4 feb 2019

IK ZIE UIT NAAR HEM

Zaterdag las ik een Morning Joy Meditation naar aanleiding van Psalm 5:

Merk toch op mijn stem om hulp, 
mijn koning en mijn God, 
want tot u is mijn gebed! 
HEERE, in de ochtend hoort U mijn stem, 
’s ochtends bereid ik mij op U voor 
en kijk ik naar U op!  (zie naar U uit) 

Jeri Lynn Wilkerson
De Allerhoogste schiep de grote en weidse oceaan. Hij zorgde voor de omwenteling van de stralende zon en de rustgevende maan en gaf ons licht om bij te leven. Hij is de Koning der Koningen en de Heer der Heren. Hij is mijn God. Hij hoort mijn stem. Hij kent mijn meest intieme gebeden. Hij ziet het als ik naar Hem opkijk. 


De link die Jeri Lynn  legde tussen de Allerhoogste die de wereld schiep en nog steeds omziet naar de mens raakte me. Ik koppelde het aan wat ik las in: Altijd en Overal.

Tony Reinke
Hij sprak - en het licht, de dieren, oceanen, bergen, zonsopkomsten volle manen, bossen en een ongekend kleurenspectrum kregen hun bestaan. Door de dingen die Hij eens tot leven sprak, spreekt Hij nog steeds en roept de mens op zich in Hem te verheugen, genietend van wat Hij gemaakt heeft. De hele schepping is als een voetpad dat terugleidt tot God. Een christen kijkt voorbij de natuurkunde en vraagt: wat vertelt het me over de Persoon Die dit bedacht en deed ontstaan? (Bron: Altijd en overal)

Allebei de stukjes (boven en onder het plaatje) herinneren me levendig aan mijn laatste boswandeling in januari.

Uit mijn dagboek
Ik ben toch naar het bos gegaan, ook al was ik erg verdrietig. Na een kwartier zag ik een smal paadje waar nog niemand overheen gelopen was. Ik zag wel sporen van een ree in de sneeuw. Ik liep steeds dieper in het bos in. Een klein vogeltje kwam heel dichtbij op een tak zitten. Het was een boomklever en ik hoorde zijn stuiterend roepje. Ik zag zijn spitse snavel. Heel mooi. Toen keek ik omhoog naar het glinsterende kantwerk van de takken boven mijn hoofd met sneeuw erop. Automatisch kwam het gedicht in mijn hoofd, dat ik ooit moest leren voor school. Eén couplet ervan:

De grond is wit, de nevel wit,
Wat zwijgend tooverland is dit?
Wat hemel loop ik onder? 
Ik vouw de handen en aanbid 
Dit grootsche, stille wonder.

Wat hemel liep ik onder? Ik voelde me nietig en ervoer wat David zegt in Psalm 8: Wat is de sterveling, dat U aan hem denkt, dat U naar hem omziet?** Daar in de het koude bos aanbad mijn Maker en prees Hem voor wie Hij was. Dat niet alleen: Ik opende mijn hart voor Hem. Kijk er maar in. En ik vertelde Hem alles over mijn diepe pijn en onverhoorde gebeden. En het was goed.



Ik zie naar Hem uit
Nu is het maandag en ik denk terug. Ik herinner me alles maar kan me er niet aan vastklampen. Niet aan de ontmoeting met God. Gelukkig wel aan Hemzelf. Hij is Mijn Maker, die de psalmen geeft in de nacht. Ik zie uit naar Hem die naar mij omziet. Ook in het koud en kaal seizoen geeft Hij wat te zingen. Zijn trouw zal nooit vergaan! ( psalm 5, psalm 8, Genesis 16:13, Job 35:10).

Leestip
15 sneeuwfoto's 
De God van de natuur

10 opmerkingen:

  1. Wat mooi Aritha, als je alleen bent in de natuur/bos, ervaar en voel je de grootsheid van de Heer.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi. Ik herken het zeer; contact met God in- en via de natuur. Zijn schepping is vol lof en ik loof mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. It's amazing that anyone could doubt the existence of a creator when we look at the wonders of nature! Thanks for visiting my blog and taking the time to leave a comment. Blessings! Donna

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Psalm 139:17-18 How precious to me are Your thoughts, O God, how vast is their sum! If I were to count them, they would outnumber the grains of sand; when I awake, I am still with You.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooi Aritha dichtbij de Schepper komen en je hart weer openen voor Hem in de door Hem prachtig geschapen natuur.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik zie ook uit naar HEM! 'Mijn ziel heeft U van node, elk uur, elk ogenblik'. Prachtig verwoord Aritha! Het gedicht wat je citeert speelde vorige ook door mijn hoofd toen alles door de sneeuw zo wit was. Jezus Christus is gisteren en heden Dezelfde, dat is onze troost in het strijdperk van dit leven. Als vrees soms 't hart benauwt, HIJ is nabij!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. It truly is amazing to think that people can look at the beauty around them and not believe that there is a Creator. Regardless of the pain and sadness I feel at times and go to Him it always helps me realize the depth of His love for me.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dear Aritha what a lovely post...Psalms has really become one of my favorite places to go when I am discouraged...King David and the other writers of this book certainly knew what it was to walk close to the Lord. I was reminded to of Hagar when she was fleeing from Sarah and God came close to her and she called Him - "The God Who Sees Me". Isn't it amazing that this great Lord of ours takes time to hear our smallest cries. Thanks for your inspiring post Aritha.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Een hele mooie en open blog Aritha!

    BeantwoordenVerwijderen