27 jun 2016

Omhoog, omhoog!

God, hoe houd ik mezelf rein in deze wereld? Ik voel mezelf zo smerig. Ik ben van U, Heere. Ik wil rein zijn omdat U het waard ben! Help mij.
God heeft ons niet geroepen tot onreinheid. Maar tot een leven in heiligmaking. (1 Thessalonicenzen 4:7-8)


GEBROKEN WERELD

Vorige week las ik iets moois over het leven van een christen in deze gebroken, stoffige wereld. Ik gebruik de KJV en de HSV. De eerste komt in dit geval dichter bij de oorspronkelijke tekst:

  • Though ye have lien among te pots, yet shall ye be as the wings of a dove covered with silver, and her feathers with yellow gold. (Psalm 68:13) 
  • Al lag u tussen twee rijen (oven)stenen, toch zult u schitteren als vleugels van een duif, overtrokken met zilver en zijn veren met bewerkt groenglanzend goud. (Psalm 68:14)

OMHOOG, OMHOOG!

Duiven doen op het heetste van de dag een dutje (in het Midden-Oosten) tussen de gebroken aardewerken potten op het platte dak. Maar vlak voor zonsondergang schieten ze opeens vanachter de stoffige en vuile potten omhoog, omhoog de lucht in! Ze beginnen in wijde cirkels rond te vliegen en vangen met hun uitgespreide vleugels de gloed van de ondergaande zon op. Hun vleugels lijken wel van goud. En door het tegenlicht van de zon gloeien hun veren telkens op als glanzend zilver.


VIEZE POTTEN

De potten van deze wereld zijn vies en stoffig. Hebzucht, egoïsme, bedrog en leugen kom je overal tegen! Het schuilt ook in je eigen hart. Maar na een lange vermoeiende dag mag je ver boven alles uitvliegen, net als zo'n duif. Omhoog, omhoog! Je mag tot God naderen, door Jezus Christus. Je mag je koesteren in Zijn licht. Royaal overdekt Hij je met goud van Zijn genade en met het zilver van Zijn vergevende liefde. En daarom zeg ik het elke dag opnieuw: 


Lieve Heere, ik wil zo graag rein zijn en op U lijken. Ook al leef ik iedere dag te midden van vuile potten en troosteloze scherven.

Uitleg Psalm 68 komt van  J.O Peck 

8 opmerkingen:

  1. A good Word for today, Ariella. Thank you!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een prachtig beeld van die duif in de avondzon. En ja, zo is het. God kijkt naar ons en ziet Christus, goud. Mooi stukje.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een mooi stukje, prachtige vergelijking!
    Groetjes, Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooi om te lezen, tussen de potten is het vies en stoffig, maar als de duif wegvliegt schud hij het stof van zich af, mooie gelijkenis.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooi en bemoedigend om te lezen dat je verlangt naar een heilig leven!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heel erg mooi zeg!! Dankjewel, ik wist dat niet, het is een prachtig beeld!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Such yearning of the soul! I have it, too!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Such yearning of the soul! I have it, too!

    BeantwoordenVerwijderen