20 okt 2014

RECEPT VOOR GOED EN KWAAD

In mijn vorige blog schreef ik over heiligmaking. Ben jij zo waakzaam als een wachter op een oude stadsmuur? Wees heilig, uit dankbaarheid. Er zijn heel veel dingen waarover de Bijbel duidelijk is. Over eerlijkheid bijvoorbeeld.
 Leg daarom de leugen af en spreek de waarheid, ieder met onze naaste, omdat wij leden zijn van elkaar ...

Bijbels recept voor Halloween

HALLOWEEN

Maar niet alle dingen staan expliciet in de Bijbel. Neem de viering van Halloween. Waar kiest je voor als volgeling van Jezus Christus voor? Meedoen of niet? De één zegt: natuurlijk niet. De ander zegt: doe niet zo moeilijk. Weer een ander: zoek een tussenweg.

RECEPT

Hoe bepaal je Gods wil? Ik ben aan het lezen in een boekje van Jerry Bridges en hij vertelt dat zijn vriend hem het 'Recept voor goed en kwaad' gaf. Ik wil dit recept graag delen op deze blog. Vier vragen gebaseerd op drie verzen van 1 Corinthiërs:

  1. Alles is mijn geoorloofd, maar niet alles is nuttig (1 Cor. 6:12). Vraag 1: Helpt het mij - lichamelijk en geestelijk?
  2. Alles is mij geoorloofd, maar... ik zal mij door niets laten knechten. (1 Cor. 6:12). Vraag 2: Brengt het mij onder zijn macht? 
  3. Daarom, indien wat ik eet, mijn broeder aanstoot geeft, wil ik in eeuwigheid geen vlees meer eten, om mijn broeder geen aanstoot te geven. (1 Cor. 8:31). Vraag 3: Geef ik anderen aanstoot? 
  4. Of gij dus eet of drinkt, of wat ook doet, doet het ter ere Gods (1 Cor. 10:31). Vraag 4: Is het tot Gods eer?

Simpel maar goed recept voor Halloween!

-----------

Mijn vertaalde blogs over Halloween:

  1. Ben jij bang voor Halloween? (deel 1)
  2. Ben jij bang voor Halloween? (deel 2)

2 opmerkingen:

  1. It is a very good recipe. I do not celebrate Halloween, but if children come to my door I will give them sweets and sometimes I might get into a friendly conversation with them.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goed recept, geen Halloween dus. Toen onze kinderen klein waren was Halloween nog niet zo bekend in Nederland volgens mij. Ik hoorde hen er nooit over. De oudste zat ook op een reformatorische basisschool en de jongste op een Gereformeerde basisschool. Ik zou hen er nu ook niet aan laten meedoen en begrijp niet wat er 'leuk' aan is.

    BeantwoordenVerwijderen