14 jan 2015

Hoe komt het dat ik bidden wil? (deel 1)

Na de geboorte van ons eerste kindje moest ik een paar dagen in het ziekenhuis blijven. Tegenover mij lag een jonge moslima. Ze vertelde me dat ze niet mocht bidden in de periode na de bevalling. Ze was immers onrein! Ook mocht ze de Koran niet aanraken.

VERBAASD

Ze zette grote ogen op toen ik wel mijn Bijbel pakte. Ze was helemaal verbaasd toen ik mijn handen vouwde voor gebed. Mocht ik dat zomaar doen? Was ik niet onrein dan? Hoefde ik niet 40 dagen te wachten tot ik weer bidden mocht?



VERSCHIL

Het verschil tussen mijn gebed en het gebed van een moslima is groter dan ik dacht. Ik hoef geen heilige taal te spreken. Het maakt niet uit in welke richting ik kijk. Het Bijbelse gebed is nooit een plicht-gebed is. Het is vrijwillig en persoonlijk, in eigen woorden. Het wordt me niet afgedongen. Onrein voel ik me vaak en dat doet me pijn. Maar ritueel wassen maakt niet rein, alleen het bloed van Christus kan mij witter maken dan sneeuw (Hebr. 10:14).


GOD ZELF


Het is God Zelf, die mij beweegt tot het gebed. Openbaringen 3:20. Mijn gebed is altijd het gevolg van Zijn kloppen aan de deur van mijn hart. hij klopt door het Woord (de Bijbel).

Zie, Ik sta aan de deur en Ik klop. Indien iemand naar Mijn stem hoort en de deur opendoet, Ik zal bij hem binnenkomen en maaltijd met hem houden en hij met Mij.

De heilige God wil mijn leven binnenkomen en Zijn werk doen in mij. Dat noemt Hij: maaltijd houden. Het gebed fungeert als het openen van de deur van mijn leven, om een diepe, reddende relatie met God te ontvangen, die nergens mee te vergelijken is.

Hoe komt het dat ik bidden wil?
Dat is een gevolg van Zijn 'kloppen' op mijn hart.


17 opmerkingen:

  1. Wat mooi een serie over gebed! Je laatste zinnetjes zetten me aan het denken/ raken me. Dank je wel! En je maakt me erg nieuwsgierig naar de volgende! Gods zegen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lovely!!

    Maybe your prayer inspired that young woman. I hope so!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat schrijf je toch altijd mooie stukjes! Dank je!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat verdrietig dat die moslima nirt mocht danken voor dat wat ze kreeg.
    Dank je wel voor deze bemoediging. God iscrr altijd!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. What a wonderful witness it is to pray. How extraordinary that we can pray to God any time!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Praise God that He has cleansed us from all our sin, and that we may boldly approach His throne in prayer, 24/7! Beautiful post.
    Laurie

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mooi geschreven weer, vooral die laatste 2 zinnen spreken me erg aan.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mooi is dit. Ik heb medelijden met die andere vrouw...

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Prachtig geschreven! Wat een heerlijke God hebben wij, Die ook heel dichtbij ons is. Hij wil dat we Hem Vader noemen, dat is pure genade.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mooi stukje.
    Jammer dat de andere vrouw zo'n beperking heeft, want in principe zijn we allemaal onrein en onzuiver.
    Maar Jezus heeft het mogelijk gemaakt dat we tot de Vader mogen gaan.
    groetjes, Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Prachtig! Wat een zegen inderdaad dat we zomaar mogen komen..

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ja wat mogen we dankbaar zijn voor die genade dat we in en door de Heere Jezus de vrije toegang tot God hebben.
    En dat op ieder moment van de dag!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Mooi stukje en goed om eens stil te staan bij ons voorrecht dat we altijd mogen en kunnen bidden, ook als we ons niet zo goed voelen. Dat er nog maar veel moslims ook in de vrijheid mogen komen.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Heel mooi geschreven! Altijd bij Hem mogen komen, hoe we ons ook voelen!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Nothing is wasted, not even a moment like this.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hoi Ariëlla!

    Mooi geschreven! Ik kan mezelf er ook in vinden.
    Alleen vind ik het wel jammer dat je zo kort door de bocht bent wat betreft die moslima.
    Het klopt dat het verschil tussen jouw gebed en die van een moslima erg groot is.
    In het christendom wordt het gebed begrepen als een soort smeekbede en als we het daarover gaan hebben dan is dit altijd toegestaan, beter gezegd, aangeraden voor moslims. Dus ook als een moslima onrein is. Ook voor een moslima maakt het in dit geval niet uit in welke richting zij kijkt, ze hoeft ook geen heilige taal te spreken. Zo een smeekbede kan in eigen woorden gedaan worden....
    Alleen is het wel zo dat ze bepaalde handelingen niet mag verrichten wanneer ze onrein is. Een moslima ziet dit als een gunst van haar God. Zij heeft meer verantwoordelijkheden dan een christen, als het gaat om het praktiseren van het geloof. Zij moet bijvoorbeeld vijf keer per dag bidden. De periode waarin zij onrein is, is als het ware een vakantie voor haar om weer tot rust te komen. We weten namelijk allemaal dat een ongestelde vrouw geestelijk zwakker is dan in normale periodes.

    Dus even op een rijtje:

    - alle moslims, ongeacht hun geslacht mogen ALTIJD smeekbedes verrichten.
    - periodes van onreinheid zijn een soort van vakantie om weer tot rust te komen en ook in deze periode mag een moslima zich tot haar God richten.
    - dus in dit geval mocht ook deze moslima haar God bedanken voor wat ze kreeg= reactie op Jannies Hobbyhoek.
    - een moslima ziet dit als een gunst van haar God, dus je zou beter jaloers moeten zijn op haar dan medelijden te hebben!= reactie op Evie Vermeulen

    Ow ja, voordat ik het vergeet: bijbel is met een kleine letter in deze context.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Na jaren zie ik je reactie. Voor christenen is het niet een "soort vakantie" om minder activiteiten voor God te doen. Dat komt denk ik omdat gebed in het christendom geen plicht-gebed is. De Bijbel als boek is voor ons het middel waardoor je Jezus Christus leert kennen. Om Hem gaat het. Lees: Johannes 5:39: "Gij onderzoekt de Schriften, want gij meent daarin eeuwig leven te hebben, en deze zijn het, welke van Mij
      getuigen." Daarom is Bijbel lezen heel belangrijk en het studeren, memoriseren en citeren is juist als je je zo zwak voelt zo belangrijk! Omdat Hij zich erdoor openbaart.

      Verwijderen