22 sep 2017

Lijden doen we samen! Of toch niet?

Uit mijn dagboek:

Ik sta voor de spiegel en kijk naar de rode plek op mijn schouder. Daaronder zit het gewrichtje dat me zoveel pijn bezorgt. Het is een klein gewricht maar het draagt wel mijn hele arm.

KORINTHE 1:12

Gisteren, na fysio, dacht ik opeens aan 1 Korinthe 12

En als één lid lijdt, lijden alle leden mee.



Mijn fysiotherapeute legde uit dat als er één lichaamsdeel ziek is, het hele lichaam daarop reageert! Niet alleen mijn AC-gewricht: ook sleutelbeen en schouderblad doen pijn. Zelfs mijn hoofd. Een ontsteking heeft heeft gevolgen voor heel het lijf. 

 Chrysostomus zegt er dit over:

Als een doorn zich in je hiel dringt, voelt het hele lichaam het en reageert erop. De rug buigt, de buik - en dijspieren trekken zich samen, de hand reikt naar voren en trekt de doorn eruit. Het hoofd buigt zich en de ogen bekijken het getroffen lichaamsdeel met een intense blik.

LIJDEN DOEN WE SAMEN
We hebben elkaar als christenen nodig! Niet alleen om zieken te bezoeken maar ook om samen zorg te dragen voor de geïnfecteerde delen in ons geestelijk lichaam. Het doet je toch wat als een jonge zuster er na jaren voor kiest om te leven zonder Jezus? En als iemand opeens niet meer deelneemt aan het Heilig Avondmaal ben je daar toch bezorgd over? Het is: suffer together! Lijden doen we samen!  Ik moet nog heel veel leren hierin. Wat schiet ik tekort!

IK HEB JE GEMIST
Het deed me GOED dat iemand uit onze kerk zondag na de dienst tegen me zei: Ik heb je gemist de laatste twee weken!  

5 opmerkingen:

  1. Yes, we ARE in this together. Thank you for this reminder. I am sorry I have been remiss in reading and commenting lately. I've missed my "friends" here and have longed for this connection. You are so right in that we need each other and when one hurts, we all hurt. Likewise, when one rejoices, we should all rejoice! Such is the family of God. So glad to be a part of this big family. Praying now for your shoulder to heal, in Jesus' Name. Amen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Klopt helemaal zo zou het moeten zijn, maar we leven in een ik gerichte wereld en dat is ook zo onder de christenen. Samen delen samen dragen, samen Bidden.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja het is mooi als we elkaar zo mogen laten weten dat we gezien zijn. In mooie tijden meegenieten en in moeilijke pijnlijke situaties meelijden. Dat geeft juist zo'n diepe verbondenheid. Dank je voor deze blog...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mee eens. Ik zag laatst iemand midden in de dienst de kerk uit gaan. Nu, vijf weken later, ben ik de enige die contact met haar houdt.

    We hebben nog zoveel te leren als lichaam van Christus.

    BeantwoordenVerwijderen