21 nov 2018

ONTDEK ECHTE HAPPINESS

Gastblog door: JUDITH KOWLES

Is er een verschil tussen echte happiness en vreugde? Nou, dat hangt er maar helemaal van af aan wie je het vraagt! Ik ga je laten zien waarom je echt geluk nodig hebt en hoe dat je helpt om als echtgenote en moeder vreugde en tevredenheid in Jezus te vinden.


Kijk naar de levens van twee verschillende moeders, hieronder.
Misschien ben jij één van hen.

Moeder #1: Het leven als een moeder is echt de moeite waard, maar het zit ook vol met worstelingen. Uitputting, kieskeurige baby's, zeurderige kinderen en een berg wasgoed kunnen het beeld dat ze ooit van het moederschap had flink aantasten. Het neemt haar vreugde weg en zo gelukkig is ze niet als ze ’s-avonds doodmoe in haar bed kruipt.

Moeder #2: Dan is er ook de moeder van wie de kinderen het nest hebben verlaten. Ze vindt dat ze elke dag vurig moet bidden voor haar kinderen die ervoor kiezen om steeds verder van God vandaan te leven. Ze vindt haar kracht om door te gaan in de Heere nu alles zo somber lijkt, maar vreugde? Geluk? Nee dat heeft ze eigenlijk niet!

Ben jij een van deze moeders?

HEEFT GELUK IETS MET OMSTANDIGHEDEN TE MAKEN?

Sommige mensen denken dat happiness wordt gevonden in hun omstandigheden. Een goede baan, hechte relaties, een nieuwe auto, boot en een huis met trendy meubilair. Hun geluk is tijdelijk en vluchtig, maar ze vinden hun voldoening in aardse 'dingen' en zeggen dat ze gelukkig zijn!

Wat ik zeg is: Geluk wordt helemaal niet gevonden in de omstandigheden. Omstandigheden zijn zo veranderlijk als de wind. Het ene moment lijkt het allemaal haalbaar maar het volgende moment  is de kans op geluk al weer voorbij. Dat is het soort happiness lijkt te komen en te gaan.

Wat mama #1 en mama #2 niet beseffen, is dat echt geluk niet gevonden wordt in het hebben van perfecte kinderen die je nooit uitputten of moe maken.

Ongeacht of haar kinderen wel of niet lastig zijn, mama #1 kan echt (blijvend) geluk vinden. En ook al hebben de kinderen van mama # 2 haar hart gebroken, ook zij kan het ware geluk vinden dat haar gewonde hart genezen zal.

Hoe dan? Hoe kunnen we vreugde en geluk beleven in moeilijke situaties?


HEEFT GELUK IETS TE MAKEN MET VREUGDE?

Wees niet bedroefd, want de vreugde van de HEERE, dat is uw kracht. (Nehemia 8:11)

Er is een grote verschil in het tegenwoordige gebruik van het woordje geluk of happiness. Kijk alleen maar naar hoe Randy Alcorn het definieert als hij zegt: 'Geluk is een bruisend en oppervlakkig gevoel dat komt en gaat. Vreugde is een diepgewortelde en blijvende genegenheid die voortduurt.' 

💡 Als we terugkijken in de tijd, zien we dat geluk en vreugde door elkaar heen worden gebruikt als elkaars synoniemen. 

Webster's Dictionary definieert vreugde als geluk en geluk wordt gedefinieerd als vreugde.

Mama #1 is uitgeput van het proberen een 'goede' moeder te zijn en mama #2 vecht tegen depressie in het omgaan met haar volwassen kinderen.


Geen van beiden vindt geluk in hun situatie, maar ik verzeker je dat ze zowel vreugde als geluk kunnen vinden!

💡 Als mama #1 en mama #2 van hun omstandigheden wegkijken naar Jezus zullen ze in Hem voldoening vinden en als gevolg daarvan zullen ze blijdschap en geluk ervaren.

True happiness is found in God as a genuine delight in him. It is an unending treasuring of His glory and holiness above anything else that is happening in your life!

Het ware geluk is in God te vinden als een echte vreugde in Hem. Het is een oneindige schat aan glorie en heiligheid boven al het andere dat in jouw leven gebeurt! (John Piper)

Dan ben je pas echt gelukkig en blij, als je tevredenheid en voldoening in Jezus gevonden hebt.
Deze twee moeders vonden in Jezus hun grootste schat. Hij gaf hun blijvend geluk en echte vreugde die alleen te vinden is als je je blik  richt op Jezus, in plaats van op de moeilijke omstandigheden.

De jongere moeder was in staat om de dagelijkse uitputting en frustraties rondom haar kleine kinderen met liefde en kalmte tegemoet te treden, terwijl de oudere moeder standvastig bleef bidden in plaats van zich suf te piekeren over het disfunctionele leven van haar volwassen kinderen.

👉 Ik ben het. De ene moeder is mijn jongere ik en de andere is mijn oudere ik!

Herken jij jezelf ook in één van de twee moeders die ernaar verlangen om zonder stress te leven en  hun hart willen openen om zich te laten vullen met blijvende vreugde en echt geluk afkomstig van God, ondanks de omstandigheden. 


Hoe kan ik jou persoonlijk aanmoedigen?

  • Als je worstelt met bezorgdheid, zijn deze 12 Scripture Memory Cards misschien helpend voor jou. Download ze gratis HIER.
-------------------------------------------------

Judith Kowles is geboren in Japan groeide op als Mission kid. Ze is afgestudeerd in psychologie, studeerde ook theologie. Ze is 39 jaar getrouwd, moeder van 7 en oma van 9 kleinkinderen. Op haar SITE deelt ze devoties over en tips voor Bible journaling en soms ook topics die te maken hebben met huwelijk en familieleven. Neem een kijkje!

Haar doel is om je aan te moedigen en te inspireren, zodat je er naar verlangt om dichter bij God te leven.


22 opmerkingen:

  1. Thank you for sharing the guest post Aritha! It's slways encouraging to read your posts! How wonderful for children when the parents are full of joy and know the LORD. May it be so for all moms to find that!! Blessings!♡

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een prachtige blog! Zo goed om steeds opnieuw te beseffen om je geluk bij God te zoeken. Alleen Hij kan echte vreugde geven. Ik moest bij deze blog denken aan psalm 37:4 zoek je geluk bij de Heer, Hij zal geven wat je hart verlangt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Johnneke, dank je wel. Ik ben heel blij met de tekst die je deelt.

      Verwijderen
  3. Ik herken mij in de eerste.. Maar weet, welke moeder ik ook bent. God is het die mij moeder heeft gemaakt. Die kinderen schonk aan mij. Hij is en blijft de Vader in de Hemel.

    Als ik moe en uitgepiuben, als hun een andere weg kiezen. Hij is erbij. Want hun namen staan in Zijn handen.

    En ik bid dat ik de mama mag zijn zoals Hij mij bedoeld heeft en dat mijn kinderen de weg mogen vinden die leidt naar eeuwig leven.

    Ik heb geluk gevonden als moeder, in mijn fundament. Dat God mij leven geeft om te leven en Jezus die mijn straf droeg zodat ik niet zal sterven maar zal leven tot in eeuwigheid... Vreugde van de aarde? Die kan ik zo weer verliezen
    Maar de vreugde dat Hij mij heeft gered en leven schonk om echt te leven.... Dat is vreugde die niemand stelen kan...

    Dank je voor deze blog Aritha!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Precies, daar kunnen de vreugde rovers niet bij. Fijn weekend, Petrina!

      Verwijderen
  4. Mooie blog Aritha. idd: beide moeders kunnen vreugde vinden in God. In hem alleen. Dat is waar ik God enorm dankbaar voor ben. Hij geeft blijdschap, hoe de omstandigheden dan ook zijn. Zo'n wonder!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Reacties
    1. Ik heb hem vertaald omdat ie me raakte, toen ik deze in het Engels las. Dus vroeg ik aan Judith of zij er voor in was. Toen was het af en toe toch wel een gezoek naar de goede woorden Dank je, Marieke!

      Verwijderen
  6. Dank je wel Aritha voor deze blog. De Heere laat nooit varen het werk van Zijn handen. een fragment van de groet bij elke kerkdienst. Daar kan al zoveel troost in zijn dat jij en ik in moeilijke omstandigheden daar op terug kunnen vallen . En ook mogen terugvallen.
    Lieve groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Corrie, veel troost geeft de Heere door dat fragment. Hij laat niet los! Liefs terug.

      Verwijderen
  7. Soms is de blijdschap, het geluk even weg.
    Als het dan terugkomt ben je heel dankbaar.

    Mooi blogje.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Helder beschreven! Als je elke dag leeft in het besef dat je het leven van God ontvangt, dat Hij je leven mogelijk maakt en dat Hij de regie over je leven heeft, dat Hij bij je is alle dagen van je leven en doormaakt wat jij doormaakt omdat Hij er bij is en dat dit eeuwig is, zelfs als je niet meer hier op aarde leeft, kan dat bijdragen aan het gevoel om vreugde in de Heer te vinden en dat kun je weer vertalen in gelukkig zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een prachtige blog en zo waar, ik ben de 2e moeder, dankbaar en vol vertrouwen dat God mijn kinderen en kleinkinderen nooit los zal laten mag ik Zijn vreugde ervaren.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, dat kan ik wel proeven uit je blogberichten, Daniëlle.

      Verwijderen
  10. Een blog om over na te denken. Ook wanneer je geen kinderen hebt zoals ik. Ik vind het soms best lastig wanneer moeders klagen...hoe ik toch met liefde genoemde uitdagingen was aangegaan. Nu moet ik met stilte en gemis omgaan, dat is weer andere koek. Gelukkig ben ik wel gelukkig omdat ik Jezus ken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is heel andere koek hè. Onder het vertalen heb ik aan jouw gedacht en zelfs geaarzeld. Ik schrijf zelf graag zo breed mogelijk (voor alle gelovigen) En jij zelfs nog breder :-) Maar deze wilde ik graag vertalen.

      Ik denk dat we allebei vreugde kunnen putten, in Jezus. Ook al rouwen we. En ook al lopen we bepaalde dingen mis, die we eigenlijk graag toegevoegd zouden krijgen. Ik ben mijn zegeningen aan het tellen naar aanleiding van Efeze 1, doe je mee? xxx

      Verwijderen
  11. Mooi geschreven Aritha, ik herken me ook wel in die moeders, en blijf elke dag voor mijn kinderen bidden.
    Dor Gods liefde krijg je de kracht om door te gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Precies. Ik vind het heel bemoedigend dat je dat zegt, Loes. Want juist in Gods karaktereigenschappen (zoals Zijn liefde) vind ik houvast om door te gaan. Ook als dingen anders lopen.

      Verwijderen