12 dec 2014

Doorn in het vlees (1)

Heb je ooit in een doorn getrapt? Dat doet ongelofelijk pijn. Snel eruit, die doorn! Paulus had ook last van een doorn. In figuurlijk zin. Hij schrijft erover in zijn tweede brief aan de gemeenteleden van Korinthe

Opdat ik mij door alles overtreffende karakter van de openbaring niet zou verheffen, is mij een doorn in het vlees gegeven, een engel van de satan, om mij met vuisten te slaan, op dat ik mij niet zou verheffen. (2 Korinthe 12:7)

OPGETROKKEN

Paulus schrijft dat hij een unieke ervaring onderging. Veertien jaar geleden werd hij tot in het onzichtbare gebied opgetrokken: de plaats van Gods directe aanwezigheid. Dat was ergens tussen 42-44 na Christus, in de omgeving van Tarsis of Antiochië voorafgaand aan zijn eerste zendingsreis.

Of het in het lichaam of buiten het lichaam gebeurde, weet ik niet; God weet het.


EEN DOORN

Paulus heeft al moeilijke dingen meegemaakt: benauwdheden, slagen, gevangenschap, moeiten, nachten zonder slaap en dagen zonder eten (Kor 6:4-5). Maar deze ene doorn bezorgt hem meer pijn en ellende dan al het andere. Hij ziet het als een aanval van de boze, toegelaten door de God die hij liefhad. Hij ervaart het als iets dat een belemmering vormt voor zijn bediening.
WAAROM DIE DOORN?

God heeft het beste met Paulus voor als Hij hem deze doorn geeft, via het instrument van satan. Gods doel is duidelijk. Paulus zegt  het zelf:

Opdat ik mij niet zou verheffen. (2 Kor 12:7)

Satan heeft er geen belang bij om Paulus' trots in te dammen. Maar Paulus' God weet dat de trots van zijn apostel het verspreiden van de blijde boodschap in de weg zou staan. Hij laat deze doorn meewerken ten goede in het leven van Paulus. En in de verkondiging van het Evangelie.

Het kan zijn dat God iets toelaat in mijn leven dat me bang maakt, dat pijn doet. Niet als een wrede dictator, maar als mijn liefdevolle Vader, die mij bij de hand neemt en mij er doorheen helpt. Soms zie ik het doel niet, ik begrijp niet waarom, maar Hij weet al dingen. Ik vertrouw op Hem.

BEMOEDIGING

En wij weten dat voor hen die God liefhebben, alle dingen meewerken te goede, voor hen namelijk die overeenkomstig Zijn voornemen geroepen zijn. (Romeinen 8: 28)


Volgende week: Paulus' gebed

5 opmerkingen:

  1. Hi Ariëlla, This is an excellent lesson. My life experience confirms that often strength comes through adversity. I think this is the lesson God wants us to understand and that he is always with us. Your blog is a blessing. Thank you for sharing. And thank you for your kind comments on my blog. John

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Momenteel is dit precies waar ik mee worstel & dit stukje van jou bemoedigd me! Bedankt voor het plaatsten:)!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Praise God that His grace is sufficient, and that His strength is made perfect in our weakness. God sometimes allows us to go through thorns in the flesh to strengthen our faith, to make us more into the image of His Son; and to give us compassion and experience to help others going through similar experiences.
    Thank you for the great blog post & God bless!
    Laurie

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik denk ook regelmatig bij bepaalde worstelingen aan dit voorbeeld van Paulus. Ons vertrouwen/geloof wordt dan op de proef gesteld, zo ervaar ik het.

    BeantwoordenVerwijderen