17 jan 2015

Hulpeloosheid het beste gebed (deel 2)

Ik weet niet wat ik bidden moet. Ik voel me zo hulpeloos; ik heb God niets aan te aan te bieden dan alleen maar lauwheid en halfslachtige woorden. Mijn gedachten zijn vol met wat God zonde noemt. Misschien kan ik beter stoppen met bidden. Gebed is zoiets heiligs.

Wie helpt mij?

Ik voel me zo hulpeloos


In zijn boek over gebed zegt prof. dr. O. Hallesbey: Jouw hulpeloosheid is je beste gebed. Het roept tot het hart van God duidelijker dat al je onuitgesproken woorden. Hij hoort het van hetzelfde ogenblik af, dat de hulpeloosheid je overvalt. Hij is onmiddellijk bereidt te luisteren en te antwoorden. Bidden is voor de hulpelozen.

I pray because I can’t help myself. I pray because I’m helpless. I pray because the need flows out of me all the time, waking and sleeping. ~ C.S. Lewis

MACHTIG PLEIDOOI

Gods Geest laat je inzien hoe hulpeloos je bent. Tegelijk is je hulpeloosheid een machtige pleidooi dat opstijgt tot Gods Vaderhart. Het roept uit je hart tot God duidelijker dan veel mooie, keurig uitgesproken woorden. Jezus vertelde ooit over een Farizeeër en een tollenaar (Lukas 18:10-14) Keurde God het gebed van de tollenaar af? Juist niet. Het was een machtig pleidooi dat opsteeg tot in de hemel. God verhoorde dat gebed en de tollenaar voelde direkt hoe God Zijn zondelast van Hem afnam.

Laat je hulpeloosheid een bewuste factor van je gebedsleven zijn.
Het is geen verhindering, maar een drijfveer tot gebed.

Volgende keer: geloof

17 opmerkingen:

  1. Mooi en bemoedigend! wanneer je je hulpeloos voelt, kan het zo moeilijk zijn om de juiste woorden te vinden... Het gaat in gebed niet zozeer om het juiste gebruik van woorden, maar wat je voelt met je hart. Dankjewel!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Iemand antwoordde op mijn Engelse versie dat hij het niet zo erg Bijbels vond. Wat de Geest der gebeden zorgt voor woorden. En wat ik zei werkte misschien wel geestelijke luiheid in de hand. Dat zette me aan het denken. Toch denk ik dat hulpeloosheid één van de houdingen van het hart is tegenover God.

      Verwijderen
  2. Mooi; vooral het citaat van Lewis spreekt me erg aan.
    Omvat je woorden.
    Dank je wel voor deze serie; ik lees graag mee.
    Gods zegen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Reacties
    1. Sandi, thanks for reading. And thanks for your short, powerful blog.

      Verwijderen
  4. Mijn probleem is dat ik tijdens gebed zo vaak afgeleid word door andere gedachten, en ik me daar schuldig over voel. Heb je daar ook een bemoediging voor?
    Groeten, Jannie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jannie, ik ga daar over schrijven. Ook omdat ik er zelf ook zo'n last van heb. Ik denk dat heel veel gelovigen hier mee te maken hebben!

      Verwijderen
  5. Mooi hoor, ik heb dat regelmatig, dat ik niet de juiste woorden weet te vinden.
    Maar ik merk ook dat dat niet erg is.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat denk ik ook niet! Het is niet erg, God heeft soms aan een half woord genoeg.

      Verwijderen
  6. How lovely to know that God sees our heart and knows what we need, even when we cannot find the words to express ourselves.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Je had een reactie op mijn blog na gelaten maar ik heb per ongeluk op verwijderd gedrukt, zou je aub nog een keer willen plaatsen en je link naar je blog erbij lijkt me mooi zodat mensen jouw blog over gebed ook kunnen lezen. liefs, Eve

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Everytime I visit your blog I feel spiritually uplifted. Your blog is a blessing.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thanks John. You surprises me every time with your own blog.

      Verwijderen
  9. Heel erg mooi jouw stukjes over gebed, vooral deze! Zo herkenbaar ook. En het deed me ook denken aan die ronddwalende gedachten die me vaak afleiden, net als Jannie, wanneer ik aan het bidden ben. Ik zie uit naar hetgeen dat je daarover gaat schrijven:)!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel. Ik heb er nu over geschreven. Als aanvullingen heb: graag!

      Verwijderen