8 jan 2019

MARIA'S WERKWOORDEN: BEWAREN EN OVERLEGGEN

Vanmorgen las ik mijn preeknotities nog eens door en opeens herinnerde ik me bepaalde dingen weer. Ik was die dingen vast vergeten als ik geen aantekeningen gemaakt had.

Het schrijven van notities is iets nieuws, waar ik dit jaar mee begonnen ben. Het heeft alles te maken met de kerstpreek over Lukas 12. In vers 9 staan twee werkwoorden; 'bewaren en overleggen'. Die woorden zijn heel waardevol voor mij geworden.

Maar Maria bewaarde al deze woorden en overlegde (die) in haar hart. (Lukas 2:19)


Mijn nieuwe gewoonte is dat ik weer aantekeningen maak tijdens de kerkdienst. Op die manier bewaar ik de woorden die ik hoor. Ik neem ze mee naar huis om ze te onderzoeken en te overleggen in mijn hart.

Maria richtte zich helemaal op de woorden, ze hield zich eraan vast. Ze liet niets schieten. Ze overlegde die in haar hart en bracht het ene woord samen bij het andere woord. Zoals met puzzelen: het ene stukje past precies op het andere. De woorden gingen rond in haar hart. Gods Woord was voortdurend bij haar. Dat wil ik ook! Elk woord van God meenemen, aan elkaar verbinden, samenvoegen. In mijn hart sluiten. Opbergen in mijn gedachten. 

CITATEN

David Guzik: Gods Woord is een bron van licht en leiding. Wanneer Gods woord binnenkomt, komt er licht binnen in onze duisternis.
John Piper: Let Him overwhelm you with the way He is.

GROTE HOGEPRIESTER 

De preek van afgelopen zondag ging over de grote Hogepriester, Jezus, de Zoon van God. Het was een oproep om tot de troon van de Genadige te komen. Wat zou mijn leven leeg zijn zonder Hem. Wat zou mijn leven weinig gloed hebben als ik Zijn stem niet hoorde. Jezus, de grote Hogepriester is het die me helpt om Zijn woorden (echt) te bewaren en te overleggen in mijn hart.

  • Hoe bewaar jij Gods woorden?

12 opmerkingen:

  1. Aritha: I keep God's Word by reading it and writing about what I read. I try to share the meaning of certain passages that apply to those from whom I hear their needs.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hi Aritha, I love that too about Mary and often think of the way she kept the words in her heart and didn't run out to tell the world, but rather treasured them and pondered them in her heart. Keeping and treasuring and then listening for the right time sharing God's word. I like to make a postcard, or small card and often God speaks to me through them, and then in to give them to others for the "sharing" part. But I like how you focus also on the "keeping" and treasuring in your talk about Mary, and will listen more about that!! Blessings!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het is zo kostbaar om Zijn Woord te bewaren en overleggen in je hart, zonder Hem zou inderdaad zo leeg zijn.
    Ik kan niet goed uitleggen hoe ik dat doe maar ervaar het wel als bijzonder dat dingen steeds weer bij je terug komen, Hij gebruikt wat in je opgeslagen ligt.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat leuk hoe je dit doet. Dit doe ik soms ook met Bijbel lezen. Het zijn vaak de werkwoorden die eruit springen en dan in eigen leven ook vaak goed toepasbaar zijn, al is de situatie anders.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. I am so thankful that I was encouraged to memorize scripture as a child. God's Word means more and more to me as I get older.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Good thoughts and a good practice!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Schrijven tijdens een preek helpt mij ook, zo mooi om het dan nog meer tot je door te laten dringen. Soms als ik een tekst lees, ga ik de tekst zingen, dat helpt me ook om het beter te onthouden.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Prachtig om te lezen hoe Maria met de woorden van de engel omgaat. Bewaren en overleggen. Een goed voorbeeld voor ons. Mooi dat je er over schrijft. Ik noteer ook teksten. Soms onderzoek ik dat dan thuis nog. Dan beklijft het zeker beter.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Aritha - I too take notes during our pastor's sermon. Amazing how we think we are taking something to heart but then forget it during the following week. Those notes certainly serve to remind me. I love that scripture text about Mary as well. God bless you.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Sermon notes is a way to reinforce what we've heard at church. Taken home, in the quiet place of our heart we can ponder and soak in what God has for us through His Word. A great post, Ariella.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Het is opmerkelijk dat dit vermeld wordt, maar Maria was dan ook heel bijzonder.
    Een voorbeeld voor ons om Gods woord te bewaren en in ons hart te overleggen.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. "How empty my life would be without Him. How dim my life would be if I did not hear His voice. It is Jesus, the great High Priest, who helps me to (truly) keep and ponder His words in my heart."

    Amen 💙

    BeantwoordenVerwijderen