26 mei 2015

Hosea ~ Inleiding (1)

Ik lees in het boek van Hosea en ben onder de indruk van dit verhaal. God gaf deze profeet een persoonlijk opdracht om te trouwen met een vrouw die vreemd zou gaan. Hij wist van te voren dat ze op zijn hart zou trappen.

De HEER zei tegen hem: Trouw een overspelige vrouw en verwek kinderen bij haar. (Hos. 1:2)



BOODSCHAP VAN GOD

Waarom? Wat was Gods bedoeling? Als ik verder lees kom ik erachter dat Hosea's pijnlijke ervaring dient als een boodschap van God tot het volk van Israël.

... want het land maakt zich schuldig aan overspel door zich van de HEER af te keren.(Hos. 1:2)

ANDERE LIEFJES

Hosea zegt eigenlijk: Zoals in mijn huwelijk, zo is het ook tussen jou en God. Je bent als een vrouw die haar man aan het bedriegen is. Je houdt er allerlei andere liefjes op na. Je pleegt geestelijk overspel door je tot afgoden te keren.

Het boek van de profeet Hosea is een moeilijk boek. De toon is hier en daar bitter. Toch zit er ook iets moois in: Hosea's persoonlijke levensgeschiedenis illustreert Gods diepe liefde voor mensen die Hem verlaten hebben.

Ik zal hun afkerigheid genezen, Ik zal hen vrijwillig liefhebben, want Mijn toorn heeft zich van hem gewend. (Hos. 14:5)

8 opmerkingen:

  1. Ja, heel heftig. Ik heb er een boek over gelezen, volgens mij heet het 'Bevrijdende liefde'.
    Wat een bijzondere en liefdevolle God dienen we toch..

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Daar heb ik me vroeger ook wel over verbaasd, eigenlijk zou je het als een gelijkenis kunnen zien.
    De Heer heeft Israel getrouwd en zij is een overspelige vrouw, net zoals in het boek van Francine Rivers, prachtig om te lezen en heel ontroerend op het eind, ja dan begrijp je ook meer over het Bijbelboek Hosea.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Gods liefde voor ons gaat echt diep... :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat ik ook zo mooi vind is dat de namen van de kinderen veranderen na verloop van tijd.
    Maar dat komt misschien nog aan de orde in een blog van je?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. "I will heal their backsliding, I will love them freely..."


    Such freedom and healing in those words, but the story sounds so cruel to Hosea...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Je hebt me nieuwsgierig gemaakt naar dit boek. Ik voeg het toe aan mijn verlanglijst van boeken die ik nog wil lezen. Dankjewel!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Erg mooi, Gods liefde is inderdaad oneindig goed.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hi Ariëlla! This is a powerful post and clearly shows the love God has for us. God knows we will fail and his love for us is not diminished. Your post reminds us that we always have work to do to strengthen our spiritual relationship. Now, I want to thank you so much for your kind words on my blog. You made my day! :-) My best regards to you. Your blog is one of my favorites! I will publish a new post soon. God bless you. John

    BeantwoordenVerwijderen