20 feb 2021

5 INSPIRENDE CHRISTELIJKE CITATEN

"21 dagen", zei mijn zoon. "Het duurt ongeveer 21 dagen om een nieuwe gewoonte aan te leren". Hij is een doorzetter. Stap voor stap voegt hij nieuwe gewoontes toe. Een daarvan was dat hij na het wakker worden niet direct zijn telefoon pakt. 


Mijn zoon stimuleert me.
Ik probeer het ook.

Mijn nieuwe ochtendgewoonte is nu dat ik ruim de tijd neem om iets te lezen onder het genot van een mok koffie, voordat ik mijn telefoon pak. Ik lees afwisselend uit  Leven uit de Psalmen  en De vreugde van mijn hart. Als ik iets moois lees, schrijf ik dat direct over in een schrijft. Dit doe ik vanaf januari en het heeft me inspirerende stukjes opgeleverd. Het is leuk om terug te bladeren in mijn schrift. Ik deel een paar citaten eruit. 

5 inspirerende christelijke citaten


1. Mary Winslow bij Psalm 130:5
Ik verwacht de HEERE, en ik hoop op Zijn Woord. Heb jij je dagelijks manna al verzameld? Zijn zoetheid geproefd? Het hemels voedsel ligt in een dikke laag om je heen, want de Heere heeft de bladzijden van Zijn Woord bezaaid met allerlei beloftes voor hen die op Hem wachten. 

👉 Hemels voedsel in een dikke laag om me heen. Je Bijbel pakken. Erin lezen. Gods Woord is  vol waarheid voor elke situatie waarmee wij geconfronteerd worden. De coronavirus-pandemie: een tijd die langer duurt dan wij verwachtten. Komt er wel een einde aan? We doorstaan quarantaines, sluitingen en zelfs paniek en depressieve gevoelens. Maar God biedt  ons in deze tijd Zijn vrede en rust aan. Zijn Woord leert ons omgaan met bezorgdheid en angst. Zijn beloftes bevrijden onze onrustige geest. 


2. Anne Dutton bij 1 Korinthe 16:13, staat (vast) in het geloof)
Wanneer je merkt dat geestelijke slaperigheid je in haar greep begint te krijgen, moet je jezelf opwekken in Gods kracht en Hem gelijk aanroepen. Wanneer je met jouw aanhoudende smeekbeden  tot je God nadert, ontdek je dat Hij met Zijn verkwikkende genade tot ons nadert.

👉 O ja, ongemerkt kan ik slordig worden. Geestelijk slaperig. Dit stukje hielp me om scherp te blijven en leerde me hoe ik er gelijk mee naar God moest gaan. Ik combineerde dit met de gelijkenis van de  wijze en de dwaze meisjes


3. Warren Wiersbe bij Psalm 51:1-13
Toen ik in de nachtdienst werkte, sliep ik 's-morgens. Als ik dan 's-middags opstond, had ik een ontmoeting met de Heer. Een ontmoeting met God is niet een afspraak op een klok maar en afspraak in je hart. Hoort God jouw stem in de morgen? Wanneer Hij aan het begin van jouw dag naar je kijkt, ziet Hij je dan als een priester die gekomen is om lofoffers te brengen? Dat is de betekenis van je 'gebed' voor Hem neerleggen (vers 4).  Als je een goede dag wilt hebben, begin dan met jezelf als een brandoffer aan de Heere te geven, 'een levend offer, heilig en voor God welbehaaglijk' (Rom. 12:1). Vraag Hem vervolgens om Zijn leiding bij je beslissingen en daden van die dag. Maak je tijd met God tot een dagelijkse afspraak.

👉 Dit raakte me omdat ik net een uitleg van Romeinen 12:1-2 gehoord had van Steve Lawson: beluister deze HIER (Living on the Altar)

4. Susannah Spurgeon bij Jeremia 32:12
Nu, lieve vriendin, denk eens aan alle moeilijke dingen in jouw leven, zware omstandigheden, afmattende plichten, hevige pijnen, bittere teleurstellingen, harde woorden, harde gedachten, het harde hart van anderen. Schrijf het maar allemaal op, en nog meer, stapel het op elkaar tot één grote berg beproevingen. Rustig stelt God dan nog steed dezelfde vraag: "Zou ook maar iets voor Mij te moeilijk zijn?"

👉 Dit troostte me. Ik heb de woorden ook gebruikt in mijn andere blog maar ik kan niet meer terugvinden waar precies. Het was ergens op Kostbaar volgens mij.


5. Warren W. Wiersbe bij Psalm 23
De doorsnee mens kruisigt zich tussen twee vreugdedieven: de spijt van gisteren en de zorgen van morgen. Daardoor kan hij niet genieten van vandaag. Als de Heer je Herder is leef je dag bij dag. Goedheid en goedertierenheid zullen je volgen, al de dagen van je leven, wat je er ook op je pad komt. Je zult veranderingen meemaken: een dal vol schaduw van de dood, een tafel voor de ogen van je tegenstanders. Verwacht de veranderingen. Wees er niet bang voor. Wanneer je de Herder volgt is de toekomst je vriend omdat de Heere voor je uit gaat. Geef elke nieuwe dag over aan de Heer en dank Hem voor Zijn leiding.

👉 Ik doe dit: elke nieuwe dag leg ik in Zijn handen. Dit is mijn manier om eerlijk met God over mijn emoties te spreken en mezelf opnieuw en opnieuw aan Hem over te geven. Gods standvastige liefde helpt me.  Dit is mijn een dagelijkse oefening van het geloof. Ik blijf de Herder volgen.

  • Heb jij nog iets moois of bemoedigends gehoord of gelezen?
  • Ontwikkel jij ook nieuwe gewoontes?

7 opmerkingen:

  1. Aritha all of these quotes and thoughts are encouraging. I especially love the thought of an appointment with God is not a set time on the clock. Bless you for always for sharing wonderful messages to us. Hugs!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Deze citaten zijn zeker inspirerend.
    Het is ook fijn om elke dag op een zelfde tijd in je Bijbel te lezen, en verder te gaan waar je gebleven bent, zelfs in deze corona tijd hebben we dit als een soort rustpauze beleefd. Fijn om je stukjes te lezen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. These are good quotes and thoughts, all helpful! I appreciate the thoughts of starting good habits like this by continuing them for 21 days.
    I also enjoyed your last post on people who influenced your faith.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Very encouraging, and good to gain a new good habit.
    Psalm 23 is between a past dealt with in the work of Christ, and the future of His public glory.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Oh ja, ik probeer steeds weer nieuwe dingen om de relatie levend te houden... Als ik de Bijbel lees, lees ik er eigenlijk nooit een ander boek bij (ik ben snel afgeleid), maar ik hou er wel een journal naast om eventueel op te schrijven wat de Geest me leren/zeggen wil.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat staan er veel bemoedigende en mooie teksten in de Bijbel he. Bedankt voor het delen!

    BeantwoordenVerwijderen