8 okt 2014

Pracht van een erfenis

Sombere dag vandaag. Ik keek een paar keer naar buiten en vond het echt niet leuk. De grijze, vochtige atmosfeer trok mijn humeur naar beneden. Toen ik later al die bruine blaadjes op het trottoir zag, dacht aan de cyclus van het bestaan: opgaan, blinken en verzinken. Daar werd ik een beetje down van. Hoe verlang ik naar iets moois dat blijvend is!

  • naar bloemen die nooit door gaan
  • naar bomen die voor altijd groen zijn
  • naar schoonheid die niet verwelkt
  • naar huizen die niet afgebroken worden
  • naar vlinders die altijd blijven leven
  • naar rust, geluk, leven, eeuwig leven

HIJ IS MIJN BRON

Ik spreek mezelf toe. Ho, wacht eens even jij! Je hoef helemaal niet zo neerslachtig te zijn! Je bent opnieuw geboren! Jezus Christus is opgestaan uit de dood als Eersteling. En jij mèt Hem. Hij is je Bron en Hij helpt je. Hij geeft je kracht en genade voor het leven van alle dag. En daarbij ... er wacht een pracht van een erfenis op je!



Er wacht u, die door Gods kracht wordt beschermd omdat u gelooft, in de hemel een onvergankelijke, ongerepte erfenis die nooit verwelkt. U ziet de redding tegemoet, die aan het einde van de tijd zeker geopenbaard zal worden. (1 Petrus 1:3-4)

PRACHT VAN EEN ERFENIS

Mijn erfenis wordt bewaard in de hemel. Ze ligt vast in Jezus Christus. Ooit zal ik met Hem de aarde beërven. Petrus beschrijft de erfenis in beeldspraak:
  • Ze kan niet vergaan 
  • Ze is ongerept 
  • Ze zal nooit verwelken

HIJ ZAL!

Dit staat mij te wachten als de wereldgeschiedenis definitief afloopt. Nu zijn er nog grijze dagen. Tranen. Verlies. Terreur. Liefdeloosheid. Verwelking van schoonheid. Maar God komt Zijn belofte na. Hij zal alle tranen van onze wangen afvegen, en de dood zal niet meer bestaan. Zelfs geen rouw meer. Geen gehuil, geen smart zal er zijn, want al het oude is dan voorbij.

Ik voel hoe mijn hart zich vult met hoop!

Gaudete in Domino semper, iterum dico, gaudete. Verheugt u altijd in de Heer, ik herhaal het, verheugt u!

3 opmerkingen:

  1. 2 Timotheüs 1:12 Daarom onderga ik ook deze dingen. Maar ik schaam mij niet, want ik weet Wie ik geloofd heb, en ik ben ervan overtuigd dat Hij bij machte is mijn pand, bij Hem weggelegd, te bewaren tot die dag.
    Paulus heeft het hier over een pand wat voor hem wordt bewaard door Christus. Wat het pand is weet ik niet precies. ( Ik zou er eens een studie van kunnen maken) Het lijkt te staan tegenover het lijden van Paulus. Het is in ieder geval een troost voor hem. Het mag ook een troost zijn voor ons. Ik moest hieraan denken naar aanleiding van het stukje wat je geschreven hebt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Rinske, dank je wel! Heel mooi. Over dat pand vond ik dit in een deltacursus: 2 Timotheüs 1:12
      In NBV staat: “ik… ben ervan overtuigd dat Hij
      bij machte is om wat mij is toevertrouwd te bewaren”,
      d.w.z. “wat God aan mij heeft toevertrouwd”.
      In de HSV staat: “en ik ben ervan overtuigd dat Hij
      bij machte is mijn pand te bewaren tot die dag”,
      d.w.z. “wat ik aan Hem heb toevertrouwd.”
      In het Grieks zegt Paulus twee dingen:
      dat hij iets aan God heeft toevertrouwd (vers 12) en
      dat God iets aan hem heeft toevertrouwd (vers 14).

      Misschien mogen we daarom zeggen: God is bij machte te bewaren wat jij aan Hem
      hebt toevertrouwd. Dat is troost ja. leuk dat je kwam kijken op mijn blog.

      Verwijderen
    2. Mooie uitleg, Ariëlla. Zelf had ik ook nog even doorgezocht op de betekenis van dit pand. In de vers voor vers uitleg van de 2e Timoteüs brief, geschreven door H.B. Slagter, las ik: "Enerzijds moeten wij dit kostbare zelf bewaken; anderzijds bewaakt God wat ons is toevertrouwd ( vers 12). En omdat Hij het bewaakt, zijn wij ook in staat dit te doen, en wel door de inwonende heilige geest in ons." Verder stond er dat het pand een bewijs is van de erfdeel wat voor ons is weggelegd. En daarover gaat het ook in 1 Petrus1: 3 en 4. Verrijkend om zo over deze teksten na te denken. Op deze manier blijft het ook beter hangen in mijn brein.

      Verwijderen