7 jan 2015

Doorn in het vlees (3)

Ik schreef twee eerder stukjes over Paulus' doorn. Vandaag: Paulus over genade

Maar Hij heeft tegen mij gezegd: Mijn genade is voor u genoeg, want Mijn kracht wordt in zwakheid volbracht. (2 Korinthe 13:9)


GENADE ALTIJD BESCHIKBAAR

In de Studiebijbel lees ik in de aantekeningen dat Paulus hier de tegenwoordige tijd hanteert. Daarmee onderstreept hij dat Gods genade altijd beschikbaar is. Er was voldoende voor Paulus en er is nog steeds genoeg genade voor iedere gelovige. Hoe kritiek je omstandigheden ook zijn: er is genoeg genade voor jou.

In het boek wat ik aan het lezen ben staat dit: Iedere gelovige moet leren dat menselijke zwakheden en goddelijke genade hand in hand gaan. Paulus had die les goed begrepen. De door God gegeven kracht via de Heilige Geest zou hem tot steun zijn, wanneer hij leed onder de kwellingen van zijn doorn, en in het diepst van andere zwakheden, smaadheden, noden, vervolgingen en benauwdheden (vers 10)

TERUGVALLEN OP GOD

Ik laat me terugvallen op God en Zijn genade. Als Hij mijn doorn niet wegneemt, zal Hij me in staat stellen die te dragen. Zijn genade is genoeg, zegt Hij. De genade van God is in het verband van deze tekst niet de liefde van God, maar de werking en invloed van de Heilige Geest in de zin van een onverdiende gunst. Daarin ligt de liefde en Zijn verlossing van de zonde en alle andere zegeningen natuurlijk wel opgesloten!

Mijn genade is voor u genoeg!

14 opmerkingen:

  1. I wonder what his thorn was?

    ;) I suppose if we needed to know, it would have been spelled out!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi geschreven. We hebben genoeg aan Gods genade en Hij weet wat wij nodig hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Laatste gedeelte van je reactie vond ik zo mooi toen ik het voor het eerst las. Inderdaad, Hij weet dat echt.

      Verwijderen
  3. Heel herkenbaar! Gods genade is genoeg, want hoe we ook misschien proberen, perfectie zal nooit waar worden, tot de dag dat de Heer terug komt...bedankt voor het delen, heel krachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. I always appreciate your encouraging posts. Thank you kindly for sharing! John

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heey Ariëlle! Leuk dat je op mijn blog terecht kwam en nog leuker dat je ook christen bent! Wat een verrassing :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Welkom hier. Ja, ik vond je via, via, via ... Het kan soms zo raar gaan.

      Verwijderen
  6. Ik vind dit weer heel mooi & zie uit naar nummer 4:)!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuke reactie, dat duurt nog even hoor. Ik ga nu eerst een serie over het gebed schrijven.

      Verwijderen