19 dec 2018

OF JE NU ZINGT OF ZUCHT

December? Ik vind er niets aan. Ik loop langs de huizen en zie kinderknutsels voor de ramen en denk met heimwee terug aan de tijd dat ik zelf nog kleintjes had. Het was een tijd zonder mobieltjes. Aandacht voor elkaar leek zo normaal.

December? De maand met een verjaardag, waarop niets meer te vieren valt.
Rouw is rauw.


Op de site van Proud2Beme las is een helpende gedachte. Laura schrijft daar:

Ondanks dat ik zelf meestal wel kan genieten van de feestdagen en er ook erg naar uit kan kijken, heb ik ook jaren meegemaakt waarbij dat niet het geval was. Ik heb weken, misschien zelfs maanden van te voren opgezien tegen de feestdagen en wilde het het liefste slapen en dat ik wakker zou worden als alles voorbij was ... ik weet hoe frustrerend het is om je zo slecht te voelen terwijl het lijkt alsof het leven van anderen op vlekkeloos en zonder problemen verloopt. Mij hielp het destijds wel om te bedenken dat ik niet de enige was voor wie Kerst een moeilijke tijd was. Je bent nooit de enige, maar het kan wel heel erg zo voelen. Ik heb geregeld achteraf gehoord dat iemand door een heel moeilijke periode ging zonder dat er ook maar iemand van wist. Het relativeerde om hier over na te denken en ondanks dat het mijn eigen leed niet verzachtte, voelde ik me ergens wel op een bepaalde manier gesteund.

Warren W. Wiersbe
Mijn Psalmendagboek zegt 4 dingen over David en dat helpt me ook. Hij had het moeilijk (zoveel moeilijker dan ik) en kon geen kant meer op.

Wat deed hij?

1. David keek naar binnen 

Met mijn stem roep ik tot de HEERE, met mijn stem smeek ik de HEERE. Ik stort mijn klacht uit voor Zijn aangezicht, ik maak voor Zijn aangezicht mijn benauwdheid bekend. Toen mijn geest in mij bezweek, kende Ú mijn pad.' (vers 2-4)

🙏 God vindt het niet erg als je in je eigen taal tot Hem spreekt. Wanneer je verward bent door verdriet of neerslachtigheid mag je jouw onsamenhangende gedachten bij God brengen. Oók in uitingen die meer een geluid dan een taal zijn. Hij zal zo aandachtig luisteren dat Hij je zal begrijpen. Gekreun dat niet geuit kan worden, is vaak een gebed dat niet afgewezen wordt.


2. David keek om zich heen in de hoop dat hij hulp zou vinden.

Ik keek aan mijn rechterhand en zie, er was niemand die naar mij omzag; voor mij was de mogelijkheid tot ontvluchten verloren, niemand zorgde voor mijn ziel. (vs 5) 
De plaats aan Davids rechterhand was leeg. Zijn zoekende blik ontmoette nergens een glimlach van herkenning. Hij had vele mensen gekend, maar niemand wilde hèm kennen. Hij verkeerde in Niemandsland. De "grot van Adullam" was een ellendige plek. Zou hij er veilig genoeg zijn? Toen keek hij omhoog.


3. David keek omhoog

Tot U roep ik, HEERE. Ik zeg: U bent mijn toevlucht, mijn deel in het land der levenden. Tot U roep ik, HEERE. Sla acht op mijn roepen, want ik ben volkomen uitgeteerd; red mij van mijn vervolgers, want zij zijn machtiger dan ik. (vers 6-7)

☝ Dat is het beste wat je doen kunt. Ook als je last van een winterdip hebt. Als de lege stoel je pijn doet. Als je niet weet hoe je deze maand door moet komen. David vluchtte met zijn situatie onder de vleugels van de Eeuwige en hield zich aan Hem vast. Hij beleed zijn geloof en zei: U bent mijn Toevlucht. Hij beleed Hem ook als Zijn Deel. Zijn Portie in het land van de levenden.

Barnes Notes: Mijn hoop ligt niet in mensen, want zij zijn tegen mij; niet in engelen, want zij hebben niet de macht om mij te redden. Het is alleen God, de levende God, die ik mijn vertrouwen waard is en die ik tot de grond van mijn hoop maak.

4. David keek vooruit: 

Leid mijn ziel uit de gevangenis om Uw Naam te loven; de rechtvaardigen zullen mij omringen, want U bent goed voor mij. (vers 8)
In mijn dagboek over de psalmen staat: Kijk omhoog naar de Heere en gehoorzaam zijn Woord. Kijk vervolgens met vertrouwen vooruit, want Gods beloften zijn zeker en Zijn Woord is waar. Ook als je er doorheen zit, staat je naam nog steeds in Christus' handpalm gegraveerd. Niemand kan die daaruit wissen. Ook jijzelf niet.


C.H. Spurgeon: Of je blij bent of neerslachtig, de Heere Jezus Christus is dezelfde. Of je nu zingt of zucht, de belofte is waar en de Belover getrouw. 

10 opmerkingen:

  1. Dank je wel voor deze blog Aritha. We zongen bij het koor waar ik lid van ben, vanavond als afsluiting van de avond en van dit jaar, het lied: Ik zal er zijn. Zo'n bemoedigend en troostvol lied: in tijden van vreugde, maar ook bij verdriet, ben ik bij U veilig. U die mij ziet. Niets kan mij ooit scheiden van Jezus mijn Heer. Daar moest ik aan denken toen ik jouw blog las.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Praise God! For He is the light in our darkness, and always there for us!! Thank you for your encouragements and sharing beautiful words of life!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat heerlijk dat je je verdriet, zorgen en moeite bij de Heere Jezus mag leggen, dat geeft zo'n troost, vooral in deze dagen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat mooi Aritha ! Het laatste wat je schrijft dat niemand ons uit Gods hand kan halen ook wij zelf niet heeft mij een hoop moed ingeboezemd voor vandaag! Dank je 💕

    BeantwoordenVerwijderen
  5. De Heilige Geest zucht met ons mee Romeinen 8

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hele helpende gedachten deel je hier uit. Dankjewel!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wauw de tekst op de rouwkaart van mijn vader.
    Een bemoediging.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik vind december wel een fijne maand, al die lichtjes overal zeggen me dat zo ook Zijn licht voeral schijnt, juist in de duisternis (Johannes 1:5 heb ik op mijn kerstkaarten geschreven).

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dear Aritha I so understand about Christmas...it can be one of the happiest times of the year for some and one of the saddest for others. Several years our family's Christmas have been sad. This year once again it is a challenge to get through. Thank you for the Psalms and their reminder that we are not alone. Hugs friend.

    BeantwoordenVerwijderen