4 nov 2014

Ik heb voor je gebeden

Het kan echt zo zijn! Je kunt in groot gevaar zijn en het niet in de gaten hebben. Dat las ik gisteren in mijn Bijbel in Lukas 22:31 Jezus waarschuwt zijn discipel indringend. Hij noemt hem twee keer bij zijn naam om Zijn verdriet en pijn uit te drukken voor wat komen gaat. Zo laat hij Petrus voelen dat het van levensbelang is wat hij Hem zegt.

Simon, Simon, zie de satan heeft u opgeëist om te ziften als de tarwe.


SATAN EIST JE OP

Satan heeft je voor zich opgeëist, Simon. Hij verlangt er naar jou in Zijn macht te hebben en daar zal hij alles aan doen. De satan heeft Mij permissie gevraagd om jou te ziften als de tarwe. Ik verzeker je Simon dat een uur van vreselijk beproeving nabij is. Satan wil, net als hij ooit bij Job deed, je trouw aan Mij tot verval brengen.

Ik denk dat deze gebeurtenis vast in Petrus' gedachten was, toen hij zijn brief aan de vervolgde christenen schreef: "Wees nuchter en waakzaam; want uw tegenpartijder, de duivel, gaat rond als een brullende leeuw, op zoek naar wie hij zou kunnen verslinden."

Maar Ik heb voor u gebeden dat uw geloof niet ophoudt.

JEZUS' VOORBEDE

'Ik heb voor je gebeden!', zegt Jezus. Deze voorbede is nog specifieker dan die te lezen is in Johannes 17:5. Jezus bad niet of Simon mocht ontsnappen aan de intense verzoekingen maar hij streed in het gebed voor Simon dat hij niet totaal ontrouw zou worden en afvallen van zijn geloof. Jezus gebed was al verhoord toen Jezus Petrus waarschuwde, zoals je kunt afleiden uit de rest van de tekst. Jezus geeft Simon alvast instructies hoe hij later handelen moest als hij opnieuw bevestigd was.

En als je eens tot inkeer gekomen bent, versterk dan uw broeders.

CHRISTUS BID NIET TEVERGEEFS

Heeft Petrus geloof gefaald? Is het bezweken? Kijk ik naar zijn verloochening dan zeg ik: ja. Maar als ik het vervolg van zijn leven zie zeg ik: nee. Net zoals bij een eclips de zon niet verdwijnt of sterft, is Simons kortstondige leugen over zijn diepste overtuiging geen vernietiging van zijn geloof. Christus gebeden zijn nooit tevergeefs. Petrus viel maar hij bleef niet in de modder van zijn zonden liggen. Hij stond op en had berouw omdat Hij zijn Meester verloochend had. Jezus vergaf Hem zijn zonde volledig. De twee brieven van Peter aan de vervolgde christenen in Klein Azië laten zien dat hij de opdracht, die Christus hem gaf uiterst serieus nam.

Wanhoop niet als je Hem hebt verloochend. Keer terug naar Degene die je van binnen zo liefhebt en belijdt Hem je zonde en zwakheid. Hij heeft gebeden dat je geloof niet ophoud. Kijk naar Simon. Hij werd alsnog gebruikt om vele zondaren tot Jezus te leiden.

3 opmerkingen:

  1. I find much comfort to see the words, "I have prayed for you" spoken by Jesus. What a loving and compassionate Saviour!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Amen! He's our loving and compassionate Helper ( and Saviour)

      Verwijderen
  2. That is right Ariella, we may fall many times in our walk of faith, but the Lord's hand is outstretched to lift us when we repent of our failures.

    BeantwoordenVerwijderen