20 apr 2015

God is mijn beker

Onthaast!
Doe het vooral wat kalmer aan!
Niets moet, alles mag!
Leef Bewust!
Ontspan je!
Have fun!

ALS HET ME TEVEEL WORDT

Onze manier van leven maakt me soms helemaal gek. Of ik wil of niet, ik word in mindere of meerdere maat meegesleurd. En àls het me dan teveel wordt krijgen ik bovenstaande adviezen horen. Maar ze vullen mijn hart niet. Ik blijf leeg. Leeg van God. Ik ervaar de nutteloosheid van mijn bestaan. Totdat ik (weer) rust vind bij God.

Gij zet hem aan om er vreugde in te vinden U te loven, want Gij hebt ons gemaakt naar U, en rusteloos blijft ons hart totdat het zijn rust vindt in U. Augustinus (354-430)


In het gras liggen en naar de blauwe lucht kijken is heel ontspannend. Een sapje drinken in mijn tuinstoel is lekker. Maar ik kan niet eeuwig in het gras blijven liggen. Mijn glaasje is een keer leeg.

Psalm 16: 5 trof me daarom.

De HEERE is mijn enige deel en mijn beker


MIJN BEKER
De beker die ik drink - die me blij maakt, verfrist, onderhoudt - is mijn God Zelf. Ik vind in Hem bescherming, verfrissing en diep geluk. En als het me allemaal te veel wordt, neem ik gas terug. Ik gebruik de tips:
Onthaast!
Doe het vooral wat kalmer aan!
Niets moet, alles mag!
Leef Bewust!
Ontspan je!
Have fun!

Maar daar voeg ik nog iets aan toe. Dat is dat ik mezelf af en toe flink toespreek. Dan zeg ik tegen mezelf: "Kom op, de HEERE is jouw deel. Hoop op Hem. Hij komt zeker. Hij zal niet achterblijven!"

5 opmerkingen:

  1. Mooi geschreven.

    "Doe alles met vreugde" is er één die mij te binnen schiet. En die moet ik eens wat vaker onthouden....
    Groeten, Jannie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De Heere beproeft Zijn kinderen om te zien of zij Hem tot het einde toe willen volgen.
    Hou vol !!
    lieve groetjes, Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Herkenbaar! Ik probeer het ook met mijn burn out klachten, en er is nergens zo'n krachtig en ' magisch ' woord om te kunnen rusten als door Zijn woord en aanwezigheid. Geen ontspannings oefening overtreft de ontspanning en ontlading door en tijdens gebed. Thx voor de reminder!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooi stukje. En het is waar, de Heer is jou deel, op Hem mag je hopen. Zeg dat maar vaak tegen jezelf.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dankjewel! Ik vind het heel fijn om weer even herinnerd te worden aan het feit dat de Heere mijn beker is en dat Hij mij steeds wil vervullen met Zijn liefde, zegen en genade!

    BeantwoordenVerwijderen