1 okt 2020

SCHAAP ZIEK, SCHAAP ZOEK?

In een jongerenmagazine las ik vandaag een interview met Sjoerd Stellingwerf (oud-herder van beroep). Ik deel een stukje uit het artikel:

Een kudde vormt een eenheid. Maar is ook kwetsbaar. De herder waakt over de kudde. Maar de schapen zorgen ook voor elkaar. Wanneer één van de schapen ziek is, zijn de andere schapen stiller. Ook als er een schaap doodgaat, zijn de anderen traag, lijken ze geen zin te hebben in de dag.


Hierdoor dacht ik terug aan de kudde, die mijn pad kruiste toen de heide nog in bloei stond. Wat een geblaat om me heen. Het waren er wel 200 vertelde de herder. Was dat even genieten. Ik maakte veel foto’s en was blij met dit oponthoud tijdens mijn wandeling.

Dan is er iets aan de hand!
Toen ik aan de herderin vroeg of er wel eens een schaap zoek raakte zei ze:

Een schaap raakt nooit zomaar zoek. Dan is er iets aan de hand want het blijft het liefst dicht bij de kudde. Maar als er eentje ziek is kan het gebeuren dat het wat achterblijft en op een beschutte plek gaat liggen omdat het geen kracht meer heeft om zich bij de kudde aan te sluiten.


Kudde kwijtraken

Ik hoor bij de kudde van de Goede Herder omdat Hij mij kocht met Zijn bloed. Ik ben al 20 jaar lid van een christelijke gemeente. Ik heb daar broeders en zusters in het geloof. Toch vraag ik me wel eens af of iemand het in de gaten heeft dat ik de band met de kudde beetje bij beetje kwijtraak.

Wat is kerkzijn?
Door de coronacrisis vraag ik me af: wat is kerkzijn eigenlijk?

Behalve contact met een stuk of zeven medegelovigen uit de kerk, via Facebook of Strava heb ik nooit enig geestelijk contact. Voor de crisis niet. In de crisis niet. Ik denk dat ik het harder moet proberen. Daarnaast: Zie ik mijn zuster of broeder staan? In spiritueel (geestelijk) opzicht ben ik mijn broeders hoeder toch?

Buiten de zeven medegelovigen uit eigen kerk heb ik gelukkig wèl goed geestelijk contact met andere gelovigen. Uit Nederland. Zelfs uit andere werelddelen. Als mentor kom ik in aanraking met allerlei meisjes en vrouwen, die op zoek zijn naar God. Juist in een tijd als deze willen velen hun geloof in Jezus Christus verdiepen. Ze delen hun angst en zorgen, hun blijdschap, hun hoop met me en dat maakt me klein. het maakt ook dat ik me op mijn plek voel. Ook al gaan deze contacten via internet: het is echt, diep contact. Zij komen uit Pakistan, uit Trinidad en Tobago, Saint Vincent en de Grenadine, Barbados, Kameroen. Zij bemoedigen me. Hun getuigenissen geven we mijn dagen een zilver randje. ze maken het leven mooi. Naast God, Bijbelstudie, het contact met de zeven gemeenteleden zijn zij het die me door deze tijd heen helpen.

Paulus

Laten wij de belijdenis van de hoop onwrikbaar vasthouden, want Hij Die het beloofd heeft, is getrouw. Laten wij op elkaar letten om elkaar aan te vuren tot liefde en goede werken. Hebreeën 10


Citaat Robert Jamieson
Op elkaar letten is een met de geest aandachtig gefixeerd zijn op elkaar, voortdurend nadenkend over het karakter en behoefte van onze broeder en zuster om zo wederzijdse hulp en raad te geven.


Notice carefully: it is not what you might expect. It is not: consider how to love each other and do good deeds. That would be Biblical and right. But it’s different: “Consider how to stimulate each other to love and good deeds.” Focus on helping others become loving people. Aim at stirring up others to do good deeds. And of course the implication would also be that if others need help and stirring, we do too, and so we would be aiming at what sorts of ways we can think and feel and talk and act that will stir each other up to love and to do good deeds. The aim of our lives is not just loving and doing good deeds, but helping to stir up others to love and to good deeds. (See the full text of John Piper's Consider Each Other How to Stir Up Love)

Blijf de Messias volgen
De Joodse ontvangers worden van de brief (Hebreeën) werden door de schrijver gestimuleerd om elkaar aan te sporen hun hart niet te verharden en geen afstand te doen van hun beleden geloof in de Messias.


Houd vast wat je hebt
Niemand kent de diepste diepten van mijn leven. Mijn Herder wel en Hij spoort me aan om vast te houden wat ik heb, opdat niemand mijn kroon neemt. Hij zegt: 'Zie, Ik kom spoedig!' Als de Opperherder verschijnt, ontvang jij dan ook de onverwelkbare krans van de heerlijkheid? 

Wees trouw! 
Volg Hem.

Ik zal Zelf Mijn schapen weiden en Ik zal ze Zelf doen neerliggen, spreekt de Heere HEERE. Het verlorene zal Ik zoeken, het afgedwaalde zal Ik terugbrengen, het gebrokene zal Ik verbinden, en het zieke zal Ik versterken, maar het welgedane en het sterke zal Ik wegvagen. Ik zal ze weiden zoals het hoort. (Ezechiël 34, Johannes 10, Mattheus 9:36

5 opmerkingen:

  1. If you are losing contact with the herd I hope you will tell a couple people about it, and suggest some things they can do to help you. People can be wrapped up in their own problems and not notice a struggling little one. That little one could be you or me. Blessings to you.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi stukje, het verhaal van de Goede Herder spreekt ieder aan, zowel ouderen als de kinderen en wat een leerstof zit daarin, moeten we niet op elkaar letten en elkaar bemoedigen?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hi Aritha,
    lovely pics and I agree with everything you have said regarding fellowship. I was at our church gathering one Sunday when there was a brother who was unhappy with the situation there. On my way home I was about to pass his house and a very strong feeling came into my mind to take a little picture poem I had in my bag in to him. I could not drive past his house and I stopped the car, went and knocked his front door, and he answered. I told him why I had came and gave him the little card. He took it, read the poem and the scripture on the front of the card and told me that was the very scripture he had been reading before I came, and he continued to go to the church gathering, regardless of what he felt had been done to him. I knew that it was the Lord Who had sent me there.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Good to know the Good Shepherd, the Great Shepherd, the Chief Shepherd; but always a test to do shepherding ourselves.

    BeantwoordenVerwijderen