3 feb 2020

REINIGING DOOR JEZUS (1)

Ooit schreef ik een verhaal over een meisje uit de vroege middeleeuwen van wie de moeder melaats was. Maandenlang was ik bezig met onderzoek. Volgens de archieven zijn er in Nederland veel leprakolonies geweest.

LEPRASTICHTING
De leprastichting zegt dat de kans dat nu iemand met lepra besmet raakt (in Nederland) nihil is. Wel krijgen jaarlijks zo’n 5 tot 10 Nederlanders lepra. Zij lopen de ziekte in de (sub)tropen op tijdens vakantie of familiebezoek.


JEZUS MAAKT REIN
Onze dominee preekte gisteren uit Lukas 5. Zijn thema was: Jezus maakt rein. Het ging over de genezing van een melaatse. Ik dacht aan het manuscript dat ik nog ergens heb liggen, aan al het onderzoek dat ik deed. Maar ik dacht ook aan een artikel van One For Israel dat ik een paar maanden terug vertaalde over de Melaatse Messias.*

EEN ONTDEKKING
Waar ik over wil schrijven op deze blog is de link die ik vond tussen de reiniging van de melaatse uit Lukas 5 en wat Paulus schrijft aan gemeente van Korinthe 5. Ik wil dat vastleggen voor mezelf omdat ik merk dat ik het anders vergeet. Het gaat om onderstaand gedeelte.

Daarom, als iemand in Christus is, is hij een nieuwe schepping: het oude is voorbijgegaan, zie, alles is nieuw geworden. En dit alles is uit God, Die ons met Zichzelf verzoend heeft door Jezus Christus, en ons de bediening van de verzoening gegeven heeft. God was het namelijk Die in Christus de wereld met Zichzelf verzoende, en aan hen hun overtredingen niet toerekende; en Hij heeft het woord van de verzoening in ons gelegd. Wij zijn dan gezanten namens Christus, alsof God Zelf door ons smeekt. Namens Christus smeken wij: laat u met God verzoenen. Want Hem Die geen zonde gekend heeft, heeft Hij voor ons tot zonde gemaakt, opdat wij zouden worden gerechtigheid van God in Hem.

Het verrassende was dat een bepaald denkbeeld dat ik over God had bij nader onderzoek niet bleek te kloppen. Daarover later.

ONE FOR ISRAEL
Wat ik ook vast wil leggen zijn de twee artikelen (*de ene noem ik hier boven) die ik vertaalde voor One For Israel. Zij gaven een extra dimensie aan de boodschap die ik zondag in de kerk hoorde. Er schuilt zoveel meer in de verhalen uit het Nieuwe Testament dan je denkt. En het houdt allemaal verband met Gods plan in het Oude Testament. 

God koos Israël. Waarom? Waarvoor? Lees dat de volgende keer. Wat heeft dat te maken met onreinheid ons als mensen?

Ik moedig je aan om biddend de Bijbel te onderzoeken. 
God zegent het.

5 opmerkingen:

  1. Ik kan niet wachten om meer over Israël te horen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hi Aritha, we are so blessed that through the blood of Jesus we are cleansed of all sin. It great that you did all that investigation and in so doing, more of Jesus, and His salvation for us came to light.
    God bless
    Tracy

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bedoel je met de link tussen de teksten in Lukas en 2 Korinthe, dat God ons geestelijk rein maakt?
    Ik ben ook benieuwd naar je denkbeeld van God wat niet bleek te kloppen.

    BeantwoordenVerwijderen