situatie komt waarin je het moeilijk hebt. Of als je meemaakt dat mensen jouw christelijke levenswijze niet accepteren. God denkt aan jou. Zijn plan heeft een doel. Zijn werk in jou is nog niet afgerond. (Jeremia 29:11)
  4. Vermijd valse hoopKlamp je niet vast aan horoscopen of waarzeggerij. Het woord van onze God is een lamp voor je voet en een licht op je pad. (Jeremia 29:8-9)

NIET HOPELOOS

Gods plannen zijn altijd goed, maar niet altijd gemakkelijk. Naarmate je je aandacht op Gods betrouwbaarheid vestigt (Hij zal je nooit verlaten), ontvang je oog voor de dingen vanuit Zijn perspectief. Dan merk je dat niet alles hopeloos is. Hang je harp niet aan de wilgen. Want zoals de HEERE het zelf zegt:

Zie, Ik ben de HEERE, de God van al wat leeft. Zou er ook maar iets voor Mij te wonderlijk zijn? (Jeremia 32:18)


👉  Luister naar: BRING US BACK (Joshua Aaron)

8 opmerkingen:

  1. Prachtig Blog Aritha. Echt een verhaal om nog een keer te lezen en te laten bezinken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel mooi en leerzaam. Ik ga deze dingen opschrijven in mijn schriftje want ik wil ze echt onthouden.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat leuk, ik heb net een boekje van Warren Wiersbe uit en vond het zo fijn! Toch kent bijna niemand de schrijver.
    Ben benieuwd welk boek je hebt, die van elk hoofdstuk??

    BeantwoordenVerwijderen
  4. This is wonderful advice from Wiersbe. Sometimes facing and accepting the situation is the beginning of allowing God to give me the peace that only He can give.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Warren Wiersbe taught me I very valuable lesson. In Philippians 3: 13-14, Paul says:" forgetting what lies behind and straining forward to what lies ahead, 14 I press on toward the goal for the prize of the upward call of God in Christ Jesus." Wiersbe said that here the word forgetting does not mean to erase from our memories. It means that the past has no control over us in our present. (something like that.)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dankjewel. Geen harp aan de wilgen hangen zo had ik dat bijna met mijn viool gedaan. Maar God zij dank, ik speel nog

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wauw prachtig, vooral de zin: Gods plannen zijn altijd goed, maar niet altijd makkelijk raakt me.

    BeantwoordenVerwijderen