24 dec 2014

IK HEB HEM GEZIEN

"Ik heb Hem gezien!", zegt Johannes. "Ik heb zelfs Zijn stem gehoord met mijn oren en ik heb Hem met mijn handen aangeraakt. 
Want wat er was vanaf het begin, wat wij gehoord hebben, wat wij gezien hebben met onze ogen, wat wij aanschouwd hebben en onze handen getast hebben van het Woord des levens - want het leven is geopenbaard en wij hebben het gezien, en wij getuigen en verkondigen u het eeuwige leven, dat bij de Vader was en aan ons is geopenbaard - wat wij hebben gezien, verkondigen wij u. (1 Johannes 1:1-2)


OOGGETUIGE

Johannes' boodschap rust niet op een visioen of godsdienstig waanidee. Hij schrijft zijn brief als ooggetuige van Jezus' leven op aarde en benadrukt dat Christus door God is gezonden en geopenbaard.

Waarom schrijf Johannes deze dingen?
  • opdat u gemeenschap met ons hebt (onderlinge liefdeband tussen christenen)
  • opdat u gemeenschap hebt met de Vader en met Zijn Zoon Jezus Christus (persoonlijke  verhouding/relatie door bemiddeling van de Zoon)
  • opdat uw blijdschap volkomen is

En dit is de boodschap die wij van Hem gehoord hebben en aan u verkondigen, dat God licht is en dat in Hem in het geheel geen duisternis is. ( 1 Johannes 1:5)



Ik ben het licht der wereld; Wie Mij volgt, zal beslist niet in de duisternis wandelen, maar zal het licht van het leven hebben.

Als ik beweer ik dat ik geloof maar ondertussen duistere dingen toelaat in mijn leven... dan ben ik geen echte christen. Leven in de duisternis past niet bij het leven van een christen. Johannes koppelt Johannes deze ernstige boodschap een heel mooie Bijbeltekst: Maar het bloed van Jezus Christus, Zijn Zoon, reinigt ons van alle zonden. (1 Johannes 1:7)

MIJN MESSIAS

Ooit was Jezus Christus een kind in de voerbak. Eeuwen later leg ik mijn hand op het getuigenis van Zijn ooggetuige Johannes. Amen, zeg ik, Hij is de Messias, die komen zou. Mijn Messias en ik weet dat ik niet door vergankelijke dingen als zilver en goud vrijgekocht ben van mijn zinloze levenswandel. Maar met het kostbare bloed van Christus, als van een smetteloos en onbevlekt Lam.

Ik wens je toe dat elke dag een Christus-feest is. Dat kan, want we hebben lege kribbe, een leeg kruis en een Voorbidder in de hemel, die alles, alles volbracht heeft. Ere zij God!

4 opmerkingen:

  1. "I have seen Him!"

    Beautiful. Thank you so much for sharing this with us. Have MERRY CHRISTMAS!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jij ook gezegend kerstfeest. Wat een rijkdom in de woorden van Johannes. In zijn evangelie en in zijn brieven. Bedankt voor het bloggen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoe duidelijk kan Johannes nog meer zijn! Amen zeg ik ook, mooie blog!
    Gezegende dagen!

    BeantwoordenVerwijderen