16 dec 2014

Geef mij een klein Pniël

Bij de doorwaadbare plaats staat Jacob. De inktzwarte duisternis van de nacht benauwt hem. Iedereen heeft hij in veiligheid kunnen brengen; de rivier over. Maar hijzelf? Hijzelf blijft achter. En hij is erg bang.
Hij bedroog zijn oude vader en zijn broer Ezau. Hij trok op een oneerlijk manier de zegen naar zich toe. Die zonde kwelt hem. Hoe kan hij ooit Ezau onder ogen komen? Hij is schuldig.

Maar Jacob bleef alleen achter, en een Man worstelde met hem, totdat de dageraad aanbrak (Genesis 32:24)

WORSTELEN

In het donker verschijnt een Man aan Jacob. Zijn komst is onverwacht en plotseling en Jacob worstelt met Hem. Het is zowel een lichamelijk als een geestelijk worstelen en als de worsteling bijna ten einde komt, is Jacob ervan overtuigd dat Hij met God Zelf strijd (vers 30).

In zijn kracht streed Jacob met God. Hij streed met de Engel en overwon; wenend vroeg hij Hem om genade. (Hosea 12:4)

Jacobs worsteling met God heeft mij altijd geïntrigeerd. Jacob, die zijn vader en broer bedroog, vind genade tijdens de ontmoeting met de Engel van het verbond. Ik laat u niet gaan, tenzij U mij zegent!  


GOD ONTMOETEN

Ik verlang naar een nieuwe ontmoeting met Hem! Dat ik Hem mag zien en Zijn stem mag horen: Zie het Lam van God, dat de zonden der wereld wegdraagt. Deze is mijn geliefde Zoon, hoort Hem! Hoe kan dat nou? Hoe is het mogelijk dat ik vrede met God ervaar en Zijn genade ontvang, net als Jacob bij de Jabbok?

Hierom:

Christus heeft ons vrijgekocht van de vloek van de wet door voor ons een vloek te worden, want er staat geschreven: Vervloekt is een ieder die aan het kruis hangt, opdat de zegen van Abraham in Christus Jezus tot de heidenen zou komen. (Galaten 3:13)

Lieve God, geef mij een klein Pniël!

6 opmerkingen:

  1. Hi Ariëlla, I love your spiritual posts. Thank you for sharing! John

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Fijn om dit te lezen Aliëlla, het raakt me diep
    groetjes, Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik geloof dat wij geen pniël ervaring meer nodig hebben omdat, zoals je al schreef, wij weten dat Christus ons heeft vrijgekocht. Wel mooi wat je schrijft over Jakob. Hij voelde zich schuldig. Dat kunnen wij ook nog hebben. Maar lees Efeze 1 : 7. Wij hebben de verlossing. Christus heeft voor ons geworsteld.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. All the imagery in Jacob's struggle with the angel leaves me a little confused. Why did he wrestle? What does it mean?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooie post Ariëlla en dat schilderij van Rembrandt is ook erg mooi!

    BeantwoordenVerwijderen