28 jun 2019

AL DE WEG LEIDT MIJ MIJN HEILAND

Woensdag: Ik ruim de kast op en vind het stapeltje dagboeken. Ooit nam ik me voor om ze weg te gooien maar mijn man raadde me dat af. Ik pak ze uit de kast en ga er mee op een stoel zitten. Zo blij dat ik naar hem geluisterd heb.

DAGBOEK LEZEN
Een uur lang lees ik erin en zo ontmoet ik onverwacht mijn jongere ik. Het ontroert me. Maar ik schrik er ook van want wat waren mijn gedachten beperkt en wat hield ik er vreemde denkbeelden op na. Wat een ballast torste ik mee.


Uit mijn dagboek 1988

Ik schreef: De zondeval moet eerst ingeleefd worden, zegt de dominee. "Adam niet geleerd is Christus niet begeerd." Heb ik Adam wel geleerd? De dominee zegt dat de eer van God dan belangrijker moet worden dan je eigen zaligheid. Ik kom daar maar niet. Het gaat ook niet diep genoeg bj mij. Hoe kom ik dan ooit tot God bekeerd?"

Maar ook:

Johannes 3:14 En gelijk Mozes de slang in de woestijn verhoogd heeft, alzo moet de Zoon des mensen verhoogd worden; Opdat een iegelijk, die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe.

O Heere, hier ben ik. 
Was me door Uw bloed. 
Ontferm U over mij, 
om Jezus wil.


Minder dominee, meer Bijbel

Naarmate ik verder in mijn dagboek kom, lees ik minder over wat de dominee zegt en schrijf ik meer stukjes uit de Bijbel over, hele teksten soms en citaten uit boeken.

Bijvoorbeeld:

Christus is machtig volkomen zalig te maken al degenen die door Hem tot God gaan. Ben u helemaal onrein? Hier is water om u te wassen. Hier zijn stromen, een fontein, rivieren, een zee en diepten der zee. Ontferming is Bij Hem en veel barmhartigheid. (Thomas Boston) 


Wat me opvalt is dat één van mijn lievelingsteksten - Jesaja 42:16 -  toen al een speciale plek had. Ik was dat vergeten.

Mijn gebed in 1988  Heere, U zou toch de blinden leiden door den weg, die zij niet geweten hebben? U zou ze toch doen treden over de paden, die zij niet hebben geweten? U zou de duisternis voor hun aangezicht tot licht maken, en het kromme tot recht. U zou ze toch niet verlaten, Heere. Zie dan in gunst op mij neer en wees mij genadig. 


GOD DANKEN
Wie is een God als Hij! Hij hield Zijn Woord. Met verwondering kijk ik terug en ik dank mijn God voor Wie Hij is en voor wat Hij gedaan heeft.

This glorious God with all his divine perfections is my God, for ever and ever, and even death itself shall not separate me from his love. (George Burder)

6 opmerkingen:

  1. Wat leuk dat je die oude dagboeken nog hebt! Ik heb nooit geschreven als kind/tiener, dus kan het niet teruglezen. Maar ik weet nog wel ongeveer hoe ik dacht, wat ik geloofde en waar ik bang voor was. Heel anders dan nu.
    Mooi lied!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat bijzonder om zo je eigengroei en verandering te mogen zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat goed dat je die oude dagboeken bewaard hebt. Ik heb ook talloze dagboeken van jaren geleden bewaard en schrik soms ook van mijzelf als ik er in teruglees. Aan de andere kant is het mooi om te zien hoe ik de afgelopen jaren geestelijk gegroeid ben en dat zal ook voor jou gelden. Ik vind het altijd bijzonder hoe God met elk van ons een eigen weg gaat. Laten we dicht bij Hem blijven. Ondanks al onze fouten en tekortkomingen houdt Hij van ons en wil Hij ons blijven leren en onderwijzen. Dank je voor je blog!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Thank you for the great post! Praise the Lord that He is faithful to save, keep and cleanse us. It is wonderful to have a diary where you can look back and see evidence of God's faithfulness.
    God bless,
    Laurie

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Yes, Great post how you kept the diaries and could see how you have grown in Him and even found some of the favorite scriptures that were in your heart, and answered prayer. Praise God!! Blessings! Love!♡

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Leuk die oude dagboeken, niet weggooien hoor!
    Mooi lied uit Johannes de Heer, doet me denken aan hoe we vroeger toen mijn pa op het orgel speelde en wij naast hem stonden en meezongen.

    BeantwoordenVerwijderen