27 dec 2014

Ik zal zingen!

Ik las gisteren een tekst uit de Bijbel, die me uitdaagde om verder te lezen. Ik wilde zo graag weten wat er voor dit vers stond en of er nog meer verzen achteraan kwamen dat ik er echt even voor ging zitten.  Psalm 16:6 hieronder

Ik zal voor de HEERE zingen, omdat Hij goed voor mij geweest is.
WAAROM?

Waarom wil David zo graag zingen voor de HEERE? Hij geeft zelf het antwoord: Omdat Hij goed voor mij geweest is.


NIET BLIJ

Ik lees de psalm vanaf het allereerste begin. Ik ontdek dat David helemaal niet blij is, eerder wanhopig en heel erg bang. Hij zegt: Hoelang nog, HEERE? Zult u mij voor altijd vergeten? Hoe lang zult U Uw aangezicht voor mij verbergen? Hoe lang zal ik plannen maken in mijn ziel, verdriet hebben in mijn hart dag na dag? Hoelang zal mijn vijand zich boven mij verheffen? (Psalm 16:2-3)


DAVID BIDT
In zijn wanhoop roept Hij de HEERE aan. Hij smeekt of God tussenbeide wil komen.

Zie mij aan, verhoor mij, HEERE, mijn God! Verlicht mijn ogen, anders ontslaap ik in de dood. Anders zegt mijn vijand: Ik heb overwonnen, en verheugen mijn tegenstanders zich, wanneer ik wankel (psalm 16: 4-5)

ER GEBEURT IETS

Tussen vers 5 en 6 gebeurt er iets in Davids innerlijk. God verandert Davids visie op de omstandigheden. Ik lees niet dat er directe verlossing is gekomen, ik ontdek wel een nieuwe bevestiging van vertrouwen op God. Ik echter vertrouw op Uw goedertierenheid, mijn hart zal zich verheugen in Uw heil, ik zal voor de HEERE zingen, omdat Hij goed voor mij geweest is

👉 Vertrouwen op de goedertierenheid van God leidt tot vertrouwend wachten op heil en op Gods onbegrensde betrokkenheid.

EXODUS 34

In mijn Bijbel staat een tekst-verwijzing naar Exodus 34:6 Daar ligt het accent op Gods barmhartigheid en dat Hij genadig is (zie Exodus 33:19). Goedertierenheid? Dat wijst erop dat Hij vergeving schenkt aan duizenden. Aan duizenden generaties zelfs. Zodra Mozes dat hoorde, knielde hij op de aarde en smeekte God om genade voor het volk, dat hij door de woestijn leidde. En ik deed hetzelfde als hem. Ik knielde ook om Gods genade af te smeken voor mensen om mij heen, die net zo halsstarrig lijken als het volk van God in de woestijn ( Exodus 34:9).

Ik zal voor de HEERE zingen, omdat Hij goed voor mij geweest is!

16 opmerkingen:

  1. Heel veel dank voor het delen! Ik kniel met joú neer om Gods genade af te smeken... Ik zal zingen voor Hem!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. You never know, those people who seem so disinterested could be secretly crying out in their hearts, "Please God..."

    BeantwoordenVerwijderen
  3. What a beautiful way to live, singing praise to God for all of the wonderful things He has done!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hi Ariëlla, Such a wonderful post. We all need to take this to heart. Thank you! John

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hi ariella ...diep om over na te denken

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dank! Was dit ook niet de reden waarom de engelen zongen in efrata? Om de duizenden die gered zouden worden. We mogen blijven knielen en zingen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik denk het wel, dat dat de reden was. Tot glorie van God dan.

      Verwijderen
  7. I agree with Sandi. All are in their innerman longing for the loving God but oppressed this knowledge with sin and idoltary. Only our prayers lead by the Holy Spirit will unbind the captives so that they can make the choice for God through Jesus, the only way to the Father. Lets pray therefore for our lost family and lost people in our churches, streets and villages and towns!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mooi beschreven, de Bijbel is zo een ontdekkingsreis en een inspiratiebron. En ik doe met je mee om genade af te smeken voor de mensen om ons heen. Be blessed!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hello Dear Friend,
    Thank you for visiting my blog dear friends! I'm so much blessed having you here.
    Marry Christmas to you and family and may the year of blessing be with you.
    Hugs,
    Delvalina

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Een mooi stukje. Dank je voor het delen.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hi Ariëlla -- Happy New Year to you and yours. Your blog is a blessing. Kind regards, John

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Mooi Ariella,
    HIJ gaf mij een.nieuw lied in de mond een.lofzang aan onze.God.!

    BeantwoordenVerwijderen