7 mrt 2019

VASTEN IN DE VEERTIGDAGENTIJD

Ik lees zoveel over vasten nu de veertigdagentijd is aangebroken, dat ik mezelf afvraag waarom ik  niet mee doe. Waarom ruim ik eigenlijk geen plaats in voor vasten in de voorbereiding op Pasen?

Ik vast best wel eens. Maar alleen in tijd van (persoonlijke) nood of zorg om de kerk, als ondersteuning voor mijn gebed.

IETS TUSSEN JOU EN GOD

Vasten is iets tussen God en jou. Het is heel erg persoonlijks. Laat het niet naar buiten zichtbaar worden. Ga het niet delen op Social Media? Bestudeer in dit verband Mattheus 6:16-18.

Het is niet Jezus' bedoeling om het vasten te verbieden, maar om ervoor te zorgen dat het in het geheim wordt gedaan. In het verborgene. Waarom zou iemand anders dan God moeten weten dat je vast?


De discipelen van Johannes vroegen aan Jezus: "Waarom vasten wij en de farizeeën wel regelmatig, en Uw leerlingen niet?" Jezus antwoordde:

Bruiloftsgasten kunnen toch niet treuren zolang de Bruidegom bij hen is? Mattheus 9:15 *

FEESTVIEREN

Ik mag in de veertigdagentijd gewoon eten en drinken want mijn Paaslam is voor mij geslacht. Hij is opgestaan. Hij leeft. Hij bidt voor me. Hij heeft belooft dat Hij altijd bij me zal zijn. Hij zal me beslist niet vergeten. "Laten we feestvieren!", zegt Paulus, "niet met oud zuurdeeg. Ook niet met zuurdeeg van slechtheid of boosaardigheid maar met ongezuurde broden van oprechtheid en waarheid."


ZUIVER LEVEN

In plaats van vasten in de veertigdagentijd heb ik nog wel een ander idee voor mezelf. Wat denk je van zuiver leven voor God... iedere dag opnieuw. Ook na de veertigdagentijd, gewoon het hele jaar door.


Wil je toch graag vasten in de veertigdagentijd? Ik deel graag wat tips.


6 TIPS VOOR VASTEN

  1. Check jouw manier van vasten. Misschien zet je Social Media op een laag pitje. Dat is goed maar heeft niets met Bijbelse vasten te maken. In de Bijbel gaat om echt voedsel. 
  2. Tim Challies zegt: Je kunt 's ochtends vasten, je kunt een dag vasten, je kunt vasten van zonsondergang tot zonsondergang, je kunt een week vasten, of elke week één dag. Vasten moet alleen wel lang genoeg zijn om het lichamelijk te voelen. Om de hongergevoelens te ervaren die je herinneren aan totale afhankelijkheid van God. 
  3. Vasten is onlosmakelijke verbonden met gebed (Mattheüs 6). Vasten dient tot ondersteuning van het gebed voor de dingen die zo zwaar op je hart drukken.
  4. Bestudeer Daniël 9 over zijn manier van vasten en gebed
  5. Onderzoek het vasten en bidden in Lukas 2:37, Handelingen 14:23 en 27:9
  6. Bekijk: Moet een christen vandaag vasten?  Bedankt Cobie, voor het toesturen.

Ik wens je een gezegende veertigdagentijd toe!

-----------------------------------

* Blij met Mattheus 9:15. Niet omdat ik niet hoef te vasten maar vooral omdat Jezus hier impliciet aanspraak maakt op Zijn Godheid want  bruidegom van het Oude Verbond is God Zelf. Dit versterkt mijn geloof in Jezus als mijn Messias. Je weet wel: ik doe de lampen van vroeger aan.

Zoals een bruidegom zich verblijdt over zijn bruid,  zo zal uw God Zich over u verblijden. Jesaja 62:5

Lees meer over de Bruidegom 

9 opmerkingen:

  1. Fijn dat je er uit bent Aritha. En voor al het puntje over zuurdeeg.. voor.mij ook geen "zichtbaar" vasten. in aanvulling op mijn blog over zuurdeeg ben ik nu bezig met het mosterdzaadje...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een mooi blog het je geschreven. Dank je wel.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel voor het langskomen hier. Jouw blog staat nou in mijn sidebar :-)

      Verwijderen
  3. Aritha: Some people here in the US choose to fast a favorite food from their meals, for example potatoes, another example is desserts. One year for Lent, I chose sweets.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Interessant om jou overwegingen te lezen! Vanmorgen in de kerk had ik een gesprek aan de koffietafel - wat niet zo gebruikelijk is om dan over vasten te praten. Ik denk dat erover praten een goede aanpak is, en dan vooral persoonlijk delen. Zo kunnen we van elkaar leren. Ik 'doe' wel aan vasten, en vind het een zoektocht. Ik vind het belangrijk dat er periodes van soberheid zijn, en periodes van feest vieren. Het hoort bij elkaar, de vastentijd is de voorbereiding op het paasfeest. Gebed en aalmoezen horen daar ook bij (tienden!). Ik ben wel van de kleine stappen, heb vroeger een eetstoornis gehad dus rigoureus vasten doe ik niet. Maar zeker wel vaker nee zeggen en geen koekjes kopen voorlopig. Zelf bakken mag wel ;-) ja ik vind dat echt anders. En ik ben me er bewust van dat ik het doe voor Hem, om me meer te richten op Hem en me er meer bewust van te zijn dat ik Hem nodig heb, en niet koekjes/snoep etc. En het is nu eenmaal makkelijker dat 40 dagen vol te houden dan meteen een leven lang!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. I was not raised with the thought of doing any self-denial particularly for lent. but I was raised that drawing up close to God is good any time of the year. Fasting was very good any time one wants to draw up closer to God or for a special need. Some one wrote recently that they were going to do 40 days of special reading, special Bible study and prayer, and feasting on the Lord, not fasting but feasting in the presence of Jesus! No food included here.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Goed om te lezen. Ik heb dus echt nog nooit gevast en ik weet niet of dat nu oke is of niet. Ik weet ook niet van mensen in mijn omgeving die vasten. Maar dit is wel een slap excuus misschien.

    BeantwoordenVerwijderen