28 mei 2018

Laat je niet kaalvreten!

Al heel vroeg kwamen er blaadjes aan mijn frambozenplant. Ze zagen er fris en groen uit. Die komt er wel, dacht ik. Daarom besteedde ik niet zo veel aandacht meer aan de plant. Vorig jaar ging het toch ook goed?

RUPSEN

Totdat ik vorige week opeens allemaal gaatjes ontdekte in de bladeren van de framboos. En later zag ik groen mini rupsjes. Heel in het geniep vraten ze mijn plant voor de helft kaal. Door mijn onoplettendheid hadden ze vrij spel gekregen en gingen enthousiast hun gang.


WEES ALERT!

Hier haal ik voor mezelf een geestelijke les uit: Wees alert. Waak tegen laksheid en de gedachte dat het wel goed zit met je geloofsplantje. Waak tegen slapheid in het lezen van je Bijbel en het persoonlijk gebed. Want hoe meer gemakzucht en onoplettendheid in geestelijk opzicht, hoe makkelijker ik toegeef aan verleidingen en karakterzonden. Hoe minder ik op Christus ga lijken.

Waak tegen de zonden van gedachten en woorden. Anders bedroef je de Geest en blus je Zijn getuigenis uit in je hart. Waak en bid! Waak tegen bitterheid en ondankbaarheid naar anderen toe. Een beetje liefde is meer waard dan veel cadeaus. Wees scherp als een adelaar in het opmerken van het goede bij je naaste en blind als een mol in het opmerken van hun boosheid. Laat je geheugen sterk zijn wat betreft hun vriendelijkheid, maar laat het een zeef zijn wat betreft hun fouten. Waak en bid! (Bisschop John C. Ryle)

VERBORGEN VERVAL

Als een boom in tweeën breekt door harde wind, zie je meestal dat er een langdurig verborgen verval heeft plaatsgehad. Als de blaadjes van een frambozenplant wegvreten zijn door rupsen, zie je dat de beestjes ruim de tijd hebben gehad voordat er iemand zorg aan besteedde. Als je tot je schrik merkt dat het geestelijk donker is geworden in je leven, dan kan het zijn dat...

👉 De meeste terugval begint in het klein en in het verborgene.



Wees nuchter en waakzaam; want uw tegenpartij, de duivel, gaat rond als een brullende leeuw, op zoek naar wie hij zou kunnen verslinden. 1 Petrus 5:8 

VLUCHT, WAAK, BID

Vlucht tot Jezus met al je tekorten op dit gebied. Hij weet er absoluut raad mee! Laat je niet kaalvreten, door welke zonde dan ook. Waak voor je welzijn. Leef alsof iedere misstap een blamage aan het adres van onze Koning is. Leef alsof iedere zonde opnieuw een doorn op zijn hoofd is of een spijker door Zijn hand. Waak en bid!

7 opmerkingen:

  1. Yes, if we are not watching so many things can happen!
    A very good reminder to be aware of what goes on around us.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. I am thankful for the Holy Spirit who corrects me and guides me into truth when I stray. This is a beautiful post.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wij hebben ook frambozenstruiken en ieder jaar zitten er rupsen (of andere beesten) in. We willen niet spuiten, want dan kan je ze neit meer eten, duh!
    En ja, een mooie vergelijking naar het geestelijk leven. DANK.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. A very good comparison to our spiritual lives and something I needed to hear.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hi Aritha, excellent post to warn us to be vigilant! Loved it
    God bless
    Tracy

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dank voor de wijze les. De rupsen en luizen en ziekten en vliegjes zijn volop aanwezig in de struiken en planten. Wat laat ik toe in mijn leven wat me ondermijnt . Heer laat mij, ons groeien en bloeien zoals U mij, ons bedoeld heeft

    BeantwoordenVerwijderen