28 jan 2019

WIL JE WEGLOPEN?

Dat je onder de dekens kruipt en denkt: nu is het genoeg. Dat je weg wilt vluchten omdat je het niet meer ziet zitten. Dat je tegen jezelf zegt: ik heb het helemaal gehad. Dat moment dat je David begrijpt:
Och, gaf iemand mij vleugels als van een duif!
Ik zou wegvliegen naar waar ik blijven kon.
Zie, ik zou ver wegzwerven,
ik zou overnachten in de woestijn.
Ik zou mij haasten zodat ik zou ontkomen
aan de rukwind, aan de storm.


 Uit mijn dagboek 
Ik was zo wanhopig gisteravond. Ik wilde weg en mijn gevoel zei: doe het. Mijn verstand zei: nee, natuurlijk niet. Gefrustreerd pakte mijn telefoon en sloeg mijn vleugels uit. Ik vloog weg via prachtige natuurfoto's, over het world wide web. Dat deed ik twee uur lang. Ondanks alles viel ik later in slaap.

Vanmorgen werd ik wakker. De misère viel gelijk weer op me. Maar ik dacht: mijn God... ik heb U vergeten. Alsof U er niet meer bent. Tot Wie zal ik anders gaan? Ik pakte een mok koffie sloeg mijn dagboek bij de Psalmen open. Dit las ik:

Als je geneigd bent om het op te geven of weg te vluchten, herinner jezelf er dan aan dat je niet weg kunt lopen van je problemen, en dat je ook niet weg kunt lopen van jezelf. De oplossing is nooit om ergens van weg te lopen, maar ergens naartoe. Ga naar de troon van de genade om geholpen te worden in tijd van nood. De tijden dat jij het op wilt geven, kunnen tijden zijn waarin God jouw problemen gebruikt als bijzondere gelegenheden om je te helpen groeien.
✦✧✦ 



Nader tot de troon
Deze les is me lang bijgebleven. Ik deel hem vandaag met jou. Als je de neiging voelt om weg te lopen maak dan gebruik van je voorrecht als kind God. Nader tot de troon van de genade. Daar zul je gerichte hulp vinden die je nodig hebt. 

Want wij hebben geen Hogepriester Die geen medelijden kan hebben met onze zwakheden, maar Een Die in alles op dezelfde wijze als wij is verzocht, maar zonder zonde. Laten wij dan met vrijmoedigheid naderen tot de troon van de genade, opdat wij barmhartigheid verkrijgen en genade vinden om geholpen te worden op het juiste tijdstip. (Hebreeën 4:15-16)

✔ Lees en bestudeer Hebreeën 4:14-16
✔ Mijn Psalmendagboek heet: 365 dagen Leven uit de Psalmen, door Warren Wiersbe
✔ Lees ook: Laat Jezus je vrijmoedigheid zijn

26 opmerkingen:

  1. Dank je wel Aritha voor deze bemoedigende blog. Had ik juist nu net nodig, om niet langer van God en mezelf weg te rennen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jesus came as a suffering servant and experienced pain and rejection. What great love!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Karen how are you now? Yes, what a great love. Jesus is greater than any other priest, He is our “Great High Priest” and that gives us the boldness to come “unto the throne of grace

      Verwijderen
  3. En verzamel medestrijders om je heen! Mensen die voor jou bidden op de momenten dat het zelf niet meer lukt. We hebben elkaar als medechristenen nodig! We zijn samen 1 lichaam!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Precies hoe ik me vandaag voel. Dankjewel!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Fijn dat jij weer een blogpost geschreven hebt, Julia. Ik zag hem.

      Verwijderen
  5. Dearest Aritha - I think of each of us at times just wants to run away...thank goodness we do have the Lord to run too. The book of Psalms has so many comforting words. Take care sweet friend - I will be "looking up" for you. Hugs!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Aritha: Please realize that God is with us in the down times as well as the times we feel good. The fact is that God LOVES us as we are. Peace and blessings.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. This is absolutely right Aritha, God's Word to me has proved itself true many times in my life when I have sought Him. Although He may not be seen physically, He is there Spiritually and has the power to do all things.
    God bless you for sharing and encouraging.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik vind het heel mooi klinken, maar ook wel wat abstract. Want wat is die troon van genade dan? En waar en hoe kan ik die vinden?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Nicole, misschien ga ik er nog wel een keertje over schrijven.

      Oude Joodse rabbijnen leerden dat God twee tronen had, een van genade en een van oordeel. Ze zeiden dit omdat ze wisten dat God zowel barmhartig als rechtvaardig was, maar ze konden deze twee eigenschappen van God niet bij elkaar krijgen. Ze dachten dat God misschien twee tronen had om de twee aspecten van Zijn karakter te laten zien. Op één troon toonde Hij oordeel en op de andere troon, genade. Maar hier (Hebreeën 4) komen oordeel en genade bij elkaar in één troon: de troon van de Genadige. Dat is Jezus. Dat Hij op een troon zit betekend dat Hij macht heeft. In dezelfde tekst staat dat je vrijmoedig naar Hem toe mag gaan. Dat doe je door middel van je gebed. Gewoon zoals je bent, rechtstreeks. Je richt je tot Hem. Als de Mensenzoon, die dezelfde Persoon is als de Zoon van God, vergeeft Jezus de zonden in Zijn eigen naam. “Daarom kan Hij ook volkomen zalig maken wie door Hem tot God gaan, omdat Hij altijd leeft om voor hen te pleiten.” (Hebreeën 7:25)

      Verwijderen
  9. Aritha, thank you for pointing out that when we want to go away...to walk away from our problems...it is at that very time that we need to walk toward our Father. How it must sadden Him when we turn to everything else or everyone else than to Him. Hugs to you, my friend. Thank you for always sharing His Word.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dianne, thank you for you nice comment. God bless you.

      Verwijderen
  10. And the High Priest is there before we feel the need.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Het is geen kalme reis af en toe.
    En soms ook zomaar wel weer.
    Dan ontmoet je God in of door iemand.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hi Anita, such great encouragement here as always. I love that you say that we have that extra ammunition, that extra tool, at our disposal as Christians. We can come before our God, in His throne room, and throw ourselves at His feet and beg for His mercy.
    Great post
    God bless
    Tracy

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. What a friend we have in Jesus all our sins and grieves to bear
      What a privilege to carry everything to God in prayer
      Oh what peace we often forfeit of what needless pain we bear
      All because we do not carry everything to God in prayer
      Have we trials and temptations is there trouble anywhere
      If we have don't be discouraged take it to the Lord in prayer

      Verwijderen