22 feb 2020

HIJ ZAG MIJ

Levi was één van de meest beruchte inwoners van Kapernaum. Jezus zag hem in het tolhuis zitten. Daar hadden wij vorige week zondag een korte preek over. Het ging niet over onderstaande tekst, maar die sprong er voor mij persoonlijk uit.

En Hij zag een tollenaar, van wie de naam Levi was, in het tolhuis zitten en Hij zei tegen hem: Volg Mij! En hij stond op, liet alles achter en volgde Hem. Lukas 5


Onderzoek de Schriften
Ik deed wat onderzoek naar aanleiding deze geschiedenis. Sommige dingen veranderden mijn visie op de Farizeeën. Ik kwam daardoor tot een andere uitleg van vers 30 tot 32 dan onze dominee afgelopen zondag deelde. Ik laat dat voor wat het is.


✍️ Ik deel wat ik persoonlijk het mooist vind aan deze geschiedenis. Dat is het zien van Jezus.

Lukas schrijft dat Jezus Levi zag. In het Grieks staat er iets als observeren, sterk op iemand zien. John Mc.Arthur zegt dat Jezus heel aandachtig naar Levi keekNooit eerder keek er iemand naar Levi zoals Jezus het deed.

Lukas 13
Jaren terug heb ik iets in mijn dagboek geschreven over het "zien van Jezus" maar hoe ik ook zocht vandaag, ik kan het niet terug vinden. Wel zag ik iets staan over de kromgebogen vrouw uit Lukas 13 en serieus, het verraste me dat het daar gaat het over hetzelfde "zien" van Jezus.

En zie, er was een vrouw die achttien jaar lang een geest had die haar ziek maakte en zij was kromgebogen en kon zich in het geheel niet oprichten. En toen Jezus haar zag, riep Hij haar bij Zich.


Uit mijn dagboek (2017)
Jezus zag haar
Jezus riep haar

Zag haar: terwijl Hij de vrouw zag, twijfel ik er niet aan of de tranen sprongen in Zijn ogen. Het waren geen tranen van smart, want Hij wist dat Hij haar kon genezen, en Hij genoot reeds van te voren de blijdschap, die Hij daarbij zou smaken. 

---

🎧  Kingdom Business (Alistair Begg)

Deze Jezus, is mijn Herder.
Hij zag mij, Hij riep mij.
Ik volg Hem.
En jij?

7 opmerkingen:

  1. He saw me.
    I am seen.
    I am not invisible.

    Jesus healed everyone who came to Him. He did not turn anyone away. He healed them all!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hi Aritha, following Jesus is the most important thing, and even though we have to go through trials He will fulfil His promises when we trust and believe. God bless.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. It is a wonderful thing to see Jesus, which we can do now by faith, but will soon do in actuality.

    A few thoughts: https://dcbverse.blogspot.com/2009/07/seeing-jesus.html

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Today my husband preached mostly concerning Abraham, but Hagar was mentioned and I thought of this verse: "She gave this name to the LORD who spoke to her: 'You are the God who sees me,' for she said, 'I have now seen the One who sees me.'" It's a profound thought - God sees me (heel aandachtig) and cares! Thank you for sharing this, Aritha.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Praise the Lord that He sees us for what we are and loves us anyway! Thank you for the great reminder and God bless you.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Nice to see and read your lovingly written thoughts, Praise God that He sees us and loves us!! Blessings to you Aritha !! Love!♡

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Aritha wonderful sharing of your thoughts. There is something wonderful in knowing Jesus sees us! Thank you friend for allowing us to read your writings on these two pieces of scripture. Have a delightful weekend. Hugs!

    BeantwoordenVerwijderen