15 dec 2018

4 SCHAKELS IN HET GEBED (1)

De Psalmen zijn voor mij een bron van inspiratie, troost en kracht. Warren Wiersbe heeft persoonlijke overdenkingen samengesteld bij de psalmen, waardoor je een heel jaar kunt van kunt genieten. Hieronder het linkje.



Vanmorgen las ik een gedeelte van Psalm 119:169-172 

Laat mijn roepen naderen voor Uw aangezicht, HEERE; geef mij inzicht overeenkomstig Uw woord. Laat mijn smeken voor Uw aangezicht komen; red mij overeenkomstig Uw belofte. Mijn lippen vloeien over van lofzang, want U leert mij Uw verordeningen. Mijn tong zal Uw woorden bezingen, want al Uw geboden zijn rechtvaardig.

GEESTELIJKE KETTINGREACTIE

Warren Wiersbe ontdekt hierin een geestelijke kettingreactie, die de kracht heeft om je leven te veranderen. De eerste schakel van die kettingreactie is het gebed om inzicht (geestelijke ogen).

Schakel #1: Gebed leidt tot inzicht. Laat mijn roepen naderen voor Uw aangezicht, HEERE; geef mij inzicht overeenkomstig Uw woord. (vs. 169) De psalmist vraagt om een meer volledig begrip overeenkomstig het Woord van God. Net als in vers 8. Ik ging verder zoeken  en vond dit:

  • Door natuurlijke zicht kunnen we het oppervlak zien - de letter; maar voor de diepe, verborgen, echte, betekenis te zien, hebben we de speciale invloed van God nodig. 
  • Paulus bad: Daarom, omdat ook ik gehoord heb van het geloof in de Heere Jezus onder u, en van de liefde voor alle heiligen, houd ik niet op voor u te danken, als ik in mijn gebeden aan u denk, opdat de God van onze Heere Jezus Christus, de Vader van de heerlijkheid, u de Geest van wijsheid en van openbaring geeft in het kennen van Hem.
  • Nog een vers uit de Bijbel: En wij hebben niet ontvangen de geest van de wereld, maar de Geest Die uit God is, opdat wij zouden weten de dingen die ons door God genadig geschonken zijn (1 Korinthe 2:12).  
  • Oude Testament: HEERE, open toch zijn ogen, zodat hij ziet. En de HEERE opende de ogen van de knecht, zodat hij zag; en zie, de berg was vol paarden en strijdwagens van vuur rondom Elisa. 2 Koningen 6:8 
  • Messiaanse beloftes in Gods Woord: Dan zullen de ogen van de blinden worden opengedaan, de oren van de doven zullen worden geopend. Jesaja 35:5 
  • Deze belofte is vervuld in Jezus: Blinden worden ziende en kreupelen kunnen lopen; melaatsen worden gereinigd en doven kunnen horen; doden worden opgewekt en aan armen wordt het Evangelie verkondigd. (Mattheüs 11:5) 


Ik besef dat de eerste schakel van de geestelijke kettingreactie, om mijn leven te veranderen, dit gebed is: 
Geef mij inzicht overeenkomstig Uw Woord. Open mijn spirituele ogen voor wie U bent. Verlicht mijn geest door het licht van uw Heilige Geest en verdrijf alle onwetendheid en dwaling

GOD (VER)HOORT

Deze schakel koester ik in mijn hart. Op die manier bid ik vaak en God (ver)hoort mijn gebed. Heeft dit gebed ook een plaatsje in jouw leven? 

4 opmerkingen:

  1. Aritha: I have prayed that God give me His eyes to see things surrounding certain issues before. In fact, I find myself praying that request on a regular basis. Peace and blessings.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. A lovely post today, Aritha! Reminds me of a song I learned as a child. "Open my eyes that I may see glimpses of truth Thou has for me." I pray you have a wonderful weekend.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een mooi gebed. Dank voor deze inspirerende blog Aritha.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Amen, ik bid het met je mee.
    Heer ik wil meer van U, Uw wijsheid en inzicht, leer mij door Uw Geest.

    BeantwoordenVerwijderen