22 okt 2014

Een brief van Petrus (11)

Ik ben ondertussen met mijn eigen Bijbelstudie al veel verder gekomen in de eerste brief van Petrus. Ik ben bij hoofdstuk 3 aangekomen. Petrus geeft in dit hoofdstuk 5 instructies hoe je staande kan blijven als je moet lijden om Christus' wil.

  • Wees een ijveraar van het goede (vers 13) 
  • Wees vereerd als u voor de Heer moet lijden (vers 14a) 
  • Wijd u volledig aan Christus (14b en 15a) 
  • Altijd bereid het geloof te verdedigen (15b en 16a) 
  • Zorg voor een goed geweten (16b)

EEN IJVERAAR VAN HET GOEDE

Een ijveraar zijn van het goede? Wat helpt me dat als ik oneerlijk behandeld word? Misschien heeft het niet gelijk een goed effect. Misschien verbeteren je omstandigheden niet al la minute. Maar jouw gedrag kan zorgen voor een positieve wending in wat je overkomt. Kijk eens naar Jozef, hoe hij was als slaaf. Hij leefde als eenling in een heidense omgeving. Hij leverde uitstekend werk en werd daarvoor later gepromoveerd. God gebruikt hem zelfs om een heel vol van de hongerdood te redden.


ONTWAPEN JE VIJAND

Nog een reden: door te streven naar een goede levenswandel zullen degenen die kwaad over je spreken, beschaamd worden. Jouw goeddoen kan je vijanden ontwapenen. Als je vijand honger of dorst lijdt, koester dan geen leedvermaak maar geef hem te eten of te drinken. (Spreuken 25:21, Romeinen 12:20)

3 opmerkingen:

  1. Thank you for sharing this! It made me think of Christ's words...
    “...In this world you will have trouble. But take heart! I have overcome the world.” - John 16:33

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een mooi stukje heb je geschreven! Je weet nooit hoe snel dit ook in NL werkelijkheid kan worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Even een vraagje: Heb je ook nog een stukje geschreven over 1 Petrus 1? Zo benieuwd, want ik ben m ook aan t bestuderen...

    BeantwoordenVerwijderen