22 okt 2018

4 manieren waarop God tot je spreekt

Als God wil dat iets slaagt
dan helpt Hij je.
Ook al denkt jij misschien
dat dat het je nooit
zal lukken.

De God van de hemel, Hij zal ons doen slagen.*


Maar als je bezig bent
met dingen die tegen
Zijn wil ingaan
dan helpt Hij je om
dat te ontdekken
en om het los te laten. 

Geef het op en weet, dat Ik God ben.*

HOE WEET IK OF...

Ik vind het soms zo moeilijk. Hoe weet ik of ik iets vast moet houden of juist los mag laten? Ik ontdekte 4 manieren waarop God me de weg wijst.

4 MANIEREN WAAROP GOD SPREEKT en er zijn er vast nog meer 😊


1. Gods wil wordt geopenbaard in Gods Woord Bijbellezen en gebed horen bij elkaar. Soms zal Gods Geest je herinneren aan een gedeelte uit de Bijbel en past het precies bij jouw situatie past. Bid ervoor of Hij dat wil doen. 
Heel de Schrift is door God ingegeven en is nuttig om daarmee te onderwijzen, te weerleggen, te verbeteren en op te voeden in de rechtvaardigheid, opdat de mens die God toebehoort, volmaakt zou zijn, tot elk goed werk volkomen toegerust. (2 Timotheus 3:16,17) 
2. God spreekt door de omstandigheden Niets op aarde gebeurt toevallig. God spreekt vaak door onze omstandigheden. Toets wat je erover denkt aan Gods Woord en kijk of het niet in tegenspraak is met de Bijbel. Bid of je met Zijn ogen, vanuit Zijn perspectief naar de omstandigheden mag kijken. 

En nadat zij door Frygië en het land van Galatië gereisd waren, werden zij door de Heilige Geest verhinderd het Woord in Asia te spreken. En bij Mysië gekomen, probeerden zij naar Bithynië te reizen, maar de Geest liet het hun niet toe. (Handelingen 16:6,7) 

3. God opent mogelijkheden God werkt door middel van kansen en open deuren, zoals in Openbaring 3 staat: 
Zie, Ik heb voor uw ogen een geopende deur gegeven en niemand kan die sluiten, want u hebt weinig kracht en toch hebt u Mijn Woord in acht genomen en Mijn Naam niet verloochend.
4. God gebruikt Bijbelvaste mensen om je de weg te wijzen Het is zo mooi om te zien hoe God mensen in je leven brengt die je de weg wijzen. Overwin jezelf en vraag wat zij er van vinden. Wuif hun raad niet zomaar weg. Het is de bedoeling dat we elkaar als gelovigen zullen helpen, bemoedigen en troosten.
Maar God, Die de nederigen troost, heeft ons getroost door de komst van Titus. En niet alleen door zijn komst, maar ook door de troost waarmee hij bij u getroost werd. Hij deed ons namelijk verslag van uw vurig verlangen, uw treuren en uw ijver voor mij, en zo werd ik des te meer verblijd. (2 Korinthe 7:12,13)

 *Nehemia 2:20 (stukje eruit)
* Psalm 46:11. Lees ook: Deuteronomium 3 : 26b



👉 Hoe heeft God ooit tot jou gesproken toen je (iets) moest kiezen?
       Op welke manier?

28 opmerkingen:

  1. God spreekt tot mij via bijbelverzen en soms door blogs van andere mensen zoals nu door die van jou 🌸 ik heb ooit eens gelezen als je iets wil en je twijfelt of het van God komt vraag je dan af; komt hetgeen wat ik wil in overeenstemming met wat Gods woord zegt? Als ik krijg wat ik wil, zal dit mij dichter bij of verder van God brengen? God wil dat wij gelukkig zijn en Hij zal onze plannen doen slagen als onze plannen ons niet verder weg van Hem brengen. Hetgeen wa je zo graag wil mag niet je identiteit worden, je identiteit moet in Christus zijn. God zegen je lieve zus 🌸

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Olivia. Dat vind ik een mooie toevoeging. God heeft voor mij ook verschillende artikelen en blogs gebruikt om te troosten, de weg te wijzen (naar hem toe) en ook wel eens om te laten zien dat ik verkeerd gekozen had.

      Verwijderen
  2. Reacties
    1. Ja, als ik de Bijbel lees en ik ontdek al die keuze momenten van mensen en hoe sommigen tot een keuze kwamen. Dat vind ik heel boeiend en leerzaam!

      Verwijderen
  3. Ik denk dat ik deze verklaring van de Heilige Geest begrijp die hen verbiedt te gaan. Ik wilde een keer iets studeren, maar de Heer vertelde me nee. Ik wist het gewoon in mijn hart. Later ontdekte ik dat het geen goede zaak was om te studeren of zelfs verbonden te zijn. Ik wist het niet, maar de Heer wist het en Hij waakte over mij.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heel mooie reactie en leerzaam. En zo netjes het Nederlands.

      Verwijderen
  4. Mooi Aritha en fijn dat je bij elke manier een Bijbeltekst noemt. Ik ervaar Gods spreken door Zijn woord maar ook door Zijn stem in mijn gedachten . Ook wel door omstandigheden idd. Verschillend. Ik merk dat vasten helpt om stil te worden voor God zodat je Zijn stem beter kunt verstaan. Je kunt je daardoor ook beter focussen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mooie aanvulling, over dat vasten. Niet dat ik het ga doen hoor. Ik eet al niet zo veel. Maar je kunt ook op andere manieren vasten natuurlijk. Bedankt Anja!

      Verwijderen
  5. Wat een fijn blog Aritha. Ik herken de manieren van spreken die je beschrijft. Ik merk dat de Heilige Geest mijn intuïtie gebruikt. Zo noem ik het tenminste want ik schrijf vaak intuïtief en merk dan dat er zegen op rust. Ook haal ik heel spontaan boeken uit de bieb en merk thuis dat het heel goed gekozen was terwijl ik het zo snel deed, haast zonder nadenken. Soms krijg ik ook een teken van God. Dat ervaar ik als heel speciaal.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nou, daar mag je dan eens over schrijven. Over een teken van God. Ik ben er benieuwd naar wat je precies daarmee wil zeggen :-)

      Verwijderen
  6. Thank you, Aritha, for sharing these four ways that you know when God is speaking to you. He definitely does speak to us through His Word and I love it that you mentioned about Bible reading and prayer going together. It is through this way that God most often speaks to me. I will pray about something that is heavy on my heart and then as I read His Word there will be something that will kind of "jump off the page" at me and hear His voice speaking to me...giving me Hope.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dianna, thank you for sharing your experience. I recognize it!

      Verwijderen
  7. De tekst op het plaatje sprak mij aan. Loslaten of vasthouden. Soms wil ik graag iets en dat is op zich niet verkeerd. Alleen zijn de omstandigheden niet gunstig en is het wijzer om los te laten. Dan ervaar ik strijd, maar vrede als ik los kan laten. Dat geeft dankbaarheid en dan weet ik dat ik het goede heb gekozen. Verder ervaar ik veel ruimte in het wandelen met God. Wat ik ook doe, God is er. Zolang het geen weg zonder Hem is in zonde. En door het lezen van Gods woord weet ik wel wanneer ik in zonde leef. Maar ook dan is er een weg terug, namelijk die van het belijden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Rinske, bedankt. Daar had ik zelf wat aan, aan je reactie.

      Verwijderen
  8. Aritha - your posts always call me to step higher and closer to the Lord. Read your post on evening prayers. It is always easy to find time to pray in the morning but like you by evening I am tired and not as faithful with those end of the day prayers. I do keep a prayer journal. It is a lovely resource for reminding me of how good God is and how He answers us when we seek Him. Love the thought about how He thirsts for us to thirst for Him. Thanks too for stopping by to visit me. My emails to you seem to be returned so I try to answer you here. Hugs!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you for the idea of keeoping a prayer journal, Debbie!

      Verwijderen
  9. Wat een mooi blog, in één van de reacties stond ook al die zachte stem in je geest, die herken ik ook.
    En geregeld word ik wakker met een bepaalde zin uit een lied.
    Regelmatig zijn het ook verschillende manieren die elkaar opvolgen, lied, bijbeltekst, situaties.
    Hij wijst de weg, zo bijzonder.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja jij hebt iets met liederen hè? Dat merk ik aan je blog.

      Verwijderen
  10. At times Holy Spirit give me compassion for someone and urges me to pray for them. I may not know what they are going through, but then I may find out later, that they were sick, grieving or in danger. What a privilege it is to pray.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. I think God speaks through other people who give advice, sometimes. Sometimes you read something also. He speaks in a lot of ways.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Really enjoyed this post and your putting in just the right scriptures to help us hear the message about how God speaks to us. I feel Him speaking through your post and encouragement! Blessings !♡

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Shayndel, thank you for yur comment. Always glad to see you here.

      Verwijderen
  13. I am amazed at how faithful the Holy Spirit is! And so gentle, too! Everything must be based on what the Bible says first of all. And the Holy spirit never contradicts God's Word. God also uses believers to help emphasize a truth. I remember one time as a young person I was so troubled with doubts over a certain situation. I went to a camp meeting and the preacher preached a message JUST FOR ME. He did not know me or my problem but God did! His message helped me so much that it became a foundation in my life that has helped me all my life. I'm so thankful for that preacher. I have never had any trouble with that problem again.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Love the nice lesson in your story. JUST FOR YOU, the preacher preached that message. I know that too. God knows our way. Thanks Avis.

      Verwijderen
  14. Artitha: God chooses to speak to me in various ways. Back in the middle 1980's, I was reading a passage in the Old Testament. God told me to "Choose life." "This day I call the heavens and the earth as witnesses against you that I have set before you life and death, blessings and curses. Now choose life, so that you and your children may live." (Deuteronomy 30:19, NIV) I had an issue affecting me that really was someone else's problem. It colored my thinking and most of my activity. This scripture showed me what I was doing. I was letting this issue control me and causing problems for our family.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. O thank you so much. That is also a great lesson for me.

      Verwijderen