4 dec 2018

5 CITATEN UIT BOEK VAN LOIS TVERBERG

Ik schreef op mijn Instagram:

Nu heb ik alle vier de boeken van Lois Tverberg. Ze zijn zo mooi ... ik kocht deze twee van de boekenbonnen die ik voor mijn verjaardag kreeg. Er gaat een wereld voor je open als je de Joodse achtergrond van de Bijbel beter begrijpt 馃摎馃専

EYEOPENER

Ontzettend leerzaam. Goede boeken, die van Lois Tverberg. Ze fungeren voor mij als een eyeopener. Ik ontdek mooie inzichten uit de tijd van Jezus. Wat ik lees geeft me een andere kijk op de Bijbelverhalen. Het helpt me ook om vast te houden dat Jezus echt de Messias is.


ZITTEND AAN DE VOETEN VAN RABBI JEZUS

Ik deel vijf citaten (en mijn reactie erop)

1. "Maria dan nam een pond zuivere narduszalf van zeer grote waarde, zalfde de voeten van Jezus en droogde Zijn voeten met haar haren af; en het huis werd vervuld met de geur van de zalf ." (Johannes 12:3). Wat we hier niet zien is dat wat de discipelen zich onmiddellijk hebben gerealiseerd; iets dat zo overduidelijk was dat Jezus het niet hoefde te noemen. Door Hem te zalven met dure geuren zou Maria een getuigenis gegeven hebben van haar geloof dat Jezus de Messias was. In feite is het Hebreeuwse woord van Messias Mashiach en dat betekent letterlijk de Gezalfde. Let op de woorden in het bruiloftslied van koning David (Psalm 45:8-9). De geur van Maria's parfumolie bleef dagen hangen. Overal waar Jezus in de laatste dagen van Zijn leven verscheen, hing deze koninklijke geur om hem heen. De geur van Jezus was die van een koning.


馃憠 Toen ik dit las herinnerde ik me een preek waarin werd gezegd dat Maria dit deed voor Zijn begrafenis, zoals de tekst aangeeft.  De voorganger zei daarna dat Maria meer kennis had dan de discipelen. Ze hechtte waarde aan Zijn woorden dat Hij zou sterven en begraven worden. Past mooi bij elkaar. In het boek Van Lois Tverberg staat hierbij ook nog een link naar 2 Korinthe 2:14-16. Wat houdt de geur van Christus in? Verspreid ik ook die geur, overal waar ik kom?

2. "Heere hoeveel keer zal mijn broeder tegen mij zondigen en ik hem vergeven? Tot zevenmaal toe? Jezus antwoordde: Ik zeg u: niet tot zevenmaal, maar tot zeventigmaal zevenmaal." We missen de clue als we denken aan de grootte van het getal. Afhankelijk van de gebruikte vertaling vind je de term zeventigmaal zevenmaal op 茅茅n plaats in de hele Bijbel terug: in het lied van Lamech in Genesis 4:24 In de Bijbel is zeven een belangrijk getal. Het is het symbool van de volheid. De wraak van Lamech ging ver boven die volheid uit. Zodra je de Schriftverwijzing naar Lamech kent, begrijp je het contrast dat Jezus schildert. Hij zegt dat Zijn volgelingen er net zo op gebrand moeten zijn om te vergeven als Lamech gebrand was op wraak.

馃憠 Serieus? Nooit aan gedacht. Als ik die link leg wordt was deze Bijbeltekst minder zweverig. Verbazingwekkend wat je van zo'n citaat kunt leren.

3. Een van de meest raadselachtige uitspraken van Jezus is dat Hij Zichzelf de Zoon des mensen noemt. De Mensenzoon. Veel christenen denken dat Hij laat zien hoe nederig Hij was. Maar wat zij niet weten: meestal gebruikte Hij deze titel om stoutmoedig Zijn messiaanse roeping te proclameren. Om dat te begrijpen moeten we weten hoe de Joden in de tijd van Jezus een sleutelprofetie over de Messias in het boek Dani毛l verklaarden, waarin een raadselachtige verschijning staat met de aanduiding Mensenzoon (Lees Dani毛l 7:13-14 HSV). Volgens de Joodse wetenschapper David Flusser beschouwde men deze passage destijds als de krachtigste profetie van de hele Bijbel over de Messias. Deze persoon leek op een mens maar was in feite veel meer dan dat. Jezus spreekt over Zichzelf als Hij zegt: "Dan zal men de Mensenzoon zien op de wolken, bekleed met grote macht en luister." (Markus 12:26 en Lukas 21:27 en ook v贸贸r het Sanhedrin Markus 14:62) Voor Zijn toehoorders was dat een onmiskenbare verwijzing naar Dani毛l 7; ze wisten precies wat Hij bedoelde."

馃憠 Ik nu ook. Wat ben ik hier blij mee. Het versterkt mijn geloof in Hem, dat Hij echt de Messias van Israel is en ook die van mij. Lees ook mijn blogpost: Doe de lampen van vroeger aan

4. Toen Jezus op de nacht voor Zijn dood het brood omhooghield en zei 'dit is Mijn lichaam', gebruikte Hij een ongezuurd brood, niet verontreinigd en  niet aan het bederf blootgesteld. In tegenstelling tot alle mensen was Jezus niet besmet met de 'rotheid' die in alle andere mensen zit. Alleen Hij was een geschikt offer voor onze zonden ... Toen Jezus dat speciale stuk (afikoman) omhoog hield en zei 'dit is mijn lichaam' maakt Hij op een schokkende manier duidelijk dat Hij de Messias was. 

馃憠 Voor mij verhelderend. Ook wat er verder gezegd wordt in dit hoofdstuk. Over dat de betekenis van dit brood meerdere lagen kent. Ik lees bepaalde teksten nu heel anders. 

5. Na de tweede wereldoorlog begon bij christelijke theologen het besef door te dringen, dat de monsterlijke tragedie van de Holocaust het gevolg was van de het antisemitisme dat dor de eeuwen heen in de kerken in Europa heerste. Na de oorlog kwam er ruimte voor het onderzoek naar de Joodse wortels van Jezus en van het Nieuwe Testament. Sommige christelijke wetenschappers gingen bij Joodse geleerden studeren om meer te weten te komen over de tradities waaruit de Bijbel voortkwam. Terwijl we weer aansluiten bij de Joodse achtergrond van ons geloof moeten we beseffen dat ook wij onze ziel moeten onderzoeken en berouw moeten hebben over de zonden van onze voorouders. In plaats van de schuld te leggen bij 'die mensen van toen' is het beter voor ons om ons af te vragen wat in deze tijd 贸nze verantwoordelijkheid is.

馃憠 Amen!  Daar blijf ik voor bidden


Heb jij 茅茅n van deze boeken gelezen?

22 opmerkingen:

  1. Inderdaad Zo'n mooi en verhelderend boek. Ik heb ze ook alle vier, en heb deze al gelezen, 'k ben nu bezig in "Wandelen in het stof van Rabbi Jezus"
    Mooi blog.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goede uitleg, leerzaam ook voor mij. Ik ben in Groningen eens naar de Synagoge geweest en heb toen een heel lange rondleiding gekregen van een Joods meisje. K vond het heel bijzonder, ook wat samen overeen kwamen. 脫贸k hoe vol diep respect ze was over God en alle rituelen die ze gebruiken. Het blijft me bij.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Most informative. I am still learning much about the Jewish people.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Aritha - this is such a great and informative post. I am going to check out these books. Having insight into the scriptures from a Jewish perspective certainly enlightens us and makes the Bible that more precious. Thank you for sharing.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wij hebben sinds kort de bijbel die vertaald is naar messiaans belijdend joods inzicht. In het engels .Nog niet veel in gelezen maar ga ik zeker doen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is vast heel erg mooi! Sterkte Emma (in je wachttijd).

      Verwijderen
  6. Wow, that is wonderful to gain insight into the scriptures. Thank you for introducing us to this author. I will recommend these to my son, who is studying Hebrew in order to be a better teacher and witness to his neighbors.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Yes, I love finding more about the Jewish roots of our faith. I am very thankful for the doors that are opening with the Messianic Jewish followers of Jesus. They have so much to offer us. May I keep my heart open to hear!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Blessings to you! And I am so glad I have found your blog.

      Verwijderen
  8. Wat een fijne studie boeken Aritha. Dank voor het delen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Graag gedaan Anne. Heb jij nog wel tijd om te lezen af en toe? Gelukkig hebben de de studiegroep h猫?

      Verwijderen
  9. Hoe meer je weet hoe anders je de Bijbel gaat lezen.
    Fijn om met je mee te lezen.
    Het stond en staat voor mij altijd al vast dat Jezus de Messias is.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Houdt er ook aan vast. Ja hoe meer je weet, hoe groter het wonder wordt!

      Verwijderen
  10. Nee, nog niet gelezen, maar er wel twee bij de bieb besteld:) Bedankt voor de tip!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. O, ja... in jouw woonplaats moeten ze die wel hebben toch!

      Verwijderen
  11. Dat lijken me mooie boeken Aritha! Weer iets om te onthouden, dank voor de tip!

    BeantwoordenVerwijderen