19 okt 2018

9 manieren om je gebedsleven te verbeteren

Je moet wel blijven ademen, zei mijn man toen we de 260 treden van een trap in het bos beklommen. We waren op weg naar de top van de Grebbeberg om daar samen van het weidse uitzicht te genieten. Als iets spannend of zwaar is... vergeet ik te ademen. Ja, dan kom je op den duur zuurstof tekort 😅

ADEMHALEN BIJ GOD

Voor mijn lijf is het belangrijk dat ik mijn adem niet vastzet. En voor mijn geestelijk leven is het belangrijk dat ik blijf ademhalen bij God. Ik bedoel: dat ik blijf bidden.

Bidden wordt vergeleken met ademhalen. Ik vind dat mooi en terecht. Een christen kan niet zonder gebed, net als mens niet zonder ademhaling kan.


Uit mijn dagboek

21 september 2015
Haal adem als je hoofd overloopt. Haal adem als je het niet allemaal meer kunt bijbenen. Haal adem als dingen je overrompelen en down maken. Haal adem bij God. Ga eens even zitten, net als Maria aan Jezus voeten en luister naar wat Hij je te zeggen heeft. Tijd doorgebracht met God is geen verloren tijd! Op adem komen bij Hem, die mij altijd hoort. 

UITSTELGEDRAG

Ik zal heel eerlijk zijn. Voor mij is het een hele opgave om te beginnen aan een gebed. Ik lijd aan chronisch uitstelgedrag 's-avonds. Terwijl ik het avondgebed zo'n mooie traditie vind. Daarom verzamelde ik wat manieren om mijn gebedsleven te verbeteren en ik vond er negen. Die deel ik hieronder:

9 manieren om je gebedsleven te verbeteren

  1. Erken dat echt gebed een geschenk is van de Vader, die het door de Zoon geeft en het in jou werkt door de Geest. (bron: Ligonier)
  2. Vraag aan de Heere of Hij je bidden wil leren. Lukas 11:1 "Heere, leer ons bidden... "
  3. Begin je gebedstijd met het lezen van een psalm. Het helpt je om je hart op God te richten. Je kunt er een gewoonte van maken om Gods woorden naar Hem terug te bidden. Ik begin gewoon bij de eerste psalm en ga elke keer een stukje verder.
  4. Ben je iemand die graag schrijft? Schrijf je gebeden dan eens op in briefvorm, gericht aan God
  5. Wacht niet met beginnen. Pak je uitstelgedrag aan. Als je een aandrang voelt tot gebed, doe het dan direct.
  6. Gebruik gebeden van anderen. Zelf vind ik deze mooi: The Valley of Vision. De gebeden die ik daar lees, bid ik. Ze komen heel dichtbij wat er in mijn hart leeft.
  7. Bid tot je echt aan het bidden bent. Dit is een advies van de Puriteinen. Om echt te bidden, moeten we ons er een tijdje mee bezig houden. Niet snel afraffelen omdat je wilt voldoen. Als we 'bidden totdat we bidden', ervaren we uiteindelijk de vreugde van Gods aanwezigheid en rusten we in Zijn liefde. Dan leren we Zijn wil koesteren. (Bron: Don Carson)
  8. Ik houd van de (helpende) gedachte van Augustinus: "Christus is de eerste die ons zoekt en om iets te drinken vraagt. Jezus dorst; Zijn vraag komt voort uit de diepte van Gods verlangen naar ons. Of we het nu beseffen of niet, bidden is de ontmoeting van Gods dorst met de onze. God dorst ernaar dat wij naar Hem dorsten (verlangen)". 1 Joh. 4:18, Romeinen 5:8
  9. Gebruik een app. Ik vind PrayerMate heel fijn als geheugensteuntje om te bidden voor familieleden, kerkenraad, collega's. Google ook eens op PrayAssist

Bisschop J. C. Ryle:

Geloof is voor de ziel, wat leven is voor het lichaam. Gebed is voor geloof, wat adem is voor het lichaam. Hoe iemand kan leven zonder te ademen kan ik niet begrijpen, en hoe iemand kan geloven zonder te bidden kan ik ook niet begrijpen.  (Bron)


Er is een Vriend die steeds erop uit is om je te helpen... een Vriend die huilen kan met mensen die verdriet hebben, want Hij was een Man vol smarten. Een Vriend, die ons helpen kan, want nooit was er een aardse nood waarvoor Hij geen raad wist. Deze Vriend is Jezus Christus. Het is tijd om in Hem te rusten. Ademhalen bij de God van ons leven.

👉 Kom op adem bij Hem die zegt:

 Hierheen, naar Mij toe, alles die vermoeid en belast zijt, en Ik zal je rust geven! (Mattheus 11:28)

13 opmerkingen:

  1. Hoi Aritha, mooi dat je zo eerlijk je worsteling beschrijft rond bidden. Ik herken het uitstellen wel maar ben gestopt me er druk over te maken. Ik wil echt bidden en kijk eigenlijk gewoon hoe het komt. De hele dag door. Soms lukt het smorgens niet maar een paar uur later wel. Ik denk dat het gaat om een biddende houding. Een wandelen met God. Spreken en luisteren zoals het komt, heel relaxt. Zoals een vader met zijn kind omgaat. Is er iets dat meteen gebed vraagt, dan kan opstaan helpen en lopen terwijl je bidt. Dat is een actieve houding. En je kunt doir de barrière van uitstel heenbreken merk ik door hardop te gaan bidden. Gewoon beginnen. Veel zegen hoor en wees vooral heerlijk relaxt!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Anja, voor je mooie, uitgebreide reactie! Misschien wil jij eens bloggen over een biddende houding? Dat lijkt me mooi om te lezen.

      Verwijderen
  2. Reacties
    1. ... met veel plezier geschreven, Wendy. Leuk als iemand het dan bruikbaar vindt! Ben ik blij mee.

      Verwijderen
  3. I love that Jesus is always available to listen. He is eagerly waiting for us. Thank you, Aritha, for these thoughts on how to begin praying.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you Karen, for your comment. And thanks for the recipe in your last blogpost.

      Verwijderen
  4. Aritha heen mooi omschreven ik denk dat veel mensen vaak last hebben van uitstellen, hoe je bidden is ademen verwoord vind ik prachtig en het gaf mij inspiratie voor een volgende blog. Dank je wel
    X

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh leuk, Olivia. Ben nieuwsgierig naar je nieuw bericht!

      Verwijderen
  5. Amen...

    Just like we do not live by bread alone.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Good suggestions! So much has been said about prayer and so much more to say about prayer! I'm so thankful He told us to "Come!" So we know He wants to meet with us! I think that when we go to the place of prayer, He is already there waiting for us! Another thought is to read or sing songs to Him. Songs with deep meaning! I find that helpful sometimes.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een mooie tips deel je Aritha. Gebed kan zoveel verschil maken. Wat voor mij helpt is:

    Samen met mijn man iedere dag voor het maar bed gaan de dag afsluiten met bijbelleBij en gebed. Samen bidden. Het helpt ons om het te doen...

    Ik ga de linkjes nog even uitproberen! Dank je wel voor het delen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Fijne tips Aritha. En dank voor je eerlijkheid in deze blog. Bidden is niet altijd makkelijk. Ik probeer ook door de dag heen me uit te spreken naar God of bewust te zijn van Hem. Nav een psalm bidden vind ik fijn. Mijn man en ik gebruiken een boekje dat niet echt bedoeld is voor samen bidden maar het is heel mooi: God is mijn helper - Noor van Haaften. Ken je dat?

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Het is niet altijd makkelijk, druk druk...
    Niet goed te praten, maar toch...

    Ik heb een boekje gekregen van iemand en daar lees ik nu elke avond in,
    zo ben ik er toch mee bezig.

    Groet.

    BeantwoordenVerwijderen