29 aug 2018

Top 5 verzen uit de psalmen

Neem de tijd om alleen te zijn met God en je Bijbel. Weet je niets te lezen? Zoek dan eens een mooie psalm op! Ga op zoek naar de betekenis ervan, speciaal voor jou in jouw situatie.

De enige God, de Heer, spreekt! 

Hij roept alle mensen op, 

van waar de zon opkomt tot 

waar zij ondergaat.


Mijn top 5 van de maand augustus


1. Psalm 23:4

Al ging ik ook door een dal vol schaduw van de dood, ik zou geen kwaad vrezen, want U bent met mij; U stok en Uw staf, die vertroosten mij.

Ik las in het boek van Phillip Keller, toen ik voor de tweede keer griep had: "Er zijn nog steeds valleien, waar we doorheen moeten. En die hoeven echt geen 'doodlopende' wegen te zijn. De teleurstellingen, de frustraties, de ontmoedigingen, de dilemma's, de donkere en moeilijke dagen behoeven, hoewel ze weg degelijk "dalen van diepe duisternis" zijn, beslist nog geen rampen voor ons te betekenen. Ze kunnen de weg zijn naar een hogerop gelegen "grond", de weidegronden, waar we in direct contact zijn met God." Een leermoment voor mij. Ja, ik vertrouw mijn Herder!

2. Psalm 121:1-2 

Ik sla mijn ogen op naar de bergen, vanwaar zal mijn hulp komen? Mijn hulp is van de HEERE, Die de hemel en de aarde gemaakt heeft. 
Deze tekst betekent heel veel voor me. Het raakte me toen ik deze woorden op een prachtige  A4 poster zag staan in de etalage van onze boekwinkel. Ik besloot de poster te kopen en die staat nu te pronken op de computerkast. Ik zat er helemaal doorheen en voelde me "niet beschermd". Kwetsbaar. Maar toen ik de woorden las: Mijn hulp is van de HEERE, Die hemel en aarde gemaakt heeft , toen wist ik weer op Wie ik leunde. Satan zal proberen om onze ogen te vestigen op onze moeilijkheden zodat we bang en onrustig worden. Laten we niet naar hem luisteren. Laten we onze ogen opslaan naar HEERE. Hij is een constante hulp in onze beproeving. Wat een genade om zo'n God tot onze beschikking hebben.Wat kan Hij voor jou doen?

3. Psalm 27:1 

De HEERE is mijn licht en mijn heil, voor wie zou ik vrezen? De HEERE is mijn levenskracht, voor wie zou ik angst hebben?

"Precies een tekst voor jou," zei mijn man toen hij hem zag staan op een ansichtkaart. Twee keer griep had me zo moe gemaakt. Ik zag overal als een berg tegenop. Terwijl de koorts nog niet helemaal weg was moest ik  bijvoorbeeld een röntgenfoto van mijn schouder maken. De afspraak stond gepland en ik wilde hem niet afzeggen. Maar ik zag er zo op! Psalm 27 is een goede psalm om regelmatig te lezen. Spurgeon zegt: "Na onze bekering is onze God onze Vreugde, onze Leidsman, Leraar, en ons licht. Hij is Licht ín ons, licht rondom ons, licht dat door ons weerspiegeld wordt." Dat is zo. Ik leg mijn angsten in Zijn hand. Voor wie of wat zou ik bang zijn? 

Wie met tranen zaaien, zullen met gejuich maaien. Wie het zaad draagt en dat zaait, gaat al wenend zijn weg; maar hij zal zeker terugkomen met gejuich, en zijn schoven dragen.
Alle dingen zijn mogelijk bij God. Kun je dat geloven? Het zaaien lijkt soms zo hopeloos. Het seizoen waar je in leeft zo droog.Het ziet er troosteloos uit. Deze psalm leert mij: vertrouw op de God, die wonderen werkt. Luistert naar Zijn Woord. Er komt een oogstseizoen van overvloedige vreugde en zegen. Ik lees terug wat ik zelf ooit schreef: "De almachtige God zegt: Ik zal ze vergoeden (herstellen). Alle dingen zijn mogelijk bij God. Kun je dat geloven? Al die doodse jaren, die sombere jaren, die moedeloze jaren. Al de oogsten van die verloren jaren kan God je terug geven. Kijk niet naar jezelf maar vertrouw op de God, die wonderen werkt. Luistert naar Zijn belofte: "Ik zal je de jaren vergoeden die de sprinkhaan heeft afgegeten."

U hebt geen vreugde gevonden in slachtoffer en graanoffer, U hebt Mijn oren doorboord; brandoffer en zondoffer hebt U niet geëist. Toen zei Ik: Zie, Ik kom, in de boekrol is over Mij geschreven. Ik vind er vreugde in, Mijn God, om Uw welbehagen te doen; Uw wet draag Ik diep in Mijn binnenste.

Ik vertaalde deze maand een artikel over echte verzoening op Jom Kippoer. Hoewel psalm 40 niet genoemd werd in het artikel dacht ik er wèl aan. Ik combineerde het met Leviticus 16:7-10 en Hebreeën 10:19-23. Ik focus me vandaag op de woorden: Zie, Ik kom... Wat een gewillige Zaligmaker hebben wij! Deze psalm ga ik voor mezelf bestuderen. 


👉 Wat is jouw favoriete psalm?
👉 Wat is jouw top 5 van de maand augustus

5 opmerkingen:

  1. Thank you

    How amiable are thy tabernacles, O Jehovah of hosts!
    My soul longeth, yea, even fainteth for the courts of the Lord: my heart and my flesh crieth out for the living God. Psalm 84 1-2

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Psalm 138:7-8 King James Version (KJV)
    7 Though I walk in the midst of trouble, thou wilt revive me: thou shalt stretch forth thine hand against the wrath of mine enemies, and thy right hand shall save me.

    8 The Lord will perfect that which concerneth me: thy mercy, O Lord, endureth for ever: forsake not the works of thine own hands.

    I found this passage in the King James Version.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Psalm 27 en 126, dank je wel dat je die onder de aandacht brengt, vooral 27 kwam binnen.
    Psalm 139 is voor mij bijzonder, Hij heeft mij gewilt en gevormd, en dat terwijl Hij wist hoe ik me zou gedragen, daar kan ik niet bij.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Psalm 91...top Psalm./
    Top 5 Psalms...1. Psalm 1 ...2. Psalm 23 ...3.Psalm 103 ...4. Psalm 34 ...5. Psalm 37/ I also love Psalm 139.
    I love the 5 verses you picked.

    BeantwoordenVerwijderen