3 nov 2014

Zoeken naar God de Vader (1)

Uit mijn dagboek:

Ik groeide op in een christelijk gezin. De Heere kwam in mijn leven toen ik zeventien jaar was. Bijbelteksten die eerst ABACADABRA voor me waren kregen opeens zeggingskracht. Ik kon niet meer om Gods heen. Mijn hart raakte vol verdriet en pijn omdat ik tegen Hem had gezondigd. Ik kreeg berouw over mijn egocentrische leven. Zou God mij willen redden? Ik kon het op geen enkele manier geloven.

ONBEREIKBARE JEZUS

God was in mijn kerk de Heilige. De Rechtvaardige. De Heere Jezus was een verborgen Persoon. Daardoor leek het Lam van God voor mij onbereikbaar.


GELEENDE BOEKEN

Gelukkig was er een ouderling in onze kerk die me uitnodigde om naar zijn bibliotheek te komen. Daar gaf hij me twee boeken uit zijn collectie. Naast de boeken uit mijn vaders boekenkast gebruikte gebruikte de Heere God ook die boeken. 

God vond een weg om Zijn licht helder te laten schijnen in mijn leven.

Door die boeken kreeg ik een beter beeld van Jezus Christus. Tijdens het lezen van één van die boeken vluchtte ik in gebed tot Jezus, omdat ik niet langer bij Hem weg kon blijven. Zijn liefde werd mij te sterk.


BEPERKT GODSBEELD

Maar mijn Godsbeeld bleef ondanks dat zo beperkt. Nog steeds zag ik God de Vader als de onbewogen Heilige. De Rechtvaardige. Niet meer dan dat. Niet minder ook. Wanneer ik goede leefde was Hij me goedgezind. Maar wanneer ik zondigde veranderde Hij in een vertoornd Rechter. Dat oude denkbeeld uit mijn kerk zat diep in mijn genen. God de Vader? Een onbewogen, strenge Monarch.

  • Hoe mijn denkbeeld verrassend veranderde vertel ik in een andere blog.

6 opmerkingen:

  1. Wat heerlijk dat je Christus mocht leren kennen als je Redder! En wat een zegen mocht die ouderling zijn. Reden om zelf ook een licht te zijn. Maar ik begrijp je post heel goed. Een verkeerd Godsbeeld kan zo moeilijk zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Great advice! I always enjoy visiting your blog.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi zeg! God breekt dwars door al die verkeerde gedachten over Hem. Bemoedigend.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Sorry Ariella, put a word the wrong way around. The story of the Pharisee and the publican explains beautifully how the Lord sees us.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooi en bemoedigend om te lezen hoe je Christus hebt leren kennen. Ik ben ook benieuwd naar het vervolg.

    BeantwoordenVerwijderen