TORAH PORTIE VOOR WEEK 9: GENESIS 37-40
וַיֵּשֶׁב
VAYESHEV (EN HIJ VESTIGDE ZICH)
VAYESHEV (EN HIJ VESTIGDE ZICH)
Waarom lijden Gods uitverkoren dienstknechten zo vaak? De Thora gedeelte van deze week geeft ons twee heel verschillende antwoorden op deze verontrustende vraag. Ons Thora gedeelte concentreert zich op Jacobs favoriete zoon, Jozef, de eerstgeborene van zijn gekozen vrouw, Rachel. Het verhaalt hoe Jozef tot een bevoorrechte positie kwam, zowel door zijn vader als door God, die Jozef profetische dromen geeft over zijn toekomstige leiderschap over de familie.
Verlosser verworpen
Jozef bleef zijn hele leven lang trouw aan God, en we worden er herhaaldelijk aan herinnerd dat de Heer met hem was (Gen 39:2-5, 21, 23). Niettemin is Jozef een uitstekend voorbeeld van onrechtvaardig lijden geworden: nadat hij door zijn eigen broers als slaaf was verkocht, werd hij belasterd en ten onrechte gevangengezet, en vervolgens in de steek gelaten door degenen die hij geholpen had. In Handelingen 7, in zijn proces voor het Sanhedrin, wijst Stefanus Jozef en Mozes aan als twee voorbeelden van door Gods aangewezen verlossers die door hun eigen volk werden verworpen - net als de Messias Yeshua (Handelingen 7:9, 27, 35, 39, 51-52).
God gebruikt lijden ten goede
Uiteindelijk gebruikte God Jozef, en al zijn lijden, om zijn hele familie - en ook het volk van Egypte - te redden van een dodelijke, langdurige hongersnood. Zoals Jozef later zou zeggen:
Jullie weliswaar, jullie hebben kwaad tegen mij bedacht, maar God heeft dat ten goede gedacht, om te doen zoals het op deze dag is: een groot volk in leven te houden. (Gen 50:20; vgl. Gen 45:5-8).
Juda
Maar er is nog een onbezongen held in dit verhaal, een andere "dienaar van de Heer" die een heel andere weg naar glorie had. Juda, de vierde zoon van Lea en Jacob, nam de leidende rol van Ruben (de eerstgeborene) over door Jozef als slaaf te verkopen.
Toen zei Juda tegen zijn broers: Wat hebben wij er voor baat bij, als wij onze broer doden en zijn bloed verbergen? Kom, laten wij hem aan de Ismaëlieten verkopen; laten wij niet onze hand aan hem slaan. Hij is immers onze broer, ons eigen vlees. Zijn broers luisterden naar hem.(Gen 37:26-27).
Terwijl hij met zijn plan hypocriet het bloedvergieten wilde vermijden, vertrouwde Juda in feite zijn eigen broer toe aan een lot dat erger was dan de dood - een kort, bitter leven onder harde slavenarbeid - om "snel geld" te verdienen.
Gods weg met Juda
Genesis 38 is een verrassende onderbreking in Jozefs verhaal; het beschrijft tot in de details het glibberige afglijden van Juda in morele vergetelheid. Juda's karakter en gedrag staan in schril contrast met dat van Jozef: nadat hij zijn broer heeft verkocht, laat hij bereidwillig de rest van zijn familie in de steek om een leven op te bouwen onder de losbandige Kanaänieten. Daar ontmoet het lijden ook Juda zelf: zijn eerste twee zonen worden door God gedood vanwege hun slechtheid.
Zij is rechtvaardiger dan ik
Maar Juda zelf is geen haar niet beter. Hij verwerpt een aloude gewoonte - later verankerd in de Thora (Deut 25:5-10) – hij weigert zijn derde zoon uit te huwelijken aan zijn schoondochter, een weduwe, Tamar, om nageslacht te verwekken. Juda's zelfzuchtige najagen van kortetermijnbelangen vormt opnieuw een bedreiging voor het bestaan van een van de stammen van Israël! Ten slotte, na onbewust zijn vermomde schoondochter zwanger te hebben gemaakt, wordt Juda geconfronteerd met zijn eigen goddeloosheid en hypocrisie en wordt hij gedwongen te bekennen: "Zij [deze Kanaänitische prostituee!] is rechtvaardiger dan ik" (Gen 38:26).
Juda biedt zich aan als borg
Juda biedt zich aan als borg
Genesis 39 keert terug naar de beproevingen en beproevingen van Jozef. (We zullen Juda pas weer zien als hij voor zijn broer verschijnt - die nu de heer van Egypte is geworden - om brood te bedelen.) Juda heeft zich weer bij zijn broers gevoegd na het incident met Tamar en hij is een veranderd man. Wanneer de behoefte van het gezin opnieuw wanhopig wordt, is het Juda die aanbiedt om borg te staan voor Benjamin, de jongere broer van Jozef, zodat ze naar Egypte zouden kunnen terugkeren om meer voedsel te kopen (Gen 43:8-10). En wanneer Benjamin wordt betrapt met de zilveren beker in zijn graanzak, is het Juda die aanbiedt om zijn plaats als slaaf voor altijd in te nemen van de "heer van Egypte", zodat de jonge man kan terugkeren naar zijn beroofde vader (Gen 44:18-34). Lijden heeft Juda veranderd, waardoor hij de goddeloosheid kon erkennen die hij tegen Jozef en zijn vader, Jacob, heeft gepleegd.
God gebruikt lijden voor Zijn goede doel
God gebruikt lijden voor Zijn goede doel
Door Jozefs verhaal leren we dat God onrechtvaardig lijden gebruikt om zijn uitverkoren dienstknechten voor te bereiden en te positioneren om Zijn goede doelen en hun verheven bestemming te vervullen. Maar God gebruikt lijden ook om de goddelozen te confronteren en te transformeren, zodat zij gewillige dienaren kunnen worden in Zijn verlossingsplan.
1 Petrus 4:15-16 daagt ons uit om te lijden als een christen
1 Petrus 4:15-16 daagt ons uit om te lijden als een christen
Maar laat niemand van u lijden als een moordenaar of dief, of kwaaddoener, of als iemand die zich met de zaken van iemand anders bemoeit. Als iemand echter als christen lijdt, laat hij zich daarvoor niet schamen, maar God in dit opzicht verheerlijken.
Vertaald door: Aritha Vermeulen
Five Alive offers a textual sensitive Messiah-centered reflection on the weekly Torah from an Israeli Messianic perspective.
ONE FOR ISRAEL (MESSIANIC JEWS IN ISRAEL)
Wij zijn een Israëlische bediening die is samengesteld uit Joodse en Arabische volgelingen van Yeshua (Jezus) die samen Israël tot zegen willen zijn door het evangelie online te delen, en de nieuwe generatie wedergeboren gelovigen les geeft op ons enige Hebreeuws sprekende Bible College in Israël. Ook helpen wij overlevenden van de holocaust door humanitaire hulp te verlenen.
----------------------------------------------------------------------------------------------------
ONE FOR ISRAEL (MESSIANIC JEWS IN ISRAEL)
Wij zijn een Israëlische bediening die is samengesteld uit Joodse en Arabische volgelingen van Yeshua (Jezus) die samen Israël tot zegen willen zijn door het evangelie online te delen, en de nieuwe generatie wedergeboren gelovigen les geeft op ons enige Hebreeuws sprekende Bible College in Israël. Ook helpen wij overlevenden van de holocaust door humanitaire hulp te verlenen.
- ONE FOR ISRAEL (site)
- FACEBOOK: ONE FOR ISRAEL
Wat een mooie uitleg, dit verband met Juda heb ik nooit zo gezien.
BeantwoordenVerwijderenDank je wel.
Mooi om te lezen, het is een apart verhaal met Thamar, maar zij en haar zoon Perez staan wel geschreven achter Juda in het geslachtsregister van de Heere Jezus.
BeantwoordenVerwijderenVerrassend, deze uitleg over het lijden, speciaal van de Joden. Dit maakt het iets begrijpelijker waarom dit volk zo gruwelijk moest en waarschijnlijk opnieuw zal moeten lijden.
BeantwoordenVerwijderen