14 okt 2014

Een brief van Petrus (8)

Ik schreef in een eerdere blogpost dat Petrus in zijn brief een loflied zingt. Hij prijst de God en Vader van Jezus Christus voor de bijzondere dingen die Hij aan de vervolgde christenen gegeven heeft. Al zijn ze in heel veel opzichten beklagenswaardig, er is iets dat Petrus met bewondering vervuld. Wat precies?


1 Petrus 1:10-12:

Naar deze zaligheid hebben de profeten, die geprofeteerd hebben over de genade die aan u bewezen is, gezocht en gespeurd. Zij onderzochten op welke en wat voor tijd de Geest van Christus, Die in hen was, doelde, toen Hij tevoren getuigde van het lijden dat op Christus komen zou, en ook van de heerlijkheid daarna. Aan hen werd geopenbaard dat zij niet zichzelf, maar ons dienden in de dingen die u nu verkondigd zijn door hen die u het Evangelie verkondigd hebben door de Heilige Geest, Die vanuit de hemel gezonden is; dingen, waarin de engelen begerig zijn zich te verdiepen.

Lijdende gelovigen in de verstrooiing, toen en nu, wees blij dat je in dit tijdperk van de openbaringsgeschiedenis leeft en dat je de einden der eeuwen beleeft ( 1 Kor 10:11) Wees blij met je Bijbel waarop alle profeten en psalmisten jaloers zouden zijn. Wat zouden ze graag gehoord hebben wat jullie hebben gehoord. (citaat F. van Deursen)

EIGEN BIJBEL!

Het schilderij van Harry Anderson hierboven vind ik mooi bij deze blog passen. Jesaja profeteert de geboorte van de Messias, Zijn lijden, sterven en opstanding. Ik denk dat hij hartstochtelijk verlangde naar de vervulling ( zie vers 11). Jesaja mocht de Hem aankondigen. Maar Johannes de Doper wees Hem aan. En later heeft Gods Geest heeft er voor gezorgd dat ik hier in het Europa eeuwen later Zijn boodschap in handen heb. Ik heb mijn eigen Bijbel. Ik beleef de vervulling en mag de gekomen Messias door het geloof omhelzen.

5 opmerkingen:

  1. Yes, I am happy with my Bible because, as 2 Timothy ch. 3 v. 16 says 'All Scripture is inspired by God and profitable for teaching, for reproof, for correction, for training in righteousness;'
    God bless.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thanks Brenda! That's an important Bible verse. I love it you tell me about it.

      Verwijderen
  2. Yes, there is nothing like immersing yourself in the word of God. it is liberating, and assuring with Faith.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hello Anthony! I like it you was on my blog! Thanks. Yes, the word of our God is so liberating.

      Verwijderen
  3. Ik ben blij met de bijbel, en blij met mijn bijbels... Als ik al een klacht heb, dan is dat dat we met zijn allen zoveel verschillende vertalingen gebruiken: Willibrodr, Het Boek, Bijbel in Gewone Taal, Herziene Statenvertaling, Nieuwe Bijbelvertaling, etc. Verstaan we elkaar nog wel, als we onze Bijbel citeren en met elkaar delen?

    BeantwoordenVerwijderen