6 jul 2024

ELI'S DOFFE OGEN

Door: ONE FOR ISRAEL (MESSIANIC JEWS IN ISRAEL


Eli’s doffe ogen

"Het gebeurde in die tijd, terwijl Eli op zijn gewone plaats lag (nu waren zijn ogen begonnen dof te worden, zodat hij niet meer goed kon zien)" (1 Samuël 3:2).

Parallellen tussen Samuel en Mozes

In een literaire context met talloze parallellen tussen Samuel en Mozes (vergelijk 1 Samuël 2:35 met Numeri 12:7; 1 Samuël 3:10 met Exodus 34:5), trekt de verwijzing naar Eli's "doffe ogen" onze aandacht. Deze beschrijving maakt Eli namelijk bijzonder niet zoals Mozes, van wie gezegd wordt:
"Hoewel Mozes honderdtwintig jaar oud was toen hij stierf, waren zijn ogen niet dof geworden, en zijn kracht was niet verminderd" (Deuteronomium 34:7).

Het negatieve contrast met Mozes

Ik geloof dat dit negatieve contrast opzettelijk is en minstens twee doelen dient:

  1. Het laat zien hoe ver Eli, de hogepriester, was afgedwaald van het ideaal en hoe dringend Israël een andere priester nodig had (zie 1 Samuël 2:35).
  2. Het toont dat de auteur van Samuel niet alleen de koninklijke en profetische aspecten van Mozes’ rol als Messiaans beschouwde, maar ook het priesterlijke aspect als een sleutelrol van Israëls toekomstige Messias.

Mozes als hogepriester

En waarom zou hij dat niet doen? Mozes fungeert immers als een "hogepriester" voor de hogepriester Aäron binnen het verhaal van de Torah (zie bijvoorbeeld Leviticus 8-9). Het is dan ook geen wonder dat de auteur van Samuel vertelt dat koning David gekleed was als een priester (vergelijk 2 Samuël 6:14 met 1 Samuël 2:8).


Een nieuw verbond en een nieuwe priester

De auteur gebruikt Mozes als een Messiaans paradigma, wat de noodzaak benadrukt van een nieuw verbond en een nieuwe en grotere priesterschap. Deze priesterschap voldoet niet aan de bepalingen van het Sinaïtische verbond, dat priesters aanwijst uit het huis van Aäron. Maar David en zijn toekomstige Messiaanse zoon behoren tot de stam van Juda.

Psalm 110 en de Melchizedek-orde

Zonder het direct te zeggen, biedt het boek Samuel de context voor Davids beroemde profetie over zijn "heer" (de Messias) in Psalm 110:
"De HEERE spreekt tot mijn Heer:
‘Zit aan Mijn rechterhand,
totdat Ik Uw vijanden gemaakt heb tot een voetbank voor Uw voeten.’
… De HEERE heeft gezworen en het zal Hem niet berouwen:
‘U bent priester voor eeuwig, naar de ordening van Melchizedek’" (Psalm 110:1, 4).


Yeshua: de grote hogepriester uit Juda

Het boek Samuel wijst rechtstreeks naar onze grote hogepriester uit de stam van Juda, Yeshua de Messias:

"Als dan de volmaaktheid door het Levitische priesterschap was (want daarop is de wet gebaseerd), waarom was het dan nog nodig dat er een andere priester zou opstaan naar de ordening van Melchizedek en niet naar de ordening van Aäron? Want met een verandering van het priesterschap vindt er noodzakelijkerwijs ook een verandering van wet plaats. Immers, Hij van wie deze dingen worden gezegd, behoort tot een andere stam, waaruit niemand het altaar heeft gediend. Want het is overduidelijk dat onze Heer is voortgekomen uit Juda, een stam waarover Mozes niets heeft gezegd met betrekking tot priesters" (Hebreeën 7:11-14).


ONE FOR ISRAEL (MESSIANIC JEWS IN ISRAEL)

Wij zijn een Israëlische bediening die is samengesteld uit Joodse en Arabische volgelingen van Yeshua (Jezus) die samen Israël tot zegen willen zijn door het evangelie online te delen, en de nieuwe generatie wedergeboren gelovigen les geeft op ons enige Hebreeuws sprekende Bible College in Israël. Ook helpen wij overlevenden van de holocaust door humanitaire hulp te verlenen.

ONE FOR ISRAEL (site)
FACEBOOK: ONE FOR ISRAEL
INSTAGRAM
TWITTER

Geen opmerkingen:

Een reactie posten