13 feb 2019

4 SCHAKELS IN HET GEBED (2)

Zoveel gelovigen zeggen dat. Wat zeggen ze? Dat de Psalmen een bron van inspiratie zijn. En van troost. Niet zo gek dat Warren Wiersbe zijn persoonlijke overdenkingen verzamelde in een dagboek. Je kunt er een heel jaar van genieten; wat is dit een prachtig boek.

Ik schreef  eerder dat Warren Wiersbe in Psalm 119 een geestelijke kettingreactie zag die de kracht heeft om je leven te veranderen. De eerste schakel noemt hij het gebed om inzicht (geestelijke ogen).



Vandaag deel twee:

Laat mijn roepen naderen voor Uw aangezicht, HEERE; geef mij inzicht overeenkomstig Uw woord. Laat mijn smeken voor Uw aangezicht komen; red mij overeenkomstig Uw belofte. Mijn lippen vloeien over van lofzang, want U leert mij Uw verordeningen. Mijn tong zal Uw woorden bezingen, want al Uw geboden zijn rechtvaardig. (119:169-172)

Schakel #2: Inzicht leidt tot vrijheid Laat mijn smeken voor uw aangezicht komen; redt mij overeenkomstig Uw belofte (vers 170). De Psalmist heeft inzicht gekregen in Wie God is en Hij smeekt: "Redt mij overeenkomstig Uw belofte." De beloften van God zijn als ankers. Klem je eraan vast. Passen ze bij jouw situatie dan mag je ze Heere voorhouden en zeggen: red mij (of doe mij) overeenkomstig Uw belofte.

🙏 God's promises are to be our pleas in prayer. (Matthew Henry)


Voorbeelden

  • 2 Samuel 7:24-25 U hebt Uw volk Israël voor eeuwig voor Uzelf bevestigd als Uw volk, en Ú, HEERE, bent hun tot een God geworden. Nu dan, HEERE God, laat dit woord dat U over Uw dienaar en over zijn huis gesproken hebt, voor eeuwig bestaan, en doe zoals U gesproken hebt. 
  • Psalm 119: 49-50 Denk aan het woord gesproken tot Uw dienaar, waarop U mij deed hopen. Dit is mij tot troost in mijn ellende: dat Uw belofte mij levend heeft gemaakt.
  • Jesaja 64:8-9  Maar nu, HEERE, U bent onze Vader! Wij zijn allen het werk van Uw handen. HEERE, wees niet al te vertoornd en denk niet voor eeuwig aan de ongerechtigheid. Zie, aanschouw toch, wij allen zijn Uw volk.
  • Gebed van Daniël. Hij grijpt terug op wat God beloofde aan Israel.
  • Psalm 27: 8 Mijn hart zegt tegen U wat U Zelf zegt: Zoek Mijn aangezicht. Ik zóek Uw aangezicht, HEERE, verberg Uw aangezicht niet voor mij.


Jezus zei tegen zijn discipelen: "Voorwaar, voorwaar Ik zeg u: Al wat gij den Vader zult bidden in Mijn Naam, dat zal Hij u geven." Daarom! Zovele beloften van God als er zijn, die zijn in Hem ja en in Hem amen, tot verheerlijking van God door ons. Zo bevrijdend om zo te bidden: Heere, wat ik vraag is wat U al gezegd heeft. Doe alstublieft wat U heeft belooft! 

🙏 Hoe functioneren Gods beloftes in jouw gebed?

6 opmerkingen:

  1. Aritha the book you mentioned sounds very interesting. I think when we grow in our faith that we learn to trust God's desires and they become ours. When I was younger I admit not so interested in God's wants but my own. Hopefully now that maturity has set in I am seeking His will and not my own. Thanks for a thoughtful post friend. Have a super day. Hugs!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Amen, Hij heeft het voor ons, Hij wil het ons geven, wil ik het ontvangen.
    We zien wat Hij heeft in Zijn woord en we mogen zeggen/vragen, dat wil ik graag hebben.
    Gewoon daarom, mooi blog, dank je wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. This is wonderful insight into prayer. I love how God puts into our heart by the Holy Spirit to pray for what He has already declared.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. God wil het ons geven op Zijn tijd en wijze.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hebrews 10:23: Let us hold fast the confession of the hope unwavering, (for he is faithful who has promised;).
    How well we can trust in His faithfulness!

    BeantwoordenVerwijderen