3 mei 2016

Paulus' tip voor meer eenheid (2)

Moet ik alweer de minste zijn? Die broeder heeft altijd wat te zaniken. Ik ben het zat! Ik voel het bruisen van binnen. Nog even en ik kan me niet meer inhouden. Dan zal IK eens wat zeggen!

Paulus geeft dit advies:

Zo roep ik, de gevangene van de Heere, u op tot een wandel die de roeping waarmee u geroepen ben, waardig is, in alle nederigheid en zachtmoedigheid, met geduld, door elkaar in liefde te verdragen. Efeze 4:1, 2

Help!
Hoe krijg ik dat OOIT voor elkaar?


JEZUS GEEFT RAAD
  1. Neem Mijn juk op u, en leer van Mij dat Ik zachtmoedig ben en nederig van hart; en u zult rust vinden voor uw ziek; want mijn juk is zacht en mijn last is licht. Matth. 11:29 
  2. Heb je het moeilijk in jouw speciale situatie? Leer van Jezus: Hebreeën 12:3 
  3. Vind je het moeilijk om te doen in wat Hij graag wil? Leer van Jezus: Romeinen 15:3 
  4. Voel je de neiging om het recht in eigen hand te nemen? Leer van Jezus: Johannes 18:11

Durf zachtmoedig te zijn in Jezus' naam.


HET HART VAN CHRISTUS

Mattheus 11:29 is de enige plaats in de Bijbel waar het 'hart' van Christus concreet genoemd wordt. "Ik ben zachtmoedig!" Dat ervaar je als je met Hem te maken krijgt. Zoals Petrus na zijn val en Thomas na zijn ongeloof.

SLEUTEL

Jezus' uitnodiging "Kom tot Mij!", is de sleutel tot het ware geluk. Echte zachtmoedigheid leer je alleen bij (van) Hem.

6 opmerkingen:

  1. Ik vind dat wel een lastig woord: zachtmoedig. Hoe moet je dat precies zijn?
    Het klinkt een beetje als "een watje zijn".
    Moeilijk..........
    Groeten, Jannie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Snap ik. Voor mij was het een eye-opener om te lezen dat zachtmoedigheid eigenlijk een soort zachtheid of mildheid is, die groeit uit onze nederigheid voor God. Weten wie je zelf bent en weten wie God voor je is maakt je mild naar een ander toe.

      Verwijderen
  2. "...concrete."

    Now there's a word our world is hungry for, something strong that will not give way.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dit is ook echt een woord voor mij hierin mag ik nog zoveel leren, ik merk dat ik daar nog niet ben, maar ik wil er wel komen en daar moet ik ook iets voor doen en dat is bij mijn Heer zijn, tijd doorbrengen met Hem en dat vergt wel wat van me telkens weer.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Vandaag de dag is zachtmoedig of nederig zijn best wel moeilijk, je moet in deze maatschappij alert en assertief zijn, maar toch vraagt de Heer dat van ons. Wie nederig is, zal verhoogd worden. De Heere Jezus gaf ons een goed voorbeeld door zachtmoedig te zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. We kunnen zoveel van Jezus leren:)! Het is voor nu een never-ending leerproces;).

    BeantwoordenVerwijderen