31 okt 2018

KIJK, RUIK EN PROEF

Toen iedereen van tafel was pakte ik het melkpak om het in de koelkast te zetten Maar opeens stond ik stil en las de woorden op de zijkant:

Voorkom verspilling. 
Ook na datum vaak nog goed: 
kijk, ruik, proef!

MELK VAN HET WOORD

Ik liep langzaam naar de koelkast. Wat een goede reminder! Voedsel is vaak langer houdbaar dan de datum die op het pak staat. Kijk, ruik, proef! Toen dacht ik aan Petrus. Petrus had het toch ook over melk en proeven? 🍼 πŸ˜‹


Ik zocht op:
Leg dan af alle slechtheid, alle bedrog, huichelarij, afgunst en alle kwaadsprekerij. En verlang vurig, als pasgeboren kinderen, naar de zuivere melk van het Woord, opdat u daardoor mag opgroeien, indien u tenminste geproefd* hebt dat de Heere goedertieren is. (1 Petrus 2:2)

Verlang vurig! Een pasgeboren kindje kan niet zonder melk en zo kan een wedergeboren christen niet zonder het Woord. Snak ernaar.  Waarom?


  • .... zodat je mag groeien door het gebruik ervan. Oude manuscripten voegen de woorden 'tot redding' er aan toe. 

Als je tenminste geproefd heb dat de Heere goedertieren (genadig) is. Het proeven dat hier genoemd wordt ziet hier ongetwijfeld op "geloven". Geloof wordt vaak beschreven aan de hand van onze zintuigen


5 BIJBELTEKSTEN OVER ZINTUIGEN
  1. ZIEN: Zie op Mij *, word behouden, alle einden der aarde, want Ik ben God en niemand anders (Jesaja 45:22). 
  2. HOREN: Neig uw oor en kom tot Mij, luister, en uw ziel zal leven; want Ik zal met u een eeuwig verbond sluiten: de betrouwbare gunstbewijzen aan David (Jesaja 55:3).
  3. RUIKEN: Al Uw kleding geurt van mirre en aloΓ« en kaneel, wanneer U uit de ivoren paleizen komt, waar men U verblijdt (Psalm 45:8). 
  4. AANRAKEN: En meteen toen Jezus bij Zichzelf merkte dat er kracht van Hem uitgegaan was, keerde Hij Zich om in de menigte en zei: Wie heeft Mijn kleren aangeraakt? En Zijn discipelen zeiden tegen Hem: U ziet dat de menigte tegen U opdringt, en zegt U dan: Wie heeft Mij aangeraakt? Maar Hij keek om Zich heen om haar te zien die dat gedaan had (Markus 5:30 - 32).
  5. PROEVEN: Proef en zie dat de HEERE goed is; welzalig de man die tot Hem de toevlucht neemt (Psalm 34:8).

πŸ‘‰ Heb jij geproefd dat de Heere genadig is?
πŸ‘‰ Wanneer heb je Hem voor het laatst ontmoet in het Woord?


REMINDER

Op mijn melkpak staat een reminder om voedselverspilling tegen te gaan. Je kunt langer genieten van je melk dan je denkt. Al  zal het tenslotte bederven. In mijn Bijbel staat ook een reminder: de melk van Gods Woord bederft helemaal nooit. 

Het gras verdort, de bloem valt af, als de Geest van de HEERE erover blaast. Voorwaar, het volk is gras. Het gras verdort, de bloem valt af, maar het Woord van onze God bestaat voor eeuwig. (Jesaja 40)

Verspil je leven niet maar
drink de melk van het Woord:
kijk, ruik en proef!

* In de HSV: wendt u naar Mij toe. Ik heb gekozen voor: zie op Mij omdat in de Engelse Bijbel staat: Look unto Me

🍼 LEESTIP: Nog aan de babymelk?

16 opmerkingen:

  1. Ik ben geen fan van melk maar dit vind ik echt geweldig gevonden! Want ik ben wel een fan van de geestelijke melk die je noemt. En ik heb er niet eerder zo bij stil gestaan dat alle zintuigen daarbij zo betrokken zijn. Was door de blog die ik morgen plaats wel bezig met het thema aanraken en dacht daarbij precies aan de tekst die je aanhaalt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik drink ook geen melk (behalve in mijn koffie). Ik ga je blog lezen. Ik zag dat ie nu online is. Bedankt Anne.

      Verwijderen
    2. Wauw, prachtige blog weer om verder over na te denken. Vooral het slot: verspil je leven niet maar
      drink de melk van het Woord:
      kijk, ruik en proef! Echt iets om op te herkauwen, oh nee dat is bij melk niet zo handig πŸ˜‰

      Verwijderen
  2. Mooi beschreven en een mooie link naar de tekst in de Bijbel over melk.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi Aritha! Je blog triggert mij om ook te gaan schrijven. Ik zal jouw link opnemen in mn blog. Je ziet het straks!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Anja, ik heb hem zonet gelezen. Jouw blog is een heel mooi vervolg op mijn blog. Ik zet later een linkje naar jouw blogpost in die van mij.

      Verwijderen
  4. Mooi geschreven. Ik ben het Woord weer meer gaan ontdekken. Ook door de ETS Bijbelcursus die ik nu volg, daardoor lees ik ongeveer 2 Bijbelboeken per maand. Veel dingen zijn weggezakt of had ik nooit gelezen. Ik geloof echt dat God spreekt door Zijn Woord en dat we dat soms vergeten.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. En heel praktisch; wist je dat je melk ook kon invriezen ;)? Doe ik geregeld in de zomer in een ijsblokjesvorm, zodat het niet zuur wordt...

    Mooie link zo!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoe kleine dingen je tot denken zetten en inspireren...en mooie uitleg geven

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wonderful teaching in this post. God's word never becomes outdated. Thank you for such a great thougt Aritha. Have a blessed day. Hugs!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wow Aritha, this is an awesome post. I will never look at my milk again the same way! And I love how you relate this thought to the word. And the scriptures. Great post!
    God bless
    Tracy

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Whoops meant to say God's word never becomes outdated. Mispelled thought too - better check my comments more carefully. :)!! Hugs

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Dankjewel voor de duidelijke uitleg.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Great post about milk, and the word of God that never goes out of date. Love how you made the real life connection! ♡

    BeantwoordenVerwijderen