22 feb 2019

WAAROM VERVLOEKTE JEZUS DE VIJGENBOOM

Door: NOEL GOETZ (ONE FOR ISRAEL)

Waarom vervloekte Jezus de vijgenboom? Ik begreep de subtiele boodschap van Jezus niet totdat ik zelf begon met het kweken van vijgenbomen.

Noel: Nu ik de context van het verhaal ken en iets over vijgenbomen weet, wil ik het ook met jou delen. 


Markus begint zijn verslag op de dag nadat Jezus Jeruzalem binnenging, een paar dagen voor Zijn kruisiging. Jezus bezocht de tempel en observeerde hoe het daar aan toeging. Hij zag dat de priesters profiteerden van de pelgrims die Pascha kwamen vieren. 

Een overnachting in Bethanië:

De volgende dag, toen zij uit Bethanië gingen, kreeg Hij honger. En toen Hij in de verte een vijgenboom zag die bladeren had, ging Hij erheen om te zien of Hij er ook iets aan zou vinden; en erbij gekomen, vond Hij niets dan bladeren, want het was niet de tijd voor vijgen. En Jezus antwoordde en zei tegen hem: Laat niemand meer vrucht van u eten in eeuwigheid! En Zijn discipelen hoorden het." (Marcus 11:12-14)

Die dag ging dreef Jezus ook de geldwisselaars en handelaren de tempel uit en de tafels van de wisselaars en de stoelen van hen die de duiven verkochten, keerde Hij om. (10:15-19) 


Toen Jezus en Zijn disipelen op een vroege morgen weer langs de vervloekte vijgenboom liepen, zagen zij dat de boom verdord was, van de wortels af. 
En Petrus, die het zich herinnerde, zei tegen Hem: Rabbi, kijk, de vijgenboom die U vervloekt hebt, is verdord. En Jezus antwoordde en zei tegen hen: Heb geloof in God. (Markus 11:20-22) 

🌿 Wat leerde Hij Zijn discipelen hier? 


De betekenis van de breba-oogst

Er zijn vijgenbomen die 2 keer vruchten dragen. De vijgen waar Jezus naar zocht waren vroege vijgen op het oude hout van een volwassen tak. Deze oogst (rond Pascha) bestond uit grote, zoete vruchten in een tijd waarin nog geen enkele andere boom vruchten droeg. Mensen die de hele winter zonder vers fruit gezeten hadden, keken echt naar deze vroege oogst uit. 

In de tekst staat dat het niet de tijd van de vijgen was. Het was (nog) niet de tijd van de tweede oogst; wanneer er vijgen aan het jonge/groene hout zouden groeien.


De Joodse leiders - de priesters, rabbijnen, farizeeën, sadduceeën, schriftgeleerden en anderen waren in feite de 'volgroeide takken' van Israël. Hij verwachtte vroegrijpe vrucht.


De boom in Markus 11 beloofde op het eerste gezicht vroege vrucht (zegen, levensonderhoud, leven). Maar bij nader inspectie vond Jezus geen enkele vrucht. Zo ook bij de Joodse leiders. Zij waren de 'volgroeide takken' van Israël. Jezus verwachtte van hen geestelijke vruchten. Maar in plaats daarvan deden ze andere dingen en sloegen een slaatje uit de aanwezigheid van de Joodse pelgrims rond Pascha.

  • Lees Ezechiël 43 over ontrouwe leiders en de goede Herder


Jezus leert zijn leerlingen deze profetische en praktische boodschap:

Als je aangesteld bent om goede vruchten te dragen, maar je weigert het... dan zul je vervloekt worden. Dit is wat Hij zei tegen de vijgenboom: "Laat niemand meer vrucht van u eten in eeuwigheid." (Markus 11:14)

In 70 AD (minder dan een generatie later) rebelleerde de Joden tegen Rome en als reactie daarop werd de tempel vernietigd. De religieuze leiders werden verdreven of gedood en de tempel werd in brand gestoken. Naar het woord van Mattheüs werd er geen steen meer op de andere gelaten werd, die niet werd afgebroken. 


Hòe je vruchten kunt dragen? In een iets ander verband zegt Jezus: 

Blijf in Mij, en Ik in u. Zoals de rank geen vrucht kan dragen uit zichzelf, als zij niet in de wijnstok blijft, zo ook u niet, als u niet in Mij blijft. Ik ben de Wijnstok, u de ranken; wie in Mij blijft, en Ik in hem, die draagt veel vrucht, want zonder Mij kunt u niets doen. Als iemand niet in Mij blijft, wordt hij buitengeworpen zoals de rank, en verdort, en men verzamelt ze en werpt ze in het vuur, en zij worden verbrand. ( Johannes 15: 4-6)

Veel mensen dwalen rond in onze wereld, hongerig naar de dingen van God. Jij en ik zijn, als we oprecht in Jezus geloven, toegerust om in al onze seizoenen vrucht te dragen zodat geen enkele persoon ons hongerig hoeft te verlaten.

Leestip: Ongemakkelijke teksten van Jezus

=======================================================

ONE FOR ISRAEL (MESSIANIC JEWS IN ISRAEL)
Wij zijn een Israëlische bediening die is samengesteld uit Joodse en Arabische volgelingen van Yeshua (Jezus) die samen Israël tot zegen willen zijn door het evangelie online te delen, en de nieuwe generatie wedergeboren gelovigen les geeft op ons enige Hebreeuws sprekende Bible College in Israël. Ook helpen wij overlevenden van de holocaust door humanitaire hulp te verlenen.

ONE FOR ISRAEL (site)
FACEBOOK: ONE FOR ISRAEL
INSTAGRAM
TWITTER

9 opmerkingen:

  1. Bedankt voor deze mooie uitleg, ik had het ook eerst niet begrepen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank voor de mooie uitleg, Ik vind dit fijn om zo te lezen. Ik houd ook niet van vijgen, ben er stik allergisch voor.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zelf had ik de uitleg al eens een keer gehoord, maar voor die tijd begreep ik het ook niet waarom de Heere Jezus die vijgenboom vervloekte. Persoonlijk vind ik de vijg ook niet lekker, je moet er echt van houden.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik had deze uitleg niet eerder gehoord. Interessant. Ook het stuk uit Ezechiel. Dank voor het delen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Fijn, deze uitleg over de vijgen en de leraars van Israël. Ik heb het verdorren van de vijgenboom nooit begrepen. Maar zo in relatie met de hoogmoedige ongeestelijke Joodse leiders snap ik waarom de Here Jezus deze boom vervloekte. Dank je wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Anoniem schreef: Blijft raar om als je je vergist in het seizoen: Jezus verwachtte iets dat simpelweg nog niet gerijpt kon zijn, de bron te vernietigen. Die vijgenboom had weken of maanden later wél vrucht gedragen ware hij niet vernietigd. De joodse leiders beloofden het volk welvaart maar zouden nooit iets opleveren behalve in hun eigen belang. De analogie klopt dus helemaal niet. Jesus vernietigd een vijgenboom om een verkeerd voorbeeld te stellen, ik word daar niet gelukkig van. Maar ik lust wel vijgen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Misschien (ik ga er van uit dat je Engels kent) is dit een verhelderend artikel: https://www.thegospelcoalition.org/article/jesus-curse-fig-tree/

      Verwijderen