19 nov 2018

IK GRIJP ZIJN HAND VAST

Toen ik wakker werd wist direct dat ik een mijn onwelkome vriend op bezoek had: pijn en paniek. De moed zonk ik mijn schoenen. Wie zou ik allemaal teleurstellen als ik niet gauw alles onder controle had?

Ik baalde.


Opkrabbelen na een paniekaanval is hard werken. Daar ben je dan eigenlijk te moe voor en er is een portie MOED nodig!

Moed is niet de afwezigheid van angst maar het vastgrijpen van Gods hand, ondanks je angst.

PRECIES WAAR IK BEN

Wat mij bemoedigt is dat God belooft dat Hij bij ons is, ook als we door moeilijke tijden gaan. Hij verdwijnt niet als ik een paniekaanval heb. Ik weet het zeker: God ontmoet me precies waar ik ben. Hij gaat mee, elke stap. Ook als ik nergens houvast lijk te vinden is Hij daar.


Gods hand vastgrijpen wil zeggen:

  • dat ik heel bewust tijd inruim om mijn Bijbel te lezen of te beluisteren
  • dat ik uithuil bij God en Hem mijn angst, teleurstelling en verwarring vertel
  • dat ik nadenk over Zijn karakter
  • dat ik vertrouw op Zijn e-e-u-w-i-g-e liefde voor mij
  • dat ik besef dat mijn gedachten geen waarheid zijn
  • dat ik mijn agenda check om te kijken hoeveel ik op mijn bordje heb? Kan ik schuiven zodat ik de dingen beter kan overzie
  • dat ik er open ben tegenover de mensen die van mij houden
  • dat ik voor mezelf weet en geloof dat het hebben van angst geen weerspiegeling is van mijn gebrek aan vertrouwen (in God).

👉 Jezus Christus houdt je vast, ook als jouw hand uit die van Hem lijkt te glippen. 


Maar Hij heeft tegen mij gezegd: Mijn genade is voor u genoeg, want Mijn kracht wordt in zwakheid volbracht. Daarom zal ik veel liever roemen in mijn zwakheden, opdat de kracht van Christus in mij komt wonen. 2 Korinthe 12:9

LEES OOK: Genoeg voor jou is mijn genade  en I will hold your hand

26 opmerkingen:

  1. Dank je wel Aritha voor deze bemoedigende blog. Zo goed om steeds opnieuw te beseffen dat moed niet de afwezigheid van angst is, maar om in je angst Gods hand vast te grijpen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Aritha, wat heb jij precies als je 'paniek' hebt? Is dat hyperventilatie en is die pijn lichamelijk of psychisch?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een mooie bemoedeging, Hij houd onze hand vast, altijd.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heel mooi hoe je dat verwoordt van angst in je laatste afbeelding in je blog. Echt een mooie bemoedigende blog Aritha!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Fijn. Het voelde als een soort overwinning om hier open over te zijn. Ik denk dat jij dat snapt.

      Verwijderen
  5. Wat mooi zuster! Heb deze zomer zoveel last gehad hiervan dat mijn maag samentrekt als ik er terug aan denk. Dit is zo een plaag geworden in deze tijd. Maar God is met ons ook tijdens zo een paniekaanval. Hij laat nooit los ! God zegen je 💕

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik heb van dichtbij meegemaakt wat paniekaanvallen voor een ander betekent.Het is ook een hele strijd in het denken. Goed dat je dan weet waar je kracht van krijgt.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. wat heb je dat mooi verwoord Aritha en wat een bemoediging

    BeantwoordenVerwijderen
  8. My flesh and my heart may fail, but God is the strength of my heart and my portion forever. Psalm 73:26 I have experienced similar attacks, Aritha. I am praying for you.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. O thank you so much, Karen. And I am so thankful you're praying for me.

      Verwijderen
  9. "No one will be able to stand against you all the days of your life. As I was with Moses, so I will be with you; I will never leave you nor forsake you." Joshua 1:5. Peace and Blessings.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Dear Aritha - such a heart touching post...one I needed to read too - for panic attacks plague me as well. I loved the thought that my thoughts are not necessarily true. Bless you friend. Take care and know we are not alone. Hugs!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Dankjewel jij ook sterkte waarmee je te dealen hebt. Bij God mogen we helemaal ons zelf zijn. Met onze angst, verdriet en alles wat ons benauwd.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat dapper hoe je dit deelt. Zo bemoedigend voor vele en zo waar. Hij verlaat ons niet, ook niet als het donker of naar wordt. Hij gaat met ons door het vuur en de rivier. Blijf grijpen maar Zijn hand en je zal zien dat Hij altijd, ja altijd, al klaar stond voor jou.

    Veel zegen en moed lieve vrouw!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wauw, zo mooi! Ik moet denken aan psalm 91:4 "Hij dekt je toe met Zijn vleugels, onder Zijn veren mag je schuilen, als een schild staat Zijn trouw om je heen".

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. O dank je wel Henriëtte. Jouw opmerking zie ik vandaag voor het eerst. de andere had ik al gelezen. Wat mooi. Dank je wel. Het roept heel veel bij me op eigenlijk. Ik ga nu die psalm lezen, voor mezelf eventjes.

      Verwijderen