17 apr 2015

Waarom doet God dit?

Waarom geeft God me al die moeilijk dingen op mijn pad? Waarom lopen dingen tegen? Hoe moet ik verder? Is Hij opeens in een vijand verandert of zo? Hij beloofde toch licht en leven? Waarom dan dat donkere en zware?


Ook al ben je een kind van God, er kunnen dingen in je leven gebeuren die niet goed aanvoelen en pijn doen. Die je bang maken. Die je humeur verpesten. Die je gezinsleven verwoesten. Die je in de gevangenis brengen. Denk aan de voorbeelden uit de Bijbel.

Job vraagt aan God: "Laat me weten, waarom U Zich tegen mij keert." Dat is het beste wat we kunnen doen.


Waarom doet God dit?

  1. God kan iets toelaten om ons te kastijden omdat we bewust ontrouw zijn (Gehazi's melaatsheid)
  2. God kan iets op onze weg brengen om ons te helpen om een karakterzonde af te leren (Petrus' verloochening en zijn hoogmoed)
  3. God wil onze leren wat geduld en vergevinggezindheid is en zo anderen tot bekering lijden (vervolgde christenen)
  4. God wil ons beproeven of we Hem trouw blijven. Ook als we alles tegen hebben (Job) 
  5. God kan een beproeving geven om ons te bewaren voor meer zonden/kwaad ( Paulus' doorn)

Komt er ooit een einde aan de beproeving of kastijding?
De Bijbel zegt van wel:

Want niet eeuwig verstoot de Heere! Want wanneer Hij bedroefd heeft, zal Hij Zich ontfermen naar de grootheid van Zijn goedertierenheid. Want niet van harte verdrukt Hij en bedroeft Hij mensenkinderen. (Klaagliederen 3:31-33)

Ga je door moeilijke tijden? Houd moed! Als Hij terug komt zal je woestijn gaan bloeien als roos. Wie weet hoe gauw al.

3 opmerkingen: