12 mrt 2022

Vertel het Hem

Waar zijn mijn eerste gedachten bij het wakker worden? Bij dat moeilijke. David had dat ook maar hij zette die gedachten onmiddellijk om in een gebed. Daarom psalm 5 vandaag. Een mooie les en een goede raad.

’s Morgens hoort U mijn stem.
’s-Morgens leg ik mijn gebed voor U neer,
en zie ik uit naar U. 


David vraagt:

  • Hoor me (vers 2-7)
  • Leid me (vers 8-9)
  • Bescherm me (vers 10-11)
  • Zegen me ( vers 12-13)

 Warren Wiersbe

Als mensen leugens over je vertellen volg dan Davids voorbeeld en breng de zaak in gebed, zoals hij hier in psalm 5 doet. En denk hierover na: tijden van lijden kunnen tijden zijn van groei.

πŸ™ ’s-Morgens leg ik mijn gebed voor U neer en zie naar U uit …

Het werkwoord (neerleggen, schikken) wordt ook gebruikt voor neerleggen van de stukken hout en van de delen van het offer op het altaar, door de Joodse priester. Op precies dezelfde zorgvuldige manier legt David zijn gebed als een offer aan de Heere voor.

Matthew Henry

Ik zal mijn gebed tot U richten. Zoals een schutter zijn pijl richt op het doel, met zoveel standvastigheid moeten wij ons tot God wenden. Zoals wij een brief van een vriend adresseren, zo moeten wij onze gebeden adresseren aan God onze Vader in de hemel, en laten we ze altijd zenden door de Heere Jezus, de grote Middelaar. Dan zijn we er zeker van dat onze gebeden niet verloren gaan.

Ben jij gekwetst door mensen? Vertel het Hem.
Zijn er mensen die achter je rug om over je praten? Vertel het Hem.

Zoek je toevlucht bij de Heere als je rechtvaardige Verdediger. Iedere nieuwe dag is een mogelijkheid om dat te doen. Hij hoort je. Leg je klachten neer voor de Heere in een eerlijk, persoonlijk, aanhoudend en verwachtingsvol gebed.

πŸ™ ’s-Morgens leg ik mijn gebed voor U neer en zie naar U uit

Bid vol verwachting
David zegt ook dat hij "verlangend uit ziet. Het is hetzelfde woord dat Habakuk gebruikt (2:1) als hij zegt:

Habakuk 2:1 Ik ging op mijn wachtpost staan, nam mijn plaats in op de vestingwal, en keek uit om te zien wat Hij in mij spreken zou.
Zie naar Hem uit πŸ‘†πŸ‘€

»»————- ★ ————-««

Ik plaatste het nooit. Nu wel
Ik schreef dit bericht anderhalf jaar terug toen iemand dingen over ons vertelde, tegen de kerkenraad, die niet klopten. Ik plaatste het nooit. Nu wel.

6 tips als er over je gepraat wordt
  1. Bid! (psalm 5:4)
  2. Bewaak je hart
  3. Definieer wat het is (een gerucht, laster of roddelen)
  4. Als je de persoon kent: confronteer hem of haar met wat hij je aandoet
  5. Bespreek het met de kerkenraad
  6. Ga ermee naar een vertrouwenspersoon
  7. Jouw tip?

Check, check eerst
Nog een tip (om niet in de valkuil van een ander te vallen). Dien geen hulpvraag in voor een ander, zonder eerst te checken of een situatie werkelijk zo is. Dat overkwam ons. Er is maar een klein vonkje nodig om een ​​heel bos in brand te steken. 

’s Morgens hoort U mijn stem. 
’s-Morgens leg ik mijn gebed voor U neer, 
en zie ik uit naar U. (Ps. 5:4)


πŸ’“ Heb jij ooit met roddel te maken gehad?
πŸ’­ Wat is jouw tip?

2 opmerkingen:

  1. Wat fijn en bemoedigend! Het raakt me. Ik vind het altijd lastig om wat ik in gebed breng los te laten. Vooral ‘s avonds.

    BeantwoordenVerwijderen