24 apr 2018

WIE JEZUS HEEFT DIE HEEFT GENOEG

Uit mijn dagboek:

Zijn trouw is een schild en een pantser. U zult niet vrezen voor het beangstigende van de nacht. (Psalm 91:4-5)

Maar ik was wel bang! Klaarwakker keek ik om me heen. Ongelofelijk, ik lééfde nog! En dat terwijl ik ervan overtuigd was dat ik gestorven was.

In mijn droom stond ik voor God. Tot in de uithoeken van mijn geest ervoer ik schuld tegenover Hem. Schuld, schuld en nog eens schuld.

TWIJFEL

Die nare ervaring beïnvloedde mijn hele dag. Ik worstelde ermee. Ik nam mijn geloofsleven onder de loep. Hoe meer ik mezelf onderzocht, hoe meer ik ging twijfelen of het wel goed zat tussen God en mij. Ik zag steeds meer tekorten. Steeds meer onvolmaaktheden. 


Status
Tot ik de WhatsApp-status van mijn schoonzusje zag. Zij deelde een foto met een stukje uit de Heidelberger catechismus erop:

VraagHoe bent u rechtvaardig voor God? 
AntwoordAlleen door een oprecht geloof in Jezus Christus. Al klaagt mijn geweten mij aan dat ik tegen al de geboden van God zwaar gezondigd en geen daarvan gehouden heb... toch schenkt God mij, zonder enige verdienste van mijn kant, uit louter genade, de volkomen genoegdoening, gerechtigheid en heiligheid van Christus. En Hij rekent mij die toe als zou ik nooit zonde hebben gehad of gedaan, ja als had ik zelf al de gehoorzaamheid volbracht, die Christus voor mij volbracht heeft, voor zover ik deze weldaad met een gelovig hart aanneem. (Heidelberger Catechismus zondag 23)

Halve waarheid?
Er ging een lampje branden. Hoe kon me dat ontgaan? Alles draait immers om het offer van Christus?! Ik was er van uitgegaan dat mijn droom betrouwbaar was. Dat het een soort vingerwijzing van God was dat mijn geloof fake zou zijn. Ik ontdekte dat mijn droom een halve waarheid bevatte.


Getrouw Woord
De volkomen waarheid vond ik in mijn Bijbel:
Maar dit is een getrouw woord en alle aanneming waardig, dat Christus Jezus in de wereld gekomen is om zondaren zalig te maken, waarvan ik de voornaamste ben.” (1 Timoteüs 1:15)

Jezus is genoeg
Mijn vergeving ligt voor 100% vast in het offer van de Heere Jezus aan het kruis. Paulus was de voornaamste van de zondaren, zei hij zelf. Maar ik ga graag naast hem staan. Samen God dienen, samen Hem bewonderen en Hem prijzen voor Zijn genade. En... wie Jezus heeft, die heeft genoeg. Genoeg om te leven. Genoeg om (getroost) te sterven.

It may be night in the soul, 
but there need be no terror, 
for the God of love
does not change.

9 opmerkingen:

  1. Wat is het te bemoedigend dit te weten en daardoor vrijmoedig God te naderen. Prijs Hem voor het offerlam zonder wie dit niet mogelijk was geweest.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ieder heeft allerlei wensen en verlangens, maar als je tot Jezus mag komen, dan heb je genoeg.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat heerlijk om te weten hè Arielle dat je vergeving voor 100% vast ligt door het offer van Jezus! Ik denk dat je toen je dat besefte vrede kreeg in je hart. Zie Romeinen 5 vers 1: Wij da, gerechtvaardigd uit het geloof, hebben vrede bij God door onze Heere Jezus Christus. Hij is Zelf onze Vrede, de Vredevorst!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. We have a saying here in the mid-west of the USA. "Know Jesus, Know Peace, no Jesus, no peace."

    BeantwoordenVerwijderen
  5. It is true that there is a time to examine yourselves .... 2 Corinthians 13: 5 - "Examine yourselves, Whether ye be in the faith" But then there is a time to move on in faith and look at the One WHO IS THE AUTHOR OF OUR FAITH and trust Him.

    Corrie ten Boom writes about a trip to New Zealand she and a few others traveling by car. Along the way, They Came to a primitive bridge. A man in Their group got out to inspect the structure to see if it was strong enough for them to cross.

    This man did not inspect our faith in the bridge, but Inspected the bridge. Or at so we are inclined to look at our faith ... but we must inspect the bridge. We must not look at ourselves, but at Jesus. And when, we look at Him we know He is strong.

    If we look at ourselves ... how disappointing. We fall so far short. But look steadfastly at Christ! He's the author and finisher of our Faith.

    Your post was great!

    BeantwoordenVerwijderen