20 nov 2014

Onvoorstelbare genade (1)

Betrap jij jezelf op wettische gedachten? Dat je de neiging hebt om te denken dat bepaalde handelingen die je doet gevolgd moeten worden door een bepaalde hoeveelheid zegen van God. Ik heb daar jarenlang erg veel last van gehad. En het zit nog in me.


Ontredderd
Begon ik mijn dag bijvoorbeeld goed (met gebed) dan verwachtte ik Zijn nabijheid als beloning. Dat zei ik niet zo hard op maar ik voelde me erg tevreden over mezelf. Ging ik echter geestelijk onderuit of viel ik in een oude zonde dan voelde ik me ontredderd. Gods liefde had ik dan voor een tijd verspeeld. Ik moest eerst een poosje boeten voordat Hij weer in contact met mij wilde treden.

Pure genade: rechtvaardiging en heiligmaking
Het was voor mij duidelijk dat het genade was, dat God mijn zonden vergaf had toen ik voor het eerst tot Hem kwam. Maar het is jarenlang onduidelijk geweest dat mijn heiligmaking ook op genade gebaseerd is.

Onderstaand stukje van Jerry Bridges haalde bij mij de kramp er af:

We worden geheiligd door genade; we ontvangen zowel materiële als geestelijke zegeningen door Zijn genade. We worden gemotiveerd om te gehoorzamen door Zijn genade; we worden geroepen om te dienen en we worden in staat gesteld om te dienen door genade; en tenslotte worden we door Zijn genade verheerlijkt. Het hele leven als christen wordt bepaald door de heerschappij van Gods genade.

Ik vertrouw erop dat Hij Die in u een goed werk begonnen is, dat voltooien zal tot op de dag van Jezus Christus.  Filippenzen 1:6

Het offer van Christus
God zegent mij, niet ondanks mijn zonden, maar zonder acht te slaan op mijn zonden. De genade kijkt niet naar mijn zonden en evenmin naar mijn goede werken maar alleen naar het offer van Christus.

Wat een onvoorstelbare genade!

6 opmerkingen:

  1. Amen. I am so thankful that when God looks at us, He sees Jesus and what He did, not what we have done.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een mooi stukje! Knap van je dat je zo eerlijk schrijft over je eigen gevoelens hierin!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. prachtig stukje! dit is heel herkenbaar bij mij, ik vindt dit blog zo mooi warm en inspirerend....en lees graag hier...thanks for sharing friend...happy weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Een heel mooi stukje en een bemoedigende tekst, Filippenzen 1: 6

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dank je wel voor deze mooie bemoediging.

    BeantwoordenVerwijderen