10 nov 2014

Zoeken naar God de Vader (2)

Uit mijn dagboek:

Gisteravond las ik iets moois in het boek Genade, van Jerry Bridge. Hij schrijft over zichzelf:

Op bepaalde momenten vond de Heer het beter mijn zienswijze op bepaalde aspecten van Zijn waarheid plotseling van nieuw licht te voorzien, zoals het geval is wanneer in een donkere kamer opeens het licht wordt aangedaan. Ik leerde dan niet een nieuwe grondwaarheid, maar ik zag op zo'n moment dan bepaalde waarheden ineens op een nieuwe Bijbelse wijze.


Dit is precies hoe God mij leidde. Op 30 oktober las een citaat van John Owen. In mijn haast vertaalde ik het verkeerd:

Je mag de grootste zorg en last neerleggen bij de Vader. Het is de grootste onvriendelijkheid en gebrek aan liefde om dat niet te doen

Ik wil meer van deze schrijver lezen, dacht ik. Misschien heeft mijn vader een boek van John Owen.

BOEK JOHN OWEN

Mijn vader had inderdaad een boekje van John Owen (communion with God) en ik nam het mee om te lezen. Wat ontdekte ik toen ik hetzelfde citaat tegenkwam in dit boek? Mijn foutieve vertaling. Verrast las ik wat er in het echt stond in mijn moedertaal:

U kunt de Vader geen groter verdriet aandoen, geen zwaardere last opleggen en niet ongenamer treffen dan door niet te geloven dat Hij u liefheeft.

LICHT GING AAN

Hier stonden mijn on-bijbelse gedachten over God de Vader zomaar zwart op wit! Op dat moment leek het net of het Licht werd aangedaan. Precies zoals Jerry Bridges het omschrijft boven de foto in mijn blog. Ik leerde niet iets nieuws maar het leek of er een verblindende sluier weggetrokken werd. Een nieuwe wereld ging voor mij open. Bijbelteksten die ik nooit begreep, vielen opeens keurig op hun plek.

Zoals Johannes 16 vers 26 en 27
In dien dag zult gij in Mijn Naam bidden; en Ik zeg u niet, dat Ik den Vader voor u bidden zal; Want de Vader Zelf heeft u lief, dewijl gij Mij liefgehad hebt, en hebt geloofd, dat Ik van God ben uitgegaan.

3 opmerkingen:

  1. What a loving, compassionate God we serve!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi om te lezen hoe je de liefde van God de Vader in Christus mocht leren zien en ervaren.
    Hij heeft op je gewacht en wist dat je het nog niet kon zien. Ook ik mocht beleven dat God mij lief heeft. Het was genezend.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je snapt hierna vaak niet dat je het niet eerder had gezien. Zo werkt de Geest! En Hij onderhoudt het ook. Anders zou het zo weer als zand tussen je vingers wegglijden. Liefs en vreugde! Heleen

    BeantwoordenVerwijderen