8 mrt 2023

Zalig zijn de vredestichters (1)

Zalig zijn de vredestichters, want zij zullen zonen van God genoemd worden. Mattheüs 5:9
Ik luister nog steeds elke morgen naar Colin's uitleg over de zaligsprekingen. Die van vandaag raakte me. Daarom de vertaling ervan.

🕊️ Ik hoop dat iemand er wat aan heeft.
🕊️ Blessed are the peacemakers (part 1)



Zalig zijn de vredestichters

Colin Smith

We hebben gezien dat er orde is in de zaligsprekingen.  Het feit dat dit de laatste is, zegt ons veel over het hart van God. Dit is het moeilijkste van allemaal – veel moeilijker dan bijvoorbeeld zuiverheid.

Geweld en strijd in de stad
In het nieuws kunnen we lezen over het geweld in de Oekraïense steden.** De Bijbel spreekt ook over “geweld en onenigheid in een stad” (Psalm 55:10).

Er is ruzie in de stad omdat er ruzie is in het gezin, en er is ruzie in het gezin omdat er ruzie is in ons hart. Psalm 55 is een klaagzang over verbroken relaties. Als je die ervaring doormaakt, kan dit helpend zijn.

Als David zegt: "ik zie geweld en onenigheid in de stad", heeft hij het over de stad van God. De strijd en het geweld kwamen niet van binnenvallende legers. Het rees op uit het volk van God zelf.

Immers, het is geen vijand die mij hoont, anders zou ik het verdragen hebben; het is niet mijn hater die zich tegen mij verheft, anders zou ik mij voor hem verborgen hebben. Maar u bent het, o sterveling, als mijn gelijke, mijn leidsman en mijn bekende. Wij die zeer aangenaam en vertrouwelijk met elkaar omgingen, wij wandelden in gezelschap van velen naar Gods huis! Psalm 55:12-13

Als je het verdriet kent van verraden vertrouwen in een huwelijk, in een zakelijk partnerschap, of in de kerk, herken je je in zijn woorden: “Hij slaat zijn handen aan wie vrede met hem had, hij ontheiligt zijn verbond. Zijn woorden zijn zachter dan olie, maar het zijn getrokken zwaarden.” (Psalm 55:20-21).

Daar is maar één antwoord op: “Werp uw zorg op de HEERE, en Híj zal u onderhouden; Hij zal voor eeuwig niet toelaten dat de rechtvaardige wankelt.” (Psalm 55:22).

Thomas Watson deelt een levendig beeld:

Satan ontsteekt het vuur van twist in de harten van mensen en gaat dan staan ​​en warmt zich bij het vuur. [1]



Geroepen tot vrede
Er zijn vredestichters en er zijn vredebrekers. God roept ons op om vredestichters te zijn in een wereld vol conflicten. Laat me je enkele Schriftgedeelten geven om je te herinneren aan het belang en de zegen van vrede:

... maar God heeft je tot vrede geroepen. 1 Korintiërs 7:15
 
🕊️ Familie
: God roept je om bij te dragen aan de vrede van je familie. Of je een disfunctionele familie hebt of gezegend ben met een gelukkig familieleven; je bent door God geroepen om een ​​uit te zijn om vrede.
🕊️ Kerk: als lid van de gemeente roept God jou om bij te dragen aan de vrede ervan. Dat is geen optie; het is een roeping van God zelf.
🕊️ Werk, de gemeenschap. Waar je ook bent, wat je ook doet, God heeft je geroepen tot vrede.

Plan vrede
Zij die vrede plannen*, hebben vreugde. Spreuken 12:20

Aangezien dit de roeping van God is, moeten we er bewust naar streven: plan vrede! 
  • Waar we het niet hebben, zouden we ons als christen moeten afvragen: wat is de beste manier om het te krijgen? 
  • Waar we het wel hebben, zouden we ons moeten afvragen: hoe kunnen we het beschermen? Hoe zorgen we ervoor dat we deze rust niet verliezen?

In de Bijbel is het woord "shalom" (of vrede) meer dan de afwezigheid van conflict. Het is het actief genieten van al het goede. 


Terwijl ik nadenk over wat ik zeg en wat ik doe, zou ik mezelf deze vraag moeten stellen: wat zou vrede bevorderen? Wat zou de heelheid en gezondheid van mijn familie, kerk, collega's, buren en vrienden bevorderen? Ik zou daar plannen voor moeten bedenken. Plan vrede! Zij die vrede plannen, hebben grote vreugde!

Werk aan/voor vrede
Hebreeën 12:14 Jaag de vrede na met allen, en de heiliging, zonder welke niemand de Heere zal zien.

Vredestichters stoppen niet bij plannen - ze plannen het werk en ze werken aan het plan. Het woord 'jagen' duidt op inspanning, hard werken en volharding. 

👉 Volgende keer: wat betekent het om een ​​vredestichter te zijn

                                                   ❉⊱•═•⊰❉⊱•═•⊰❉⊱•═•⊰❉ 

[1] Thomas Watson, uit "De zaligsprekingen

* In de oorspronkelijke Hebreeuwse tekst wordt het woord "יוֹעִץ" (yow`ets) gebruikt voor "diegenen die vrede raden". Dit woord kan worden vertaald als "raadgever" of "adviseur". Het duidt op iemand die wijsheid en inzicht heeft en anderen helpt om goede beslissingen te nemen. De vertaling die Colin Smith gebruikt vertaald het woord als "plannen": Zij die vrede plannen, hebben vreugde. Mijn vertaling zegt: maar degenen die vrede raden, hebben blijdschap. De KVJ zegt: voor de raadgevers van vrede is vreugde

👉 Alle 3 de vertalingen wordt de boodschap overgebracht dat vrede en harmonie belangrijk zijn en dat het nastreven van vrede vreugde en voldoening brengt. de vertalingen benadrukken alle drie het belang van actief werken aan vrede en het helpen van anderen bij het vinden van vrede.

** Colin schreef het artikel dat ik gebruikte voor de vertaling in 2013. Hij zegt: "Even in these last weeks, this city that we love has again become notorious for violence" Ik verving dat door de huidige situatie van de steden in Oekraïne. Foto 1 is de stad Kiev.

© Colin S Smith. Website: OpentheBible.org
---

3  vragen over "zalig zijn de vredestichters"
🕊️ Wat is de relatie tussen onze innerlijke vreugde en het "jagen" naar vrede?
🕊️ Hoe kunnen we ons vermogen om vrede te stichten versterken en ontwikkelen, zelfs in situaties waarin we geconfronteerd worden met moeilijke emoties en stressvolle omstandigheden?
🕊️ Hoe kunnen we de uitdagingen overwinnen die gepaard gaan met het streven naar vrede, zoals onenigheid en tegenstand van anderen?

2 opmerkingen:

  1. Dank je wel voor het vertalen en delen; erg mooi!
    Vooral het beeld van Watson over de satan is erg sprekend.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Aritha such a wonderful insight into peace. It certainly should be what we pursue at all times and in every situation. Bless you for sharing this post dear friend. Hugs!

    BeantwoordenVerwijderen